This study is a descriptive study using research scan model in order to determine the relation between father attitudes and the variables of the child’s age, gender, birth order and number of siblings. The research sample is constituted by 294 preschool and first grade students and their fathers in six central primary schools which are affiliated to Muş Provincial Directorate of National Education. In the study, "Personal Information Form" and "Father Support Program (BADEP) Attitude Inventory" were used as data collection tool. In order to analyze the data, T-test, one-way ANOVA, Scheffe Multiple Comparison Test and LSD Multiple Comparison Test were used. According to the data, it was found out that the attitude scores of the fathers who have children attending kindergarten are higher than the attitude scores of the fathers who have children attending first grade. It was also found out that the attitude scores
of the fathers who have children attending kindergarten are not significant (p>.05) statistically in terms of the child's age, gender, birth order, number of siblings. The attitude scores of the fathers whose children attending first grade, on the other hand, were found significant (p<.05) in terms of birth order and number of siblings but they were found insignificant (p>.05) in terms of the child's age and gender.
Baba tutumları ile çocuğun yaşı, cinsiyeti, doğum sırası ve kardeş sayısı değişkenleri arasındaki
ilişkiyi belirlemek amacı ile yapılan araştırma tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır.
Araştırmanın çalışma grubunu, Muş İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı il merkezinde bulunan altı
ilkokuldaki anasınıflarında ve birinci sınıflarda bulunan 294 çocuk ve bu çocukların babaları
oluşturmuştur. “Kişisel Bilgi Formu” ve “Baba Destek Programı (BADEP) Tutum Envanteri” veri
toplamak amacı ile kullanılmıştır. Verilerin analizinde; betimsel istatistiklerin yanı sıra, T-testi, Tek
Yönlü ANOVA, Scheffe Çoklu Karşılaştırma Testi ve LSD Çoklu Karşılaştırma Testi kullanılmıştır.
Araştırmada, anasınıfına devam eden çocukları olan babaların sahip oldukları tutum puanlarının, birinci
sınıfa devam eden çocukları olan babaların sahip oldukları tutum puanlarından daha yüksek olduğu
belirlenmiştir. Anasınıfına devam eden çocukların babalarının sahip olduğu tutum puanlarının, çocuğun
yaşı, cinsiyeti, doğum sırası ve kardeş sayısına göre istatistiksel olarak anlamlı olmadığı saptanmıştır
(p > .05). Birinci sınıfa devam eden çocukların babalarının sahip olduğu tutum puanlarının ise çocuğun
doğum sırası ve çocuk sayısına göre anlamlı iken (p < .05), çocuğun yaşı ve cinsiyetine göre anlamlı
olmadığı belirlenmiştir (p > .05)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2015 |
Gönderilme Tarihi | 19 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 7 Sayı: 02 |