Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Fikret Mualla's Elegant Woman in Front of Moulin Rouge with Semiotic Analysis Method

Yıl 2024, Sayı: 7, 327 - 340, 28.12.2024
https://doi.org/10.51118/konsan.2024.56

Öz

Fikret Mualla, a prominent figure in the field of contemporary Turkish painting, spent the initial half of his life in Turkey and the subsequent half in France. Paris, which played a pivotal role in his artistic development, served as a significant source of inspiration for his paintings, particularly in terms of the social milieu and locales of leisure. Mualla's paintings were primarily based on figurative imagery, employing an expressionist and coloristic approach. As a result of these factors, he was able to establish himself as one of the most significant painters in Paris during that era. The work titled "Elegant Woman in Front of the Moulin Rouge," which is the subject of this research is one of the artist's most significant contributions in terms of compositional language, color understanding, and figure depiction. In order to comprehend the images depicted in this work and establish a connection between them, it is essential to conduct an analysis of the structural indicators. In this regard, the semiotic method is employed as a scientific approach that examines and analyzes signs. This research employs the semiotic method to analyze the social and artistic life of Fikret Mualla. An examination of Fikret Mualla's life and artistic output through the lens of this work reveals significant insights. A semiotic analysis of the work indicates that the images employed therein bear the hallmarks of Mualla's personal history. In his exuberant and joyous painting, Mualla effectively conveys images from his past, evincing a profound longing for his homeland, nostalgic reminiscences of his friends, his mother, and his struggles with authority.

Kaynakça

  • Aydoğdu, M. (2021). Çağdaş Türk resminde balon imgesi: Fikret Mualla ve Tuncay Betil örneği (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya, Türkiye.
  • Batu, B. (2014). Sanat yapıtı eleştirisinde karşılaşılan sıkıntılar ve göstergebilimsel çözümleme yöntemi. Art-E Sanat Dergisi, 7(13), 114-128. https://doi.org/10.21602/sduarte.221578
  • Bircan, U. (2015). Roland Barthes ve göstergebilim. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 26, 17-41.
  • Civelek, M. (2020). Göstergebilimin kuramsal açıdan incelenmesine yönelik bir araştırma. Alanya Akademik Bakış, 4(3), 771-784. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.683974
  • Dino, A. (1980). Gören göz için Fikret Mualla. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Diğler, R., & Soylu, R. (2023). Fikret Mualla’nın çağdaş Türk resim sanatı içindeki yeri ve resimlerinde ekspresif-fovist eğilimlerin yansımaları. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(95), 1034-1043. https://doi.org/10.26450/jshsr.3654
  • Edgü, F. (1995). Dostlara mektuplar. Ankara: Yapı Kredi.
  • Erkman, F. (1986). Göstergebilime Giriş, İstanbul: Alan.
  • Erkman, F. (2005). Göstergebilime Giriş, İstanbul: Multilingual.
  • Ertan, G., & Sansarcı, E. (2017). Görsel sanatlarda anlam ve algı. Alternatif Yayıncılık.
  • Itten, J. (1973). The art of color. New York: Van Nostrand Reinhold Company.
  • Keten, H. (2016). Modern sanatın nesnesi olarak ‘hayvan’— ‘animal’ as the object of modern art. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 285-300. https://doi.org/10.20875/sb.76604
  • Samur, D. (2019). Sanat yapıtında renklerin fizyolojik ve psikolojik etkilerinin sarı renk bağlamında incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye.
  • Şirin, B., & Coşkun, N. (2023). İkonografi ve ikonoloji yöntemi ile Fikret Mualla Saygı’nın “Yeni harfleri öğrenen kızlar” adlı eserinin analizi. Akademik Sanat, 19, 27-42.
  • Topuz, H. (1995). Fiktet Mualla’nın sanatı. Z. Y. Yaman (Ed.), Nakkaş içinde (s. 11-14). Ankara: Vakıfbank. Toros, T. (1986). Fikret Moualla. İstanbul: Akbank Kültür.
  • Vardar, B., & Rıfat, M. (1979). Göstergebilim ilkeleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Yaman, Z. Y. (1995). Nakkaş Fiktet Mualla. Z. Y. Yaman (Ed.), Nakkaş içinde (s. 33-51). Ankara: Vakıfbank.
  • URL-1: Südor, G. (2023). Canlı ve parlak renklerin arkasına sığınan yalnızlık: Fikret Mualla. Evrensel. https://www.evrensel.net/haber/357029/canli-ve-parlak-renklerin-arkasina-siginan-yalnizlik-fikret-mualla (Erişim tarihi: 15.06.2024).

Fikret Mualla’nın Moulin Rouge’un Önündeki Zarif Kadın Tablosunun Göstergebilimsel Çözümleme Yöntemi ile İncelenmesi

Yıl 2024, Sayı: 7, 327 - 340, 28.12.2024
https://doi.org/10.51118/konsan.2024.56

Öz

Çağdaş Türk resminin önemli isimlerinden biri olan Fikret Mualla, yaşamının ilk yarısını Türkiye’de, geri kalanını ise Fransa’da geçirmiştir. Sanatsal varoluşunda çok önemli yeri olan Paris; sosyal yaşam, eğlence yerleri ile onun resimlerinde önemli bir ilham kaynağı olarak yer almıştır. Mualla’nın resimleri ağırlıklı olarak figüratif imgeler üzerine dışavurumcu ve renkçi bir anlayışla ortaya çıkmıştır. Bu yönleriyle dönemin Paris’inde en önemli ressamlar arasında yer bulmuştur. Araştırma kapsamında ele alınan ‘’Moulin Rouge’un Önündeki Zarif Kadın’’ adlı eser; kompozisyon dili, renk anlayışı ve figür betimlemesi bakımından sanatçıyı temsil eden önemli yapıtlardan biridir. Bu eserdeki imgelerin anlamlandırılması ve imgeler arasındaki bağlantının kurulması ancak yapısal göstergelerin çözümlenmesi ile mümkündür. Bu bakımdan göstergebilimsel yöntem; göstergeleri inceleyen ve analiz eden bir bilimsel yaklaşım olarak kullanılmaktadır. Bu araştırmada, göstergebilimsel yöntemden faydalanılarak, Fikret Mualla’nın ilgili eseri üzerinden göstergebilimsel çözümleme yapmak amaçlanmaktadır. Bu eser üzerinden Fikret Mualla’nın yaşamına, sanat hayatına baktığımızda önemli göstergelere ulaşılmıştır. Eser, göstergebilimsel olarak çözümlendiğinde kullanılan imgelerin Fikret Mualla’nın geçmiş yaşamından izler taşıdığına ulaşılmaktadır. Mualla, oluşturduğu coşkulu ve sevinç dolu resimde aslında geçmişinden, vatanına özleminden, eski dostlarından, annesinden ve otorite ile ilgili problemlerinden imgeleri dışavurmuştur.

Kaynakça

  • Aydoğdu, M. (2021). Çağdaş Türk resminde balon imgesi: Fikret Mualla ve Tuncay Betil örneği (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya, Türkiye.
  • Batu, B. (2014). Sanat yapıtı eleştirisinde karşılaşılan sıkıntılar ve göstergebilimsel çözümleme yöntemi. Art-E Sanat Dergisi, 7(13), 114-128. https://doi.org/10.21602/sduarte.221578
  • Bircan, U. (2015). Roland Barthes ve göstergebilim. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 26, 17-41.
  • Civelek, M. (2020). Göstergebilimin kuramsal açıdan incelenmesine yönelik bir araştırma. Alanya Akademik Bakış, 4(3), 771-784. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.683974
  • Dino, A. (1980). Gören göz için Fikret Mualla. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Diğler, R., & Soylu, R. (2023). Fikret Mualla’nın çağdaş Türk resim sanatı içindeki yeri ve resimlerinde ekspresif-fovist eğilimlerin yansımaları. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(95), 1034-1043. https://doi.org/10.26450/jshsr.3654
  • Edgü, F. (1995). Dostlara mektuplar. Ankara: Yapı Kredi.
  • Erkman, F. (1986). Göstergebilime Giriş, İstanbul: Alan.
  • Erkman, F. (2005). Göstergebilime Giriş, İstanbul: Multilingual.
  • Ertan, G., & Sansarcı, E. (2017). Görsel sanatlarda anlam ve algı. Alternatif Yayıncılık.
  • Itten, J. (1973). The art of color. New York: Van Nostrand Reinhold Company.
  • Keten, H. (2016). Modern sanatın nesnesi olarak ‘hayvan’— ‘animal’ as the object of modern art. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 285-300. https://doi.org/10.20875/sb.76604
  • Samur, D. (2019). Sanat yapıtında renklerin fizyolojik ve psikolojik etkilerinin sarı renk bağlamında incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye.
  • Şirin, B., & Coşkun, N. (2023). İkonografi ve ikonoloji yöntemi ile Fikret Mualla Saygı’nın “Yeni harfleri öğrenen kızlar” adlı eserinin analizi. Akademik Sanat, 19, 27-42.
  • Topuz, H. (1995). Fiktet Mualla’nın sanatı. Z. Y. Yaman (Ed.), Nakkaş içinde (s. 11-14). Ankara: Vakıfbank. Toros, T. (1986). Fikret Moualla. İstanbul: Akbank Kültür.
  • Vardar, B., & Rıfat, M. (1979). Göstergebilim ilkeleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Yaman, Z. Y. (1995). Nakkaş Fiktet Mualla. Z. Y. Yaman (Ed.), Nakkaş içinde (s. 33-51). Ankara: Vakıfbank.
  • URL-1: Südor, G. (2023). Canlı ve parlak renklerin arkasına sığınan yalnızlık: Fikret Mualla. Evrensel. https://www.evrensel.net/haber/357029/canli-ve-parlak-renklerin-arkasina-siginan-yalnizlik-fikret-mualla (Erişim tarihi: 15.06.2024).
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Resim
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Semih Emin Kaya 0009-0003-2180-4868

Kerim Laçinbay 0000-0003-1510-6265

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 25 Eylül 2024
Kabul Tarihi 23 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Kaya, S. E., & Laçinbay, K. (2024). Fikret Mualla’nın Moulin Rouge’un Önündeki Zarif Kadın Tablosunun Göstergebilimsel Çözümleme Yöntemi ile İncelenmesi. Konya Sanat(7), 327-340. https://doi.org/10.51118/konsan.2024.56

Necmettin Erbakan Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Mimarlık Fakültesi
Adres: Köyceğiz Yerleşkesi Güzel Sanatlar ve Mimarlık Fakültesi Dekanlığı, Köyceğiz Mah., Demeç Sok., No:39/2 Meram /KONYA • E-posta: konyasanat@erbakan.edu.tr
Konya Sanat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.
e-ISSN: 2667-789X


20062         18001