Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yükseköğretim Kurumlarında Görev Yapan Yönetici, Akademik ve İdari Personelin Farklılığın Tanımına İlişkin Görüşleri

Yıl 2017, Cilt: 9 Sayı: 16, 135 - 151, 16.10.2017

Öz

Bu
araştırma, Giresun Üniversitesi yönetici, akademik ve idari personelinin
farklılık tanımlarını ortaya koyabilmeyi amaçlamaktadır. Bu araştırmada nitel
araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Giresun Üniversitesi yönetici, akademik ve
idari personelden oluşan çalışma grubu, maksimum çeşitlilik ve amaçlı örnekleme
tekniğiyle seçilmiştir. Araştırmaya 12 yönetici ve 26 akademik ve idari personel
katılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme sorusu aracılığıyla toplanan veriler
betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları yönetici
ve akademik ve idari personelin farklılık tanımlarına ilişkin görüşlerinde
benzerlikler ve farklılıklar olduğunu ortaya koymuştur. Akademik ve idari
personelin kendilerini farklı gördükleri boyutlar kişilik özellikleri (kültür,
kişilik, engellilik, etnik köken) başlığı altında yoğunlaşmasına rağmen,
yöneticilerin, akademik ve idari personelin farklılığına ilişkin gördükleri
daha çok kişilik özelliklerini kapsamaktadır. Farklılığın tanımlanmasında görünür özelliklerden çok, bireylerin kişisel
özellikleri, çalışma stillerine ilişkin bulguların, hem yöneticiler hem de
akademik ve idari personel için yol gösterici olacağına inanılmaktadır.

Kaynakça

  • Aksu, N. (2008). Örgüt kültürü bağlamında farklılıkların yönetimi ve bir uygulama. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Aydın, D. P. (2001). Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik. Ankara: Pegem-A Yayıncılık
  • Alper, Y., Bayraktar, E., ve Karaçam, Ö. (2000). Herkes için psikiyatri. İstanbul: and the United States. Intercultural Communication Studies 15 (1) 33-42.
  • Barutçugil, İ. (2004). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul: Kariyer Yayınları
  • Bassett-Jones, N. (2005). The Paradox of Diversity Management. Creativity and Innovation. 14 (2) 276-299.
  • Bogdan, R. C. ve Biklen, S. K. (2003). Qualitative Research for Education: An introduction to Theories and Methods (4th ed.). New York: Pearson Education group.
  • Bostancı, A.B., Gidiş, Y., Yıldızoğlu, F. ve Yalçın, E. (2015, Mayıs). Okul Yöneticilerinin Atanması ve Yetiştirilmesine Yönelik Paydaş Görüşleri. Sözlü Bildiri, X. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Cox, T., Blake, S. (1991). Managing cultural diversity: implications for organizational competitiveness, The Executive 5 (3) 45-56.
  • Cojocari, D. (2012). Perception Analysis On Emloyee Diversity Management. A Case Study in A PrivateUniversity in Turkey. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Denzin, N.K. ve Lincoln, Y.S. (2000). Introduction: The discipline and practice of qualitative research içinde Denzin, N.K. ve Lincoln, Y.S. (ed.) Handbook of Qualitative Research, London: Sage Publications.
  • DeMeuse, K. ve Hostager, T. (2001). “Developing an Instrument for Measuring Attitudes Toward and Perceptions of Workplace Diversity: An Initial Report,” Human Resources Management Quarterly, 12 (1) 33-51.
  • Hubbard, E. (2003). The Manager’s Pocket Guide to Diversity Management HRD Press MA.
  • Iles, P. and Hayers, P.K. (1997). Managing diversity in transnational project teams – a tentative model and case study’, Journal of Managerial Psychology, 12 (2) 95-117.
  • Ivancevich, J.M. ve Gilbert, J.A. (2000). Diversity Management Time for a New Approach Public Personnel Management, 29 (1) 117-130.
  • Kreitner, R.,ve Kinicki, A. (2001). Organizational behavior. Boston: Irwin/McGraw-Hill.
  • Kurtulmuş, M., Kaya, İ., ve Karabıyık, H. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Farklılık ve Farklılık İklimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi, X. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi,7-9 Mayıs, 2015, Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi.
  • Leonard, F. ve W. Swap (1999). When sparks fly: Igniting creativity in groups. Boston, MA: Harvard Business School Press.
  • McGrath, J.E., Berdahl, J.L., Arrow, H. (1995). Traits, expectations, culture, and clout: the dynamics in work groups. In: Jackson, S.E., Roderman, M.N. (Ed.), Diversity in Work Teams: Research Paradigms for a Changing Workplace. APA: Washington, D.C.
  • Memduhoğlu, H.B (2007). Yönetici Ve Öğretmen Görüşlerine Göre Türkiye’de Kamu Liselerinde Farklılıkların Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, Ankara.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2nd Edition). Calif.: SAGE Publications.
  • Miron, G.,Urschel, J. L., Mathis, W, J., ve Tornquist, E. (2010). Schools without Diversity: Education Management Organizations, Charter Schools and the Demographic Stratification of the American School System. Boulder and Tempe: Education and the Public Interest Center & Education Policy Research Unit. Retrieved 06.06.16 from http://epicpolicy.org/publication/schools-without-diversity
  • Montes, T.,Shaw, G. (2003). The future of workplace diversity in the new millenium. Individual Diversity and Psychology in Organisations, John Wiley and Sons: West Sussex.
  • Patton, Q. M., (2002), Practical Evaluation, SAGE Publications, Inc.
  • Pitts, D. W.,and Wise L. R. (2010). Workforce diversity in the new millenium: prospects for research. Review of Public Personnel Administration 30(1): 44-69.
  • Richard, O. C., ve Shelor, R. M. (2002). Linking top management team age heterogeneity to firm performance: Juxtaposing two mid-range theories. International Journal of Human Resource Management, (13) 958-974.
  • Sürgevil, O. (2008). Farklılık Kavramına Ve Farklılıkların Yönetimine Temel Oluşturan Sosyopsikolojik Kuramlar Ve Yaklaşımlar Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11) 20, 111-124.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Diversity Descriptions of Managers, Academic and Administratative Staff at Higher Education

Yıl 2017, Cilt: 9 Sayı: 16, 135 - 151, 16.10.2017

Öz

This
study aims to pave the way of bringing out the thoughts about managing
diversity by examining the managers, academic and administrative personnel’s
opinions at Giresun University. In order to have a deeper understanding,
qualitative data were collected through semi-structured interviews to find
answers for the research questions. The 12 managers and 26 academic and
administrative personnel’s opinions were obtained through semi-structured questions.
The data was subjected to descriptive analysis under thethemes defined in
accordance with the literature view in the field. The results of the study
revealed that there are consensus and clash of ideas in some points. While the
academic and administrative personnel’s diversity definitions were centered
under personal qualifications (culture, personality, disability, ethnic
background), the managers’ diversity definitions cover more of personality. Instead of focusing on physical diversity
components, it is recommended to deal with personality and working styles of
the individuals, which is believed to help managing diversity of both academic
and administrative personnel.
 

Kaynakça

  • Aksu, N. (2008). Örgüt kültürü bağlamında farklılıkların yönetimi ve bir uygulama. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Aydın, D. P. (2001). Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik. Ankara: Pegem-A Yayıncılık
  • Alper, Y., Bayraktar, E., ve Karaçam, Ö. (2000). Herkes için psikiyatri. İstanbul: and the United States. Intercultural Communication Studies 15 (1) 33-42.
  • Barutçugil, İ. (2004). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul: Kariyer Yayınları
  • Bassett-Jones, N. (2005). The Paradox of Diversity Management. Creativity and Innovation. 14 (2) 276-299.
  • Bogdan, R. C. ve Biklen, S. K. (2003). Qualitative Research for Education: An introduction to Theories and Methods (4th ed.). New York: Pearson Education group.
  • Bostancı, A.B., Gidiş, Y., Yıldızoğlu, F. ve Yalçın, E. (2015, Mayıs). Okul Yöneticilerinin Atanması ve Yetiştirilmesine Yönelik Paydaş Görüşleri. Sözlü Bildiri, X. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Cox, T., Blake, S. (1991). Managing cultural diversity: implications for organizational competitiveness, The Executive 5 (3) 45-56.
  • Cojocari, D. (2012). Perception Analysis On Emloyee Diversity Management. A Case Study in A PrivateUniversity in Turkey. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Denzin, N.K. ve Lincoln, Y.S. (2000). Introduction: The discipline and practice of qualitative research içinde Denzin, N.K. ve Lincoln, Y.S. (ed.) Handbook of Qualitative Research, London: Sage Publications.
  • DeMeuse, K. ve Hostager, T. (2001). “Developing an Instrument for Measuring Attitudes Toward and Perceptions of Workplace Diversity: An Initial Report,” Human Resources Management Quarterly, 12 (1) 33-51.
  • Hubbard, E. (2003). The Manager’s Pocket Guide to Diversity Management HRD Press MA.
  • Iles, P. and Hayers, P.K. (1997). Managing diversity in transnational project teams – a tentative model and case study’, Journal of Managerial Psychology, 12 (2) 95-117.
  • Ivancevich, J.M. ve Gilbert, J.A. (2000). Diversity Management Time for a New Approach Public Personnel Management, 29 (1) 117-130.
  • Kreitner, R.,ve Kinicki, A. (2001). Organizational behavior. Boston: Irwin/McGraw-Hill.
  • Kurtulmuş, M., Kaya, İ., ve Karabıyık, H. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Farklılık ve Farklılık İklimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi, X. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi,7-9 Mayıs, 2015, Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi.
  • Leonard, F. ve W. Swap (1999). When sparks fly: Igniting creativity in groups. Boston, MA: Harvard Business School Press.
  • McGrath, J.E., Berdahl, J.L., Arrow, H. (1995). Traits, expectations, culture, and clout: the dynamics in work groups. In: Jackson, S.E., Roderman, M.N. (Ed.), Diversity in Work Teams: Research Paradigms for a Changing Workplace. APA: Washington, D.C.
  • Memduhoğlu, H.B (2007). Yönetici Ve Öğretmen Görüşlerine Göre Türkiye’de Kamu Liselerinde Farklılıkların Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, Ankara.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2nd Edition). Calif.: SAGE Publications.
  • Miron, G.,Urschel, J. L., Mathis, W, J., ve Tornquist, E. (2010). Schools without Diversity: Education Management Organizations, Charter Schools and the Demographic Stratification of the American School System. Boulder and Tempe: Education and the Public Interest Center & Education Policy Research Unit. Retrieved 06.06.16 from http://epicpolicy.org/publication/schools-without-diversity
  • Montes, T.,Shaw, G. (2003). The future of workplace diversity in the new millenium. Individual Diversity and Psychology in Organisations, John Wiley and Sons: West Sussex.
  • Patton, Q. M., (2002), Practical Evaluation, SAGE Publications, Inc.
  • Pitts, D. W.,and Wise L. R. (2010). Workforce diversity in the new millenium: prospects for research. Review of Public Personnel Administration 30(1): 44-69.
  • Richard, O. C., ve Shelor, R. M. (2002). Linking top management team age heterogeneity to firm performance: Juxtaposing two mid-range theories. International Journal of Human Resource Management, (13) 958-974.
  • Sürgevil, O. (2008). Farklılık Kavramına Ve Farklılıkların Yönetimine Temel Oluşturan Sosyopsikolojik Kuramlar Ve Yaklaşımlar Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11) 20, 111-124.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eray Kara

Bahri Aydın

Yayımlanma Tarihi 16 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 9 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Kara, E., & Aydın, B. (2017). Yükseköğretim Kurumlarında Görev Yapan Yönetici, Akademik ve İdari Personelin Farklılığın Tanımına İlişkin Görüşleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(16), 135-151.