Günümüzde yeni pazarların ortaya çıkışı, rekabetin artışı, ekonomideki dalgalamalar, koşulların hızlı değişimi, teknolojinin, üretim-iletişim araçlarının gelişmesi ve tüketici davranışlarındaki değişimler, işletmeleri ürün tanıtımı ya da imaj/kimlik tanıtma/güçlendirme amacıyla yapılan pazarlama faaliyetlerinde, hatırda kalıcı farklı deneyimler yaşatarak ürünlerini pazarlamaya yöneltmektedir. Bir başka deyişle…
Yeni bir gerçeklik ortamı ve algısı yaratarak, her yeni uygulamada mekan kurgusu yeniden tanımlanan ve
biçimlenen pop up mekanlar, gerilla deneyim ve etkileşim alanları olarak da adlandırılmaktadır. Süprizli ve şaşırtıcı
yöntemlerle, izleyici ile iletişim kurmak ve hatırda kalıcı farklı bir deneyim yaratmak ve yaşatmak amacıyla tasarlanan pop
up mekânlar, öncelikle reklam ve satış amacına yönelik olarak, marka veya ürün tanıtımından imaj güçlendirmeye ve hedef
kitle hakkında veri toplamaya kadar pek çok farklı amaca hizmet etmektedirler. Bu anlamda, pop up mekan örnekleri
incelendiğinde, tasarım sürecinde konsept kararları verilirken tasarım ve pazarlama arasındaki ilişkinin önemi dikkat
çekmektedir. Bu çalışma, postmodern pazarlama yaklaşımları olarak bilinen gerilla ve deneyimsel pazarlama yaklaşımları ile
pop up mekân tasarımı arasındaki ilişkiyi esas almaktadır. Gerilla ve deneyimsel pazarlama yaklaşımlarının genel özellikleri,
pop up mekân kavramı, mekân tipleri, mekân bölümleri ve öğelerine ilişkin bilgi temelinde, pop up mekân tasarımını
etkileyen pazarlama ve tasarım ile ilgili faktörlerin tespiti, sonuç ve öneriler bu yazının ana strüktürünü oluşturmaktadır.
Çalışmada kullanılan yöntem ve teknikler; belgesel ve görsel olmak üzere analog ve dijital literatür taraması, çevresel gözlem
ve kişisel görüşmelerdir.
Pop-Up Mekân Pop-Up Mekân Tasarımı Gerilla Pazarlama Deneyimsel Pazarlama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2013 |
Gönderilme Tarihi | 19 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 5 Sayı: 9 |