Planlı Bir Alan Gezisi İçin Örnek Uygulama: Bir Fabrikası Gezisi
Yıl 2015,
Cilt: 7 Sayı: 02, - , 19.12.2015
Aykut Emre Bozdoğan
Alperen Okur
Gonca Kasap
Öz
Günümüzde öğrencilerin eğitim açısından hem bireysel ihtiyaçlarının karşılanması hem de araştırma yapma, bilimsel metotları kullanma ve eleştirel düşünme gibi birçok davranışı kazanmaları noktasında okulların yanı sıra okul dışı ortamların da her geçen gün önem kazandığı görülmektedir. Yani günümüz eğitim ve öğretim...
Kaynakça
- Anderson, D., Bethan, L., ve Mayer-Smith, J. (2006). Investigating the Impact of Practicum Experience in an Aquarium on Preservice Teachers. Teaching Education. 17, 341–353.
- Balkan Kıyıcı, F. ve Atabek Yiğit, E. (2010). Sınıf Duvarlarının Ötesinde Fen Eğitimi: Rüzgâr Santraline Teknik Gezi. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1), 225-243.
- Ballantyne, R., ve Packer, J. (2009). Introducing a Fifth Pedagogy: Experience-Based Strategies for Facilitating Learning in Natural Environments. Environmental Education Research, 15 (2), 243-262.
- Bozdoğan, A. E. ve Yalçın, N. (2006). Bilim Merkezlerinin İlköğretim Öğrencilerinin Fene Karşı İlgi Düzeylerinin Değişmesine Ve Akademik Başarılarına Etkisi: Enerji Parkı. Ege Eğitim Dergisi, 7(2), 95- 114.
- Bozdoğan, A. E. (2007). Role and Importance of Science and Technology Museum in Education. Unpublished doctoral dissertation, Gazi University, Enstitude of Educational Science. Ankara, Turkey.
- Bozdoğan, A. E. ve Yalçın, N. (2009). Determining the Influence of a Science Exhibition Center Training Program on Elementary Pupils’ Interest and Achievement in Science. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. 5(1), 27-34.
- Bozdoğan, A. E. (2012). Eğitim Amaçlı Gezilerin Planlanmasına İlişkin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Uygulamaları: Altı Farklı Alan Gezisinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1050-1072.
- Carrier, S. J. (2009). The Effects of Outdoor Science Lessons with Elementary School Students on Preservice Teachers’ Self-Efficacy. Journal Of Elementary Science Education,21(2),35-48.
- Demir, M. K. (2007a). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Gözlem Gezisi Yöntemine Bakış Açılarının İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 83-98.
- Demir, M. K. (2007b). Sınıf Öğretmenlerinin Hayat Bilgisi Ve Sosyal Bilgiler Derslerinde Gözlem Gezisi Yöntemini Uygulama Durumları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 323-341.
- Dunn, T.G. (1994). If We Can’t Contextualize it, Should We Teach it? Educational Technology Research and Development, 42 (3), 83-92.
- Ertaş, H., Şen, A.İ. ve Parmasızoğlu, A. (2011). Okul Dışı Bilimsel Etkinliklerin 9. Sınıf Öğrencilerinin Enerji Konusunu Günlük Hayatla İlişkilendirme Düzeyine Etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 178-198.
- Ferry, B. (1993). Science Centers and Outdoor Education Centers Provide Valuable Experience for Preservice Teachers. Journal of Science Teacher Education, 4, 85–88.
- Gerber, B. L., Cavallo, A. M. L., ve Marek, E. A. (2001). Relationships Among İnformal Learning Environments, Teaching Procedures and Scientific Reasoning Ability. International Journal of Science Education, 23 (5), 535- 549.
- Göğebakan, Y. (2008). Sanat Tarihi Öğretiminde Gösteri Yöntemi İle Gezi-Gözlem Yönteminin Bilginin Kalıcılığı Açısından Karşılaştırılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 197-220.
- Güler, A. (2011). Planlı Bir Müze Gezisinin İlköğretim Öğrencilerinin Tutumuna Etkisi. İlköğretim Online, 10(1), 169-179.
- Güven, A., Gazel, A. A. ve Sever, R. (2004). Tarih Öğretmenlerinin Gezi-Gözlem Uygulamalarında Karşılaştıkları Sorunlar. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 225-235.
- Hannu, S. (1993). Science Centre Education. Motivation and Learning in Informal Education. Unpublished doctoral dissertation, Helsinki University Department of Teacher Education, Finland.
- Howe, R. W., & Disinger, J. F. (1988). Teaching Environmental Education Using Out-Ofschool Settings and Mass Media. Retrieved 15 May, 2011 from http://www.ericdigests.org/pre-9215/mass.htm
- Kete, R. ve Horasan, Y. (2013). Öğretmen Adaylarının Uygulamalı (Doğa Merkezli) Biyoloji Derslerinde Verimlilikleri. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı II, 85-90.
- Knapp, D. (2000). Memorable Experiences of a Science Field Trip. School Science and Mathematics. Vol. 100(2), p. 65-72.
- Knapp, D., ve Barrie, E. (2001). Content Evaluation of an Environmental Science Field Trip. Journal of Science Education and Technology, 10 (4), 351-357.
- Moseley, C., Reinke, K. ve Bookout, V. (2002). The Effect of Teaching Outdoor Environmental Education on Preservice Teachers’ Attitudes Toward Self-Eff İcacy and Outcome Expectancy. The Journal of Environmental Education, 34(1), 9-15.
- Okur Berberoğlu, E., Güder, Y., Sezer, B. ve Yalçın Özdilek, Ş. (2013). Sınıf Dışı Hidrobiyoloji Etkinliğinin Öğrencilerin Duyuşsal Bakış Açıları Üzerine Etkisi, Örnek Olay İncelemesi: Çanakkale Bilim Kampı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1177-1198.
- Orion, N., ve Hofstein, A., (1994). Factors That İnfluence Learning During a Scientific Field Trip in a Natural Environment. Journal of Research in Science Teaching, 31(10), 1097–1119.
- Orion, N., Hofstein, A.,Tamir, P. & Giddings, G. J. (1997) Devolopment and Validation of an Instrument for Assesing the Learning Environment of Outdoor Science Activities. Science Education, 81, 161-171.
- Özgen, N. (2011). Fiziki Coğrafya Dersi Öğretim Metoduna Farklı Bir Yaklaşım: Gezi- Gözlem Destekli Öğretim. Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 373-388.
- Ramey-Gassert, L. (1997). Learning Science Beyond the Classroom. The Elementary School Journal. 97 (4), 433- 448.
- Rudman, C. L. (1994). A Review of the Use and Implementation of Science Field Trips. School Science and Mathematics, 94, 138–141.
- Simmons, D. (1998) Using Natural Settings for Environmental Education: Perceived Benefits and Barriers. Journal of Environmental Education, 29 (3), 23–31.
- Tal, R. T. (2004). Using a Field Trip as a Guide for Conceptual Understanding in Environmental Education: A Case Study of a Pre-Service Teacher’s Research. Chemical Education Research and Practice, 5, 127–142
- Tal, R., Bamberger, Y., ve Morag, O. (2005). Guided School Visits to Natural History Museums in Israel: Teachers’ Roles. Science Education, 89 (6), 920-935.
- Tal, T., ve Morag, O. (2009). Reflective Practice as a Means for Preparing to Teach Outdoors in an Ecological Garden. Journal of Science Teacher Education, 20, 245-262.
- Tatar, N. ve Bağrıyanık, K.E. (2012). Fen Ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Okul Dışı Eğitime Yönelik Görüşleri. İlköğretim Online, 11(4), 883-896.
- Tortop H. S. ve Özek, N. (2013). Proje Tabanlı Öğrenmede Anlamlı Alan Gezisi; Güneş Enerjisi Ve Kullanım Alanları Konusu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 300-307.
- Türkmen, H. (2010). İnformal (Sınıf-Dışı) Fen Bilgisi Eğitimine Tarihsel Bakış Ve Eğitimimize Entegrasyonu. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 46-59.
- Yavuz, M. ve Balkan Kıyıcı, F. (2012). İnformal Öğrenme Ortamlarının İlköğretim Öğrencilerinin Fene Karşı Kaygı Düzeylerinin Değişmesine Ve Akademik Başarılarına Etkisi: Hayvanat Bahçesi Örneği. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Özet Kitabı. Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Niğde.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara. Ek-1 (Gezi Broşürü)
Planlı Bir Alan Gezisi İçin Örnek Uygulama: Bir Fabrikası Gezisi
Yıl 2015,
Cilt: 7 Sayı: 02, - , 19.12.2015
Aykut Emre Bozdoğan
Alperen Okur
Gonca Kasap
Öz
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin okul dışı çevrelerde bir geziyi nasıl planlayacaklarını
göstermek ve bu uygulamanın öğrencilerin öğrenmelerine etkisini ortaya koymaktır. Araştırmada nitel
araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. 2012-2013 öğretim yılında gerçekleştirilen
çalışmaya bir köy okulunun 7. sınıfında öğrenim gören toplam dokuz öğrenci katılmıştır. Araştırma
kapsamında Karadere Tarım Ürünleri Fabrikasına bir gezi düzenlenmiştir. Araştırmanın verileri
araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilmiştir.
Araştırmadan elde edilen veriler içerik analiziyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçları iyi planlanmış
bir gezinin amaçlarına ulaşabilir olduğunu göstermiştir
Kaynakça
- Anderson, D., Bethan, L., ve Mayer-Smith, J. (2006). Investigating the Impact of Practicum Experience in an Aquarium on Preservice Teachers. Teaching Education. 17, 341–353.
- Balkan Kıyıcı, F. ve Atabek Yiğit, E. (2010). Sınıf Duvarlarının Ötesinde Fen Eğitimi: Rüzgâr Santraline Teknik Gezi. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1), 225-243.
- Ballantyne, R., ve Packer, J. (2009). Introducing a Fifth Pedagogy: Experience-Based Strategies for Facilitating Learning in Natural Environments. Environmental Education Research, 15 (2), 243-262.
- Bozdoğan, A. E. ve Yalçın, N. (2006). Bilim Merkezlerinin İlköğretim Öğrencilerinin Fene Karşı İlgi Düzeylerinin Değişmesine Ve Akademik Başarılarına Etkisi: Enerji Parkı. Ege Eğitim Dergisi, 7(2), 95- 114.
- Bozdoğan, A. E. (2007). Role and Importance of Science and Technology Museum in Education. Unpublished doctoral dissertation, Gazi University, Enstitude of Educational Science. Ankara, Turkey.
- Bozdoğan, A. E. ve Yalçın, N. (2009). Determining the Influence of a Science Exhibition Center Training Program on Elementary Pupils’ Interest and Achievement in Science. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. 5(1), 27-34.
- Bozdoğan, A. E. (2012). Eğitim Amaçlı Gezilerin Planlanmasına İlişkin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Uygulamaları: Altı Farklı Alan Gezisinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1050-1072.
- Carrier, S. J. (2009). The Effects of Outdoor Science Lessons with Elementary School Students on Preservice Teachers’ Self-Efficacy. Journal Of Elementary Science Education,21(2),35-48.
- Demir, M. K. (2007a). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Gözlem Gezisi Yöntemine Bakış Açılarının İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 83-98.
- Demir, M. K. (2007b). Sınıf Öğretmenlerinin Hayat Bilgisi Ve Sosyal Bilgiler Derslerinde Gözlem Gezisi Yöntemini Uygulama Durumları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 323-341.
- Dunn, T.G. (1994). If We Can’t Contextualize it, Should We Teach it? Educational Technology Research and Development, 42 (3), 83-92.
- Ertaş, H., Şen, A.İ. ve Parmasızoğlu, A. (2011). Okul Dışı Bilimsel Etkinliklerin 9. Sınıf Öğrencilerinin Enerji Konusunu Günlük Hayatla İlişkilendirme Düzeyine Etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 178-198.
- Ferry, B. (1993). Science Centers and Outdoor Education Centers Provide Valuable Experience for Preservice Teachers. Journal of Science Teacher Education, 4, 85–88.
- Gerber, B. L., Cavallo, A. M. L., ve Marek, E. A. (2001). Relationships Among İnformal Learning Environments, Teaching Procedures and Scientific Reasoning Ability. International Journal of Science Education, 23 (5), 535- 549.
- Göğebakan, Y. (2008). Sanat Tarihi Öğretiminde Gösteri Yöntemi İle Gezi-Gözlem Yönteminin Bilginin Kalıcılığı Açısından Karşılaştırılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 197-220.
- Güler, A. (2011). Planlı Bir Müze Gezisinin İlköğretim Öğrencilerinin Tutumuna Etkisi. İlköğretim Online, 10(1), 169-179.
- Güven, A., Gazel, A. A. ve Sever, R. (2004). Tarih Öğretmenlerinin Gezi-Gözlem Uygulamalarında Karşılaştıkları Sorunlar. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 225-235.
- Hannu, S. (1993). Science Centre Education. Motivation and Learning in Informal Education. Unpublished doctoral dissertation, Helsinki University Department of Teacher Education, Finland.
- Howe, R. W., & Disinger, J. F. (1988). Teaching Environmental Education Using Out-Ofschool Settings and Mass Media. Retrieved 15 May, 2011 from http://www.ericdigests.org/pre-9215/mass.htm
- Kete, R. ve Horasan, Y. (2013). Öğretmen Adaylarının Uygulamalı (Doğa Merkezli) Biyoloji Derslerinde Verimlilikleri. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı II, 85-90.
- Knapp, D. (2000). Memorable Experiences of a Science Field Trip. School Science and Mathematics. Vol. 100(2), p. 65-72.
- Knapp, D., ve Barrie, E. (2001). Content Evaluation of an Environmental Science Field Trip. Journal of Science Education and Technology, 10 (4), 351-357.
- Moseley, C., Reinke, K. ve Bookout, V. (2002). The Effect of Teaching Outdoor Environmental Education on Preservice Teachers’ Attitudes Toward Self-Eff İcacy and Outcome Expectancy. The Journal of Environmental Education, 34(1), 9-15.
- Okur Berberoğlu, E., Güder, Y., Sezer, B. ve Yalçın Özdilek, Ş. (2013). Sınıf Dışı Hidrobiyoloji Etkinliğinin Öğrencilerin Duyuşsal Bakış Açıları Üzerine Etkisi, Örnek Olay İncelemesi: Çanakkale Bilim Kampı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1177-1198.
- Orion, N., ve Hofstein, A., (1994). Factors That İnfluence Learning During a Scientific Field Trip in a Natural Environment. Journal of Research in Science Teaching, 31(10), 1097–1119.
- Orion, N., Hofstein, A.,Tamir, P. & Giddings, G. J. (1997) Devolopment and Validation of an Instrument for Assesing the Learning Environment of Outdoor Science Activities. Science Education, 81, 161-171.
- Özgen, N. (2011). Fiziki Coğrafya Dersi Öğretim Metoduna Farklı Bir Yaklaşım: Gezi- Gözlem Destekli Öğretim. Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 373-388.
- Ramey-Gassert, L. (1997). Learning Science Beyond the Classroom. The Elementary School Journal. 97 (4), 433- 448.
- Rudman, C. L. (1994). A Review of the Use and Implementation of Science Field Trips. School Science and Mathematics, 94, 138–141.
- Simmons, D. (1998) Using Natural Settings for Environmental Education: Perceived Benefits and Barriers. Journal of Environmental Education, 29 (3), 23–31.
- Tal, R. T. (2004). Using a Field Trip as a Guide for Conceptual Understanding in Environmental Education: A Case Study of a Pre-Service Teacher’s Research. Chemical Education Research and Practice, 5, 127–142
- Tal, R., Bamberger, Y., ve Morag, O. (2005). Guided School Visits to Natural History Museums in Israel: Teachers’ Roles. Science Education, 89 (6), 920-935.
- Tal, T., ve Morag, O. (2009). Reflective Practice as a Means for Preparing to Teach Outdoors in an Ecological Garden. Journal of Science Teacher Education, 20, 245-262.
- Tatar, N. ve Bağrıyanık, K.E. (2012). Fen Ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Okul Dışı Eğitime Yönelik Görüşleri. İlköğretim Online, 11(4), 883-896.
- Tortop H. S. ve Özek, N. (2013). Proje Tabanlı Öğrenmede Anlamlı Alan Gezisi; Güneş Enerjisi Ve Kullanım Alanları Konusu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 300-307.
- Türkmen, H. (2010). İnformal (Sınıf-Dışı) Fen Bilgisi Eğitimine Tarihsel Bakış Ve Eğitimimize Entegrasyonu. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 46-59.
- Yavuz, M. ve Balkan Kıyıcı, F. (2012). İnformal Öğrenme Ortamlarının İlköğretim Öğrencilerinin Fene Karşı Kaygı Düzeylerinin Değişmesine Ve Akademik Başarılarına Etkisi: Hayvanat Bahçesi Örneği. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Özet Kitabı. Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Niğde.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara. Ek-1 (Gezi Broşürü)