Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Medikal Turizmin Gelişimine Etki Eden Faktörlerin SWOT-AHP Yöntemi ile Tespit Edilmesine Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2020, , 173 - 192, 21.06.2020
https://doi.org/10.38155/ksbd.693841

Öz

Bu araştırmanın amacı Türkiye’nin medikal turizm gelişimini etkileyen faktörleri SWOT-AHP yöntemi ile tespit etmektir. Ayrıca Türkiye’nin medikal turizm alanındaki güçlü yönler ile fırsatları en iyi şekilde değerlendirerek bu alandaki zayıf yönler ile tehditlere karşı stratejiler geliştirmek araştırmanın bir diğer amacını oluşturmaktadır. Araştırmada Türkiye’nin medikal turizm gelişimini etkileyen temel ve alt faktörleri tespit edebilmek için SWOT-AHP yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları incelendiğinde 32 faktör içerisinde en yüksek ağırlık değerini alan faktörün uygun fiyat avantajı olduğu, hastaların döviz girdisi ile ülke ekonomisine katkısı ise en düşük önem düzeyine sahip faktörün olduğu tespit edilmiştir. SWOT-AHP analizi sonucunda, güçlü (%48,5) ve zayıf (%17,8) yönler ile fırsat (%15,9)ve tehditler (%17,6) önem derecesine sahip olduğu tespit edilmiştir. Türkiye’de medikal turizm sektöründe çalışanların yabancı dil konusundaki eksikleri ortadan kaldıracak politikalar geliştirmelidir. Tedavi amacıyla Türkiye’yi tercih etme ihtimali yüksek olan ülkelere yönelik tanıtım ve pazarlama faaliyetlerine ağırlık verilmesi ve tüm sağlık kurumlarının faydalanabileceği medikal turizm uygulama rehberinin oluşturulması gerekmektedir. Türkiye’nin uygun fiyat politikasının sürdürülmesi ayrıca sigorta şirketleri, seyahat firmaları ve sağlık kurumları arasında işbirliği ve iletişimi artıracak stratejiler geliştirilmelidir.

Kaynakça

  • Akbolat, M., Deniz, N. G. (2017). Türkiye’de Medikal Turizmin Gelişimi ve Bazı Ülkelerle Karşılaştırılması. International Journal of Global Tourism Reserch, 1(2), 128–132.
  • Aktepe, C. (2013). Sağlık Turizminde Yeni Fırsatlar ve Türkiye’de Yerleşik Sağlık İşletmelerinin Pazarlama Çabaları. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(1), 170–188.
  • Alsharif, M. J., Labonté, R., Lu, Z. (2010). Patients beyond borders: A study of medical tourists in four countries. Global Social Policy, 10(3), 315–335.
  • Altes, A. G. (2005). The Development of Health Tourism Services Anna. Annals of Tourism Research, 32(1), 262–266. Andrews, K. R. (1987). The Concept of Corporate Strategy. In The British Journal of Psychiatry (Vol. 112).
  • Aydın, G., Aydın, B. K. (2015). “Dünyada ve Türki̇ye’de Sağlık Turi̇zmi̇ Pazarlama Uygulamaları ve Karşılaştırmalı Durum Anali̇zi̇.” Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi 16:1–21
  • Aydoğdu, F., Luıza, A. (2016). Türkiye ve Brezilya’da Sağlık Turizmi: Bir Karşılaştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Barca, M., Akdeve, E., Balay, İ. G. (2013). Türkiye Sağlık Turizm Sektörünün Analizi ve Strateji Önerileri. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(3), 64–92.
  • Bazzazi, A. A., Osanloo, M., Karimi, B. (2011). Deriving preference order of open pit mines equipment through MADM methods: Application of modified VIKOR method. Expert Systems with Applications, 38(3), 2550–2556.
  • Bhushan, N., Rai, K. (2013). Strategic Decision Making: Applying the Analytic Hierarchy Process. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53), Springer, Bangalore, India.
  • Chee, H. L. (2007). Medical Tourism in Malaysia: International Movement of Healthcare Consumers and the Commodification of Healthcare. Asia Research Institute of the National University of Singapore.
  • Connell, J. (2006). Medical tourism: Sea, sun, sand and ... surgery. Tourism Management, 27(6), 1093–1100.
  • Connell, J. (2011). Medical Tourism. CABI, Cambridge, MA 02139 USA.
  • Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, 2019, On Birinci Kalkınma Planı (2019-2023), http://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2019/07/OnbirinciKalkinmaPlani.pdf, erişim tarihi. 01.02.2020
  • Dinçer, M. Z., Çiftçi, M. A., Karayılan, E. (2016). Gelişmekte Olan Ülkelerde Medikal Turizm: Türkiye’nin Tayland, Malezya Ve Hindistan’a Göre Potansiyelinin Değerlendirilmesi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 34–60.
  • Dökme, S. (2016). Sağlık Turizmi Açısından Adana İlinin İncelenmesi Ve Sağlık Çalışanlarının Medikal Turizm Faaliyetlerine Bakış Açısı: Bir Hastane Örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sağlık Yönetimi Anabilim Dalı, Kahramanmaraş.
  • Ehrbeck, T., Guevara, C., Mango, P. O. (2008). Mapping the market for medical travel. McKinsey Quarterly, (4), 1–11. Ergen, F. D. (2018). Türkiye’de Medikal Turizm Girişimciliği: İstanbul Örneği. Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Balıkesir
  • Ersöz, F., Kabak, M. (2010). A Literature Review of Multiple Criteria Decision Making Methods At Defence Sector Applications. The Journal of Defense Sciences, 97–125.
  • Görener, A. (2016). Türkiye’de Medikal Turizm Sektörünün Değerlendirilmesinde Bütünleşik SWOT- AHS Yaklaşımı. Alphanumeric Journal, 4(2), 159–159.
  • Gülmez, Z. (2012). Türkiye’de ve Dünya’da Sağlık Turizmi ve Çeşitleri: Sağlık Turizminin Ülkemizdeki Mevcut Durumu ve Bazı Ülkelerle Kıyaslanması. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Hastane ve Sağlık Kuruluşlarında Yönetim Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Istanbul.
  • Heung, V. C. S., Kucukusta, D., Song, H. (2010). A conceptual model of medical tourism: Implications for future research. Journal of Travel and Tourism Marketing, 27(3), 236–251.
  • Hill, T., Westbrook, R. (1997). SWOT Analysis: It’s Time for a Product Recall. Long Range Planning, 30(1), 46–52. Jeon, Y.-A., Kim, J. (2011). An Application of SWOT-AHP to Develop A Strategic Planning for A Tourist Destination. 16th Graduate Students Research Conference, 2011.
  • Khafizova, L. (2011). Medikal Turizmin Gelişmesinde Seyahat İşletmelerinin Önemi ve Türkiye’deki Durumu. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Istanbul.
  • Kılınç, İ. (2017). Türkiye Medikal Turizm Sektöründe Hizmet Kalitesi ve Memnuniyet Üzerine Bir Alan Araştırması. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8(17), 130–143.
  • Koca, F. (2018). 2019 Yılı Bütçe Sunumu TBMM Plan Bütçe Komisyonu. In TBMM Plan Bütçe Komisyonu. https://sgb.saglik.gov.tr/Shared Documents/2019 Yılı Bütçe Sunumu.pdf, erişim tarihi: 05.12.2019.
  • Kumar, J., Hussian, K. (2016). Factors affecting medical tourism destination selection: A Malaysian perspective. Journal of Global Business Insights, 1(1), 1–10.
  • Kurttila, M., Pesonen, M., Kangas, J., Kajanus, M. (2000). Utilizing the analytic hierarchy process (AHP) in SWOT analysis - A hybrid method and its application to a forest-certification case. Forest Policy and Economics, 1(1), 41–52.
  • Kurtuluş, S. A., Gün, İ., Aslan, Ö. (2018). Bütünleşik Swot-Ahp Analizi: Türkiye Sağlık Turizmi Uygulaması. Social Sciences Studies Journal, 4(23), 4716–4730.
  • Muzaffar, F., Hussain, I. (2007). Medical tourism: Are we ready to take the challenge? Journal of Pakistan Association of Dermatologists, 17(4), 215–218.
  • Oreski, D. (2012). Strategy development by using SWOT-AHP. TEM Journal, 1(4).
  • Otamış, P. A., Yüzbaşıoğlu, N. (2015). Medikal Turizm Kümesinin Gelişimi: Antalya Örneği. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 1(13), 165–185.
  • Özata, M., Asilkan, Z., Çankaya, M., Suzuk, E. (2018). Türkiye ve Dünya’da Sağlık Turizmine Genel Bir Bakış. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(31), 4611–4619.
  • Şahin, Ö. U., Şahin, M. (2018). Türkiye’de Sağlık Turizminin Potansiyeli Ve Geleceği: SWOT Analizi. Journal of Awareness, 3(özel), 287–300.
  • Sevim, E. (2019). Türkiye’de Medikal Turizmin Swot- Aas İle İncelenmesi İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Doktora Tezi, İstanbul.
  • Shahabi, R. S., Basiri, M. H., Kahag, M. R., Zonouzi, S. A. (2014). An ANP-SWOT approach for interdependency analysis and prioritizing the Iran’s steel scrap industry strategies. Resources Policy, 42, 18–26.
  • Sağlık Bakanlığı. (2012). Saglik turizmi el kitabi. https://dosyasb.saglik.gov.tr/Eklenti/493, saglik-turizmi-el-kitabi-08052012pdf.pdf?0, erişim tarihi 01.01.2020.
  • Tontuş, H. Ö. (2015). Sağlık Turizmi Nedir? http://www.saturk.gov.tr/images/pdf/tyst/02.pdf, erişim tarihi, 01.01.2010
  • Toprak, L., Elsaied, H. H., Mahmood, S. A. (2014). Turizmin Yükselen Trendi: Sağlık Turizmi Ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(50), 38–57.
  • Weihrich, H. (1982). The TOWS Matrix A Tool for Situational Analysis : A New Dimension in Strategic Planning. Long Range Planning, 15(2), 54–66.
  • Yiğit, V. (2016). Kamu Hastanelerinde Medikal Turizminin Gelişimini Etkileyen Faktörler. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 7(15), 107–119.
  • Yiğit, A., Yiğit, V., Eroymak, S. (2019). Veri Zarflama Analizi ile Ülkelerin Medikal Turizm Etkinliğinin Ölçülmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 12, 917-936.
  • Yılmaz, B. (2018). Türkiye’nin Medikal Turizmde Ekonomik Performansı: Bir Karşılaştırma. Yıldız Teknik Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Yüksel, I., Daǧdeviren, M. (2007). Using the analytic network process (ANP) in a SWOT analysis - A case study for a textile firm. Information Sciences, 177(16), 3364–3382.
  • Zengingönül, O., Emeç, H., İyilikci, D. E., Bingöl, P. (2012). Sağlık Turizmi: İstanbul’a Yönelik Bir Değerlendirme. In Istanbul Development Agency. İstanbul.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arzu Yiğit 0000-0002-5777-3405

Mehmet Beşir Demirbaş 0000-0002-5137-0496

Yayımlanma Tarihi 21 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 25 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Yiğit, A., & Demirbaş, M. B. (2020). Türkiye’de Medikal Turizmin Gelişimine Etki Eden Faktörlerin SWOT-AHP Yöntemi ile Tespit Edilmesine Yönelik Bir Araştırma. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 12(22), 173-192. https://doi.org/10.38155/ksbd.693841