The aim of this research is to examine the
relationship between the empathic tendencies of the university students and
their interaction anxiety levels and to determine whether the levels of
empathic tendency and interaction anxiety differ according to some variables
(gender and faculty). 248 students from Giresun University
education faculty and faculty of science and letters voluntarily participated
in the study. Empathic Disposition and
Interaction Anxiety Scale was used to collect data in the study. T test and
correlation were employed in the assessment of the data. As a result of the study, it has been observed
that empathetic dispositions and anxiety levels of the university students
differ depending on the variables such as faculty and sex. In the study, it has been found out that
empathetic dispositions and anxiety levels of the female students are
significantly higher than male students, anxiety levels of the students in
education faculty are lower than the students in faculty of science and
letters, and empathetic dispositions of the students in education faculty are higher than those who are in faculty of science and letters. A
positive, very poor relationship (r=.09) level has been reported between
empathetic tendency and interaction anxiety. The findings have been discussed
and interpreted in the light of relevant literature.
Bu
araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin empatik eğilimleri ile etkileşim
kaygı düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek ve empatik eğilim ve etkileşim
kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere (cinsiyet ve fakülte) göre farklılaşıp
farklılaşmadığını belirlemektir. Çalışmaya, Giresun Üniversitesi’nde eğitim ve
fen-edebiyat fakültelerinde öğrenim görmekte olan 248 öğrenci gönüllü olarak
katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Empatik Eğilim Ölçeği ve
Etkileşim Kaygısı Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde “t”
testi ve korelasyondan yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda üniversite
öğrencilerinin, empatik eğilimlerinin ve kaygı düzeylerinin öğrenim görülen
fakülte ve cinsiyet değişkenlerine göre farklılaştığı görülmüştür. Araştırmada
kız öğrencilerin empatik eğilimlerinin ve kaygı düzeylerinin erkek
öğrencilerden anlamlı derecede yüksek olduğu, eğitim fakültesi öğrencilerinin
kaygı düzeylerinin fen-edebiyat fakültesi öğrencilerinden düşük olduğu ve
eğitim fakültesi öğrencilerinin empatik eğilimlerinin fen-edebiyat fakültesi
öğrencilerinden yüksek olduğu bulunmuştur. Empatik eğilim ile etkileşim kaygı
düzeyi arasında ise pozitif yönlü çok zayıf ilişki (r=.09) saptanmıştır.
Bulgular ilgili literatür ışığında tartışılıp yorumlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 19 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 18 |