Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerine (BİT) Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi

Yıl 2020, , 193 - 202, 21.06.2020
https://doi.org/10.38155/ksbd.686911

Öz

Teknoloji ve bilimsel değişiklikler sağlık alanıyla da ilgilidir. Bu alanda hemşirelik bilişsel, psikomotor ve davranışsal beceri gerektiren bir meslek olmasından dolayı hemşirelik eğitiminde yenilikçi uygulamaların kullanımı önemlidir. Hemşirelik mesleğinin teknolojik ilerlemelerin gerisinde kalmaması, öğrenim esnasında teknolojileri kullanma becerilerini geliştirebilmeleri için hemşirelik öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda tutumlarının belirlenmesi büyük önem taşımaktadır. Bu nedenle de bu araştırma planlanmıştır. Araştırma bir hemşirelik fakültesinde öğrenim gören 358 hemşirelik öğrencisi ile yapılmıştır. ‘Tanıtıcı Bilgi Formu’ ve ‘Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Tutum Ölçeği’ ile veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik testleri, nonparametrik testler kullanılmış, yanılma düzeyi p=0.05 olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin yaş ortalaması 20±1.14 (18-23)’dir. Öğrencilerin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutum ölçeği puan ortalamaları 83,68±11,81 olarak belirlenmiştir. Araştırmamızın sonucunda öğrencilerin BİT’e yönelik tutumlarının olumlu yönde yüksek olduğu ve eğitim yılı, kişisel bilgisayara sahip olma, bilgisayar kullanma süresi arttıkça ölçek puanının da arttığı belirlenmiştir (p<0.05).

Kaynakça

  • Kaynakça
  • Ayla Çapık, C. Ç., Yonca Kırba. (2018). Ebelik ve hemşirelİk bölümü son sinif öğrencilerinin bilgi ve İletişim teknolojilerine yönelik tutumlarinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 21(3), 163-170.
  • Ayşe Çiçek Korkmaz, A. K. (2018). Hemşire Adaylarinin Hemşirelikte Bilgisayar Kullanimina Yönelİk Tutum Algilari. Sosyal Bilimler Dergisi 8(15 ).
  • Bakırcı, H., & Günbatar, M. S. (2017). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık düzeyleri ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 543-563.
  • Eryılmaz, S. (2018). Öğrencilerin bilgi ve İletişim teknolojileri yeterliliklerinin belirlenmesi: Gazi üniversitesi, turizm fakültesi örneği Electronic Journal of Social Sciences, 17(65), 37-49. doi:10.17755/esosder.310987
  • Farzaneh, S., Rohani Ahmad, T., & Ahmad Fauzi Mohd, A. (2014). Utilization of information and communication technologies in mathematics learning. Journal on Mathematics Education, 5(2),138-147.
  • Florence Olutunu, D., Mudasiru Olalere, Y., & Oloyede Solomon, O. (2015). Information and Communication Technology Literacy among Student-Teachers in Universities in Nigeria. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 3(4), 13-22.
  • Günbatar, M. S. (2014). Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(1), 121-135
  • Gündoğdu, H., Erol, F., Tanrıkulu, F., Filiz, N. Y., Kuzgun, H., & Dikmen, Y. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumlarının incelenmesi. Journal of Human Sciences, 15(1), 441-450.
  • Güneş, E., Yüksel, M., & Kaya, P. (2017). Muhasebe eğitimi alan lisans öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 367-382.
  • Handenur Gündoğdu, Funda Erol, Fatma Tanrıkulu, Nasibe Yağmur Filiz, Hürmüs Kuzgun, & Dikmen, Y. (2018 ). Hemşirelik öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumlarının incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 15 (1 ), 441-450. doi:10.14687/jhs.v15i1.5052
  • Işıkgöz, E. (2015). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğretmen Adaylarının Bilgi Ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Tutumları: Batman Üniversitesi Örneği Journal of Life Sciences, 5(2).
  • Kardaş Özdemir, F., & Karakaya, G. (2017). Hemşirelerin bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanma durumları. İzmir Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi Dergisi, 27(2), 126-130.
  • KAYA, N. (2011). Factors Affecting Nurses’ Attitudes Toward Computers in Healthcare. CIN: Computers, Informatics, Nursing, 29(2), 121–129. dos:10.1097/NCN.0b013e3181f9dd0f
  • Kızıl, H., & Şendir, M. ( 2019). Innovative approaches in nursing education. International Journal of Human Sciences, 16 (1). Özen, N., Yazıcıoğlu, İ., & Çınar, F. İ. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin sağlık bakımında bilgisayar kullanımına yönelik tutumları ile klinik karar verme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi.
  • Ramazan Yirci, N. A. (2017). Üniversite öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumlarinin bazi değişkenler açisindan incelenmesi. ulakbilge, 5(18). doi:10.7816/ulakbilge-05-18-13
  • Tatlı, Z., Aydın, A., Şimşek, P., Özdemir, M., Gölbaşı, S., Karacan, S., . . . Gündüz, A. (2018). Hemşirelerin ve Hemşirelik Öğrencilerinin Bilişim Teknolojilerini Kullanma Durumları. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 1(1), 18-27.
  • Terkes, N., Celik, F., & Bektas, H. (2019). Determination of nursing students’ attitudes towards the use of technology. Japan Journal of Nursing Science, 16(1), 17-24.
  • Vijayalakshmi, P., & Math, S. B. (2013). Response and attitudes of undergraduate nursing students towards computers in health care. Canadian Journal of Nursing Informatics Online, 8(3).
  • Yen-Chun Jim Wu, C.-I. P. C.-H. Y. (2017). Attitudes towards the use of information and communication technology in management education. Behavior & Information Technology 36,(3), 243–254 doi:10.1080/0144929X.2016.1212928

Determination of Attitudes of Nursing Students towards Information and Communication Technologies

Yıl 2020, , 193 - 202, 21.06.2020
https://doi.org/10.38155/ksbd.686911

Öz

Technology and scientific changes are also related to the field of health. It is very important to determine the attitudes of nursing students about information and communication technologies so that the nursing profession does not lag behind technological advances and they can develop their skills to use technologies during education. Therefore, this research was planned and conducted with 358 nursing students. The data were collected with the 'Introductory Information Form' and 'Attitude Scale towards Information and Communication Technologies'. Descriptive statistics tests, Kruskal Wallis and Mann-Whitney U tests were used in the analysis of the data, and the error level was determined as p=0,05. The average score of the students' attitude scale towards information and communication technologies was determined as 83,68±11,81. As a result of our research, it was determined that students' attitudes towards information and communication technologies were positively high and the scale score increased as the year of education, owning a personal computer, and using computer increased (p <0,05).

Kaynakça

  • Kaynakça
  • Ayla Çapık, C. Ç., Yonca Kırba. (2018). Ebelik ve hemşirelİk bölümü son sinif öğrencilerinin bilgi ve İletişim teknolojilerine yönelik tutumlarinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 21(3), 163-170.
  • Ayşe Çiçek Korkmaz, A. K. (2018). Hemşire Adaylarinin Hemşirelikte Bilgisayar Kullanimina Yönelİk Tutum Algilari. Sosyal Bilimler Dergisi 8(15 ).
  • Bakırcı, H., & Günbatar, M. S. (2017). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık düzeyleri ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 543-563.
  • Eryılmaz, S. (2018). Öğrencilerin bilgi ve İletişim teknolojileri yeterliliklerinin belirlenmesi: Gazi üniversitesi, turizm fakültesi örneği Electronic Journal of Social Sciences, 17(65), 37-49. doi:10.17755/esosder.310987
  • Farzaneh, S., Rohani Ahmad, T., & Ahmad Fauzi Mohd, A. (2014). Utilization of information and communication technologies in mathematics learning. Journal on Mathematics Education, 5(2),138-147.
  • Florence Olutunu, D., Mudasiru Olalere, Y., & Oloyede Solomon, O. (2015). Information and Communication Technology Literacy among Student-Teachers in Universities in Nigeria. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 3(4), 13-22.
  • Günbatar, M. S. (2014). Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(1), 121-135
  • Gündoğdu, H., Erol, F., Tanrıkulu, F., Filiz, N. Y., Kuzgun, H., & Dikmen, Y. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumlarının incelenmesi. Journal of Human Sciences, 15(1), 441-450.
  • Güneş, E., Yüksel, M., & Kaya, P. (2017). Muhasebe eğitimi alan lisans öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 367-382.
  • Handenur Gündoğdu, Funda Erol, Fatma Tanrıkulu, Nasibe Yağmur Filiz, Hürmüs Kuzgun, & Dikmen, Y. (2018 ). Hemşirelik öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumlarının incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 15 (1 ), 441-450. doi:10.14687/jhs.v15i1.5052
  • Işıkgöz, E. (2015). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğretmen Adaylarının Bilgi Ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Tutumları: Batman Üniversitesi Örneği Journal of Life Sciences, 5(2).
  • Kardaş Özdemir, F., & Karakaya, G. (2017). Hemşirelerin bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanma durumları. İzmir Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi Dergisi, 27(2), 126-130.
  • KAYA, N. (2011). Factors Affecting Nurses’ Attitudes Toward Computers in Healthcare. CIN: Computers, Informatics, Nursing, 29(2), 121–129. dos:10.1097/NCN.0b013e3181f9dd0f
  • Kızıl, H., & Şendir, M. ( 2019). Innovative approaches in nursing education. International Journal of Human Sciences, 16 (1). Özen, N., Yazıcıoğlu, İ., & Çınar, F. İ. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin sağlık bakımında bilgisayar kullanımına yönelik tutumları ile klinik karar verme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi.
  • Ramazan Yirci, N. A. (2017). Üniversite öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumlarinin bazi değişkenler açisindan incelenmesi. ulakbilge, 5(18). doi:10.7816/ulakbilge-05-18-13
  • Tatlı, Z., Aydın, A., Şimşek, P., Özdemir, M., Gölbaşı, S., Karacan, S., . . . Gündüz, A. (2018). Hemşirelerin ve Hemşirelik Öğrencilerinin Bilişim Teknolojilerini Kullanma Durumları. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 1(1), 18-27.
  • Terkes, N., Celik, F., & Bektas, H. (2019). Determination of nursing students’ attitudes towards the use of technology. Japan Journal of Nursing Science, 16(1), 17-24.
  • Vijayalakshmi, P., & Math, S. B. (2013). Response and attitudes of undergraduate nursing students towards computers in health care. Canadian Journal of Nursing Informatics Online, 8(3).
  • Yen-Chun Jim Wu, C.-I. P. C.-H. Y. (2017). Attitudes towards the use of information and communication technology in management education. Behavior & Information Technology 36,(3), 243–254 doi:10.1080/0144929X.2016.1212928
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eda Şahin 0000-0001-9421-7689

Tülay Yavan 0000-0003-3287-1487

Merve Demirhan Bu kişi benim 0000-0003-3543-9235

Merve Aydın Bu kişi benim 0000-0002-7019-4096

İlknur Yeşilçınar 0000-0003-2864-4935

Yayımlanma Tarihi 21 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Şahin, E., Yavan, T., Demirhan, M., Aydın, M., vd. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerine (BİT) Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 12(22), 193-202. https://doi.org/10.38155/ksbd.686911