Sanat tarihi incelendiğinde, insanların varoluşundan bu yana büyük bir etkileşim silsilesi gözlenmektedir. İnsanlık, kendinden önceki toplumları doğrudan ya da dolaylı yollarla kendine ya da kendi topluluklarına mal etmiştir. Antik dönemde üretilen sanat eserleri Rönesans dönemini, Rönesans döneminde üretilen sanat eserleri de kendinden sonraki dönemlerin sanat eserlerini ve sanatçılarını etkilemiştir. Günümüz sanatında, teknolojinin gelişmesi iletişimi daha da güçlü hale getirdi. Sanatsal tasarımların, imgelerin aynı anda dünyaya yayılması etkileşimi arttırdı, pastiş ve parodinin gelişmesine katkı sağladı. Pastiş (öykünme), sanat eserinin oluşum evresinde yer alan bir yöntem olarak adlandırılır. Postmodern dönemde yer alan bir diğer yöntemde Parodi (yansılama)’dır. Pastiş yoluyla üretilen eserler, sanatçıya saygı niteliğini taşırken, parodi yoluyla üretilen eserler alaycı ve mizah dolu bir tavır sergilemektedir. Sanatçıya ve sanat eserine saygıyı gösteren pastiş, kendinden anlamca zıt olan parodiyi doğurmuştur. Postmodern öğretinin belirleyici unsurlarından olan pastiş ve parodi bir form olarak düşünüldüğünde, sanat dallarında bir alıntılama yöntemi olarak kullanılmaktadır. Eseri üreten sanatçılar, kendilerinden sonraki sanatçılara esin kaynağı olmuş ve onlara bakış açısı kazandırmışlardır. Sanata yeni arayış ve yorumlar getirerek anlam/kavramlar kazandıran bu yöntemler, çoğunlukla postmodern dönemde karşımıza çıkmakta, yeniden üretilen eserleri anlamaya ve yorumlamaya olanak sağlamaktadır.
Art history is a series of interactions that have been approaching since life. Humanity is a choice of its own or of its own communities. The products in the antique production facilities influenced the Renaissance, the art products and designs of the periods after the Renaissance design designs. In today's art, the development of technology has made communication even more powerful. The simultaneous spread of artistic designs and images to the world increased interaction and contributed to the development of pastiche and parody. Pastiche (emulation) is called a method that takes place in the formation phase of the work of art. Another method in the postmodern period is Parody (reflection). While the works produced by pastiche are respectful to the artist, the works produced by parody display a cynical and humorous attitude. The pastiche, which shows respect to the artist and the work of art, has given birth to the parody, which is the opposite of itself. When considered as a form of pastiche and parody, which are the defining elements of postmodern teaching, it is used as a method of citation in branches of art. The artists who produced the work inspired the artists after them and gave them a perspective. These methods, which bring meaning/concepts to art by bringing new searches and interpretations, mostly appear in the postmodern period and allow us to understand and interpret the reproduced works.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 19 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 4 |
Necmettin Erbakan Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Mimarlık Fakültesi
Adres: Köyceğiz Yerleşkesi Güzel Sanatlar ve Mimarlık Fakültesi Dekanlığı, Köyceğiz Mah., Demeç Sok., No:39/2 Meram /KONYA • E-posta: konyasanat@erbakan.edu.tr
Konya Sanat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.
e-ISSN: 2667-789X