Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Giresun Temalı Şahin Akkaya Türküleri’nin Makam Dizisi Ve Usul Bakımından Anonim Giresun Türküleri İle Karşılaştırılması

Yıl 2017, Cilt: 9 Sayı: 2, 357 - 370, 20.12.2017

Öz

Türküler, konuları, yöreleri, dizi ve usulleri bakımından sınıflandırılabilmektedir.
Bunların yanı sıra, yakanı bilinmeyen anonim türküler ile bestecisi bilinen türküler de
bu bakımdan birbirlerinden ayrılmaktadır. Yakanı bilinen ya da bilinmeyen kayıt
altına alınamamış birçok türkü de günümüze ulaşamayarak unutulmuş veya hiç
bilinmemiştir. Bu sebeple, ortaya çıkarılan eserlerin bir kültür mirası olduğundan
hareketle kayıt altına alınarak muhafaza edilmesi ve canlı tutulması kültürün devamı
ve bu eserleri ortaya koyan değerlerin bilinmesi bakımından önemlidir.
Bu araştırmada, söz ve müzikleri kendisine ait türkü formunda eserler besteleyen
Şahin Akkaya ve Giresun temalı türküleri ele alınmıştır. Bu eserler Giresun Türküleri
literatürüne kazandırılmak amacıyla notaya alınarak yazılı veri haline getirilmiştir. Bu
türkülerin dizi ve usul bakımından anonim Giresun türküleri ile ortak özellikler
taşıdığı dinler dinlemez dikkat çekmektedir. Buradan hareketle Şahin Akkaya
türküleri içinden Giresun temalı 15 adet türkünün dizi ve usul açısından anonim
Giresun türküleri ile karşılaştırılmış ortak noktaları ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • Akpınar, Ö. (2010). Giresun Türküleri ve Oyun Havaları. İstanbul: Kitabevi.
  • Hakalmaz, O. (2014, Nisan). Türküleri Tanıyalım. Yeni Türkiye Dergisi Türk Mûsikîsi Özel Sayısı (57). Ankara: Yeni Türkiye Stratejik Araştırma Merkezi.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi (25. baskı). Ankara: Nobel.
  • Turhan, S., Altınkaynak, E. (2009). Giresun Türküleri ve Oyun Havaları. Ankara: Giresun Valiliği Yayınları.

The Comparison Between Giresun Themed Folk Songs Composed by Şahin Akkaya and Anonymous Giresun Folk Songs In Terms of Maqamic Scales and Rytmic Structure

Yıl 2017, Cilt: 9 Sayı: 2, 357 - 370, 20.12.2017

Öz

Turkish Folk Songs can be classified according to their stories, regions, scales and

rhythms. Besides, anonymous Turkish Folk Songs of which the composers are

unknown and the other Turkish Folk Songs of which the composers are known differ

from each other in terms of this issue. Many unrecorded Turkish Folk Songs were

forgotten. As a result, the community could not reach and be aware of those songs

now. Thats why Turkish Folk Songs should be considered as cultural heritage.

Maintaining them by recordings is important for the living culture. Additionally, the

composers of these songs will not be forgotten thanks to the recordings and will be

transmitted to the next generations.

In this study, Şahin Akkaya and his Giresun themed Turkish Folk Songs are studied.

His compositions are written as music notes for the contribution to Giresun Folk

Songs literature. Listeners can notice the similarities between the anonimous Giresun

Folk Songs and Şahin Akkaya’s music in terms of maqam and rhythm as soon as they

hear it. Therefore, common characteristics of Şahin Akkaya’s songs and anonymous

Giresun folk songs are compared in terms of maqam and rtythm in the current study.

Kaynakça

  • Akpınar, Ö. (2010). Giresun Türküleri ve Oyun Havaları. İstanbul: Kitabevi.
  • Hakalmaz, O. (2014, Nisan). Türküleri Tanıyalım. Yeni Türkiye Dergisi Türk Mûsikîsi Özel Sayısı (57). Ankara: Yeni Türkiye Stratejik Araştırma Merkezi.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi (25. baskı). Ankara: Nobel.
  • Turhan, S., Altınkaynak, E. (2009). Giresun Türküleri ve Oyun Havaları. Ankara: Giresun Valiliği Yayınları.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serkan Öztürk

Abdullah Önlü Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 9 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öztürk, S., & Önlü, A. (2017). Giresun Temalı Şahin Akkaya Türküleri’nin Makam Dizisi Ve Usul Bakımından Anonim Giresun Türküleri İle Karşılaştırılması. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 357-370.