Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Alıştırmalardan Etkinliklere: Eğitimdeki Gelişmeler

Yıl 2017, Cilt: 9 Sayı: 2, 103 - 120, 20.12.2017

Öz

Öğrenme etkinlikleri öğrenme sürecini kolaylaştırmak için öğretilen konuyla ilgili
verilen ek çalışmalardır. Bunlar tarihsel süreç içerisinde alıştırma, ödev, etkinlik,
görev, performans ödevi, atölye, proje gibi türlerle karşımıza çıkmaktadır. Bunların
uygulanması eğitim yaklaşımlarına göre değişmektedir. Davranışçı yaklaşımda
konuları iyi öğretmek için alıştırma, yapılandırıcı yaklaşımda ise etkinlik
verilmektedir. Alıştırmanın amacı öğretilen konuların sürekli tekrar edilerek
pekiştirilmesini sağlamaktır. Etkinlikte ise öğrencilerin keşfederek, istekli ve aktif
öğrenmeleri amaçlanmaktadır. Öğrencilerin işbirliği içinde çeşitli etkinlikler
yapmaları öğrenmeyi kolaylaştırmakta, dil, zihinsel ve sosyal becerileri
geliştirmektedir. Alıştırmada davranış değiştirme ön plana çıkarken etkinlikler zihne
yönelmekte, öğrencinin çeşitli becerilerini geliştirmeye odaklanmaktadır. İyi
hazırlanmış etkinlikler öğrencileri, bilgileri araştırmaya, olayları ve olguları
anlamaya, düşüncelerini düzenleme ve yapılandırmaya, yani deneyerek ve
keşfederek öğrenmeye yönlendirmektedir. Etkinliklerle öğrenme demek keşfederek
ve deneyerek öğrenme demektir. Yapılandırmacı yaklaşımın temel öğrenme aracı
olan etkinlikler son yıllarda çoğu ülkede uygulanmaktadır. Ülkemizde ise yaklaşık
on iki yıldır ilk ve ortaokul ders kitaplarında etkinlik verilmekte, dersler etkinliklerle
yürütülmektedir. Ancak ders kitaplarındaki etkinlikler incelendiğinde çoğunun
istenilen düzeyde ve nitelikte olmadığı ortaya çıkmaktadır. Bazı etkinliklerin
alıştırma mantığı ile hazırlandığı, bazılarının ise alıştırma özellikleri taşıdığı
görülmektedir. Nitelikli bir eğitim açısından etkinlikleri hazırlama, seçme, uygulama
ve değerlendirme çalışmalarına gereken önem verilmelidir.

Kaynakça

  • Avram,C.(2006). Les Exercices Structuraux, les techniques, techniques,dialogos, www.romanice.ase.ro/dialogos/.../09_Avram-Les-exercices.... adresinden erişilmiştir.
  • Barnier,G.(2005).L’approche socio-constructive des apprentissages scolaires, Psychologie de l’éducation, Thème 2, IUFM d’aix-Marseille.
  • Basque, J. (1999). L’İnfluence du Béhaviorisme, du Cognitivisme et du Constructivisme sur le Design Pédagogique, Actes du XIIe Colloque du CIPTE, Montréal.
  • Bertocchini,P. ve Costanzo,E. (2014).La Notion d'exercice, Le Français Dans le Monde, 12.12.2016 tarihinde www.fdlm.org adresinden erişilmiştir.
  • Besse,H. ve Porquier,R.(1984). Grammaire et didactique des langues, Hatier-Credif.
  • CECR (2000). Cadre européen commun de référence pour les langues. Apprendre, enseigner, évaluer, Division Des Langues Vıvantes, Strasbourg: Conseil de l’Europe, Didier.
  • Cedlova,M. (2013).Tâches et activités : au service de l'enseignement-apprentissage en FLE, Západočeská univerzita v Plzni Fakulta filozofická Plzeň https://otik.uk.zcu.cz/.../Taches%20et%20activites%20%20a...adresinden erişilmiştir.
  • Conejo López-Lago,E. (2006). Qu’est-ce qu’une tâche ?,Rahmen des Projektes “Español Online” adapté en français par Philippe Liria, 10.11.2016 tarihinde http://www. difusion.com/uploads/2004/Ideas/Recursos/1246.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Contamines,J.(2013). Guide de conception d’un scénario d’apprentissage,(INF 9013 Les TIC et l’apprentissage en milieu de travail), 23.01.2017 tarihinde http://www benhur.teluq.uquebec.ca/.../inf9013/.../GuideConceptionSce... adresinden erişilmiştir.
  • Cuq,J.P, ve Gruca,İ.(2005). Cours dè didactique du français langue étrangère et seconde, Paris:PUG.
  • Çevik, A. ve Güneş, F. (2017). Türkçe ders kitaplarındaki etkinliklerin incelenmesi, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2), 272-286
  • Deschênes, A.-J., Bourdages, L., Michaud, B., et Lebel, C. (1992). Les activités d’apprentissage dans des cours conçus pour l’enseignement à distance, Journal of Distance Education, VII(1), 53-81.
  • Deschênes, A.-J. (1995). Vers un modèle constructiviste de la production des textes in J.-Y Boyer, J.-P. Dionne et P. Raymond (dir.). La production de texte ,Montréal: Les éditions Logiques.
  • Deschênes, A.-J., Bilodeau, H., Bourdages, L., Dionne, M., Gagné, P., Lebel, C., ve Rada-
  • Donath, A. (1996). Constructivisme et formation à distance. Distances. 1(1), 9-25.
  • Dessaint, M.-P. (1995). Au coeur de l’apprentissage: les objectifs et les activités. In M.-P.
  • Dessaint (Ed.), La conception de cours: Guide de planification et de rédaction, Sainte-Foy ,Canada : Presses de l’Université du Québec.
  • DİSCAS.(2005). L'activité d'apprentissagei Les archives de DISCAS, 02.01.2006 tarihinde www.csrdn.qc.ca/discas/Apprentissage/activiteApprentissage adresinden erişilmiştir.
  • Güneş,F. (2014).Sınıf yönetimi,yaklaşım ve modeller, Ankara :Pegem A Yayınları.
  • Güneş, F.(2015). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller, Ankara:Pegem A Yayınları.
  • Güneş, F.(2017,a). Türkçe öğretiminde etkinlik yaklaşımı, Ana Dili Eğitimi Dergisi, Journal Of Mother Tongue Education ADED-JOMTE, 5 (1): 48-64
  • Güneş, F.(2017,b). Okuma ve anlama etkinliklerinde nitelik sorunu, I. Uluslararası Sınırsız Eğitim ve Araştırma Sempozyumu (USEAS2017) Tam Metin Bildiri Kitabı, SEAD,24- 26 Nisan 2017 Alanya/Antalya E-ISBN 978-605-82661-1-7
  • Labédie, G. ve Amossé, G.(2001). Constructivisme ou socio-constructivisme?. Pädagogisches Institut der deutschen Sprachgruppe, Bozen DDEC de Nantes.
  • Landry, F. (1986). Revue de littérature sur le rôle des activités d’apprentissage dans l’enseignement à distance. Sainte-Foy, QC : Télé-Université.
  • Malenfant, N. (2002). Routines et transitions en services éducatifs. Québec : Presse de l’Université Laval.
  • MEB.Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara: MEB Basımevi.
  • Oddou,M.(2017). Théories de l’apprentissage et activités fle, 06.06.2017 tarihinde www.moddou.com/.../theorie-activites-FLE-Marc-Oddou-B... adresinden erişilmiştir.
  • Pollet, D.(2015). Elève : acteur actif de son apprentissage : le triple a gagnant ? Analyse n°15 FAPEO, Décembre 2015, www.fapeo.be/analyses adresinden erişilmiştir.
  • Pourtois, J-P., Desmet, H.(2002). L’éducation postmoderne, 3ème Edition,Paris: PUF.
  • Vigner, G.(1984).L’Exercice dans la classe de français, Paris:Edition Hachette .

From Exercises to Activities: Educational Developments

Yıl 2017, Cilt: 9 Sayı: 2, 103 - 120, 20.12.2017

Öz

Learning activities are extra studies about teaching topics to enhance learning

process. They have been represented as exercise, homework, activity, performance

task, workplace, Project through years. Their applications change based on

education approaches. Behaviorist approach focus on exercises. The aim of

exercises is to provide enhancement of study topics. Exercise were supported to the

students to reinforce study topics and the students were expected to do them

regularly in the past. Recently, activities have been focused on by giving by this

application. The aims of activity are to provide effective and willingly student

learning. In education process, students can develop language, conscious and social

skills by making various activities cooperatively. Applied activities are main

teaching tools of constructivist approach with the aim of providing student learning

effectively, easily and permanently and motivation. While exercises aim to change

behaviors, activities face to conscious and develop skills such as language,

conscious, social and physical. Activities help students learn knowledge actively and

construct them in their minds. Moreover, they direct the students to examine the

knowledge, find the meanings of events and phenomena, organize and construct

their own thoughts; that is, learning by trying and inventing. Briefly, learning by

activities is learning by doing and inventing. Based on this view, various activities

have been supported to the students in lesson books by twelve years and they have

been applied in teaching. It was observed that the activities in lesson books were not

at the expected level and quality at the end of the study. It was determined that while

some activities were prepared based on the view of exercises or used instead of

them, some of them had the properties of the activities completely.

Kaynakça

  • Avram,C.(2006). Les Exercices Structuraux, les techniques, techniques,dialogos, www.romanice.ase.ro/dialogos/.../09_Avram-Les-exercices.... adresinden erişilmiştir.
  • Barnier,G.(2005).L’approche socio-constructive des apprentissages scolaires, Psychologie de l’éducation, Thème 2, IUFM d’aix-Marseille.
  • Basque, J. (1999). L’İnfluence du Béhaviorisme, du Cognitivisme et du Constructivisme sur le Design Pédagogique, Actes du XIIe Colloque du CIPTE, Montréal.
  • Bertocchini,P. ve Costanzo,E. (2014).La Notion d'exercice, Le Français Dans le Monde, 12.12.2016 tarihinde www.fdlm.org adresinden erişilmiştir.
  • Besse,H. ve Porquier,R.(1984). Grammaire et didactique des langues, Hatier-Credif.
  • CECR (2000). Cadre européen commun de référence pour les langues. Apprendre, enseigner, évaluer, Division Des Langues Vıvantes, Strasbourg: Conseil de l’Europe, Didier.
  • Cedlova,M. (2013).Tâches et activités : au service de l'enseignement-apprentissage en FLE, Západočeská univerzita v Plzni Fakulta filozofická Plzeň https://otik.uk.zcu.cz/.../Taches%20et%20activites%20%20a...adresinden erişilmiştir.
  • Conejo López-Lago,E. (2006). Qu’est-ce qu’une tâche ?,Rahmen des Projektes “Español Online” adapté en français par Philippe Liria, 10.11.2016 tarihinde http://www. difusion.com/uploads/2004/Ideas/Recursos/1246.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Contamines,J.(2013). Guide de conception d’un scénario d’apprentissage,(INF 9013 Les TIC et l’apprentissage en milieu de travail), 23.01.2017 tarihinde http://www benhur.teluq.uquebec.ca/.../inf9013/.../GuideConceptionSce... adresinden erişilmiştir.
  • Cuq,J.P, ve Gruca,İ.(2005). Cours dè didactique du français langue étrangère et seconde, Paris:PUG.
  • Çevik, A. ve Güneş, F. (2017). Türkçe ders kitaplarındaki etkinliklerin incelenmesi, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2), 272-286
  • Deschênes, A.-J., Bourdages, L., Michaud, B., et Lebel, C. (1992). Les activités d’apprentissage dans des cours conçus pour l’enseignement à distance, Journal of Distance Education, VII(1), 53-81.
  • Deschênes, A.-J. (1995). Vers un modèle constructiviste de la production des textes in J.-Y Boyer, J.-P. Dionne et P. Raymond (dir.). La production de texte ,Montréal: Les éditions Logiques.
  • Deschênes, A.-J., Bilodeau, H., Bourdages, L., Dionne, M., Gagné, P., Lebel, C., ve Rada-
  • Donath, A. (1996). Constructivisme et formation à distance. Distances. 1(1), 9-25.
  • Dessaint, M.-P. (1995). Au coeur de l’apprentissage: les objectifs et les activités. In M.-P.
  • Dessaint (Ed.), La conception de cours: Guide de planification et de rédaction, Sainte-Foy ,Canada : Presses de l’Université du Québec.
  • DİSCAS.(2005). L'activité d'apprentissagei Les archives de DISCAS, 02.01.2006 tarihinde www.csrdn.qc.ca/discas/Apprentissage/activiteApprentissage adresinden erişilmiştir.
  • Güneş,F. (2014).Sınıf yönetimi,yaklaşım ve modeller, Ankara :Pegem A Yayınları.
  • Güneş, F.(2015). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller, Ankara:Pegem A Yayınları.
  • Güneş, F.(2017,a). Türkçe öğretiminde etkinlik yaklaşımı, Ana Dili Eğitimi Dergisi, Journal Of Mother Tongue Education ADED-JOMTE, 5 (1): 48-64
  • Güneş, F.(2017,b). Okuma ve anlama etkinliklerinde nitelik sorunu, I. Uluslararası Sınırsız Eğitim ve Araştırma Sempozyumu (USEAS2017) Tam Metin Bildiri Kitabı, SEAD,24- 26 Nisan 2017 Alanya/Antalya E-ISBN 978-605-82661-1-7
  • Labédie, G. ve Amossé, G.(2001). Constructivisme ou socio-constructivisme?. Pädagogisches Institut der deutschen Sprachgruppe, Bozen DDEC de Nantes.
  • Landry, F. (1986). Revue de littérature sur le rôle des activités d’apprentissage dans l’enseignement à distance. Sainte-Foy, QC : Télé-Université.
  • Malenfant, N. (2002). Routines et transitions en services éducatifs. Québec : Presse de l’Université Laval.
  • MEB.Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara: MEB Basımevi.
  • Oddou,M.(2017). Théories de l’apprentissage et activités fle, 06.06.2017 tarihinde www.moddou.com/.../theorie-activites-FLE-Marc-Oddou-B... adresinden erişilmiştir.
  • Pollet, D.(2015). Elève : acteur actif de son apprentissage : le triple a gagnant ? Analyse n°15 FAPEO, Décembre 2015, www.fapeo.be/analyses adresinden erişilmiştir.
  • Pourtois, J-P., Desmet, H.(2002). L’éducation postmoderne, 3ème Edition,Paris: PUF.
  • Vigner, G.(1984).L’Exercice dans la classe de français, Paris:Edition Hachette .
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Firdevs Güneş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 20 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güneş, F. (2017). Alıştırmalardan Etkinliklere: Eğitimdeki Gelişmeler. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 103-120.