Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

5. ve 9. Sınıf Öğrencilerinin Ortaokul ve Liselerde Okutulan Seçmeli Peygamberimizin Hayatı Dersine Yönelik Görüşleri: Giresun Örneği

Yıl 2018, Cilt: 10 Sayı: 19, 425 - 448, 04.12.2018

Öz

Kişinin dünyaya gelmesiyle kazandığı hürriyetlerden birisi de din
hürriyetidir. Şahsın
Tercih
etme imkânı olan dini öğrenme hakkı hem T.C Anayasası
hem de onun alt normları tarafından güvence altına alınmış ve en tabii insan
hakkı olarak kabul edilmiştir. Osmanlı bakiyesi Türkiye Cumhuriyeti’nde
konjonktüre bağlı olarak zaman zaman bazı sıkıntılar yaşansa da gelinen noktada
kişinin inandığı dini öğrenme ile ilgili sıkıntılar minimize edilmiş ve 2012
yılından başlayarak örgün eğitimlerde seçmeli din eğitimi dersleri okutulmaya
başlanmıştır. Bu seçmeli derslerden birisi de ismi ve programı değiştirilen
Peygamberimizin Hayatı dersidir. 2017-2018 eğitim öğretim yılından itibaren 5.
ve 9. sınıflarda okutulmaya başlanılan Peygamberimizin Hayatı dersi ile ilgili
Giresun ili dâhilinde akademik lise ve ortaokullardan 339 öğrenci üzerinde
anket uygulanarak yazdığımız makalemizde Öğrencilerin görüşlerine dair bazı çıkarımlar yapılmaya çalışılmıştır.



Çalışma sonucunda öğrencilerin eğitim materyalleri ve sistemi ile
ilgili memnuniyet düzeyleri değerlendirilmeye çalışılmıştır. Hz. Muhammed’in
rol-model alınabilir bir peygamber olduğu olgusunun ve toplumdaki huzursuzluğa
çare bağlamında peygamber örnekliğinin yüksek seviyede kabul görmesi
değerlendirilmeye alınması gereken önemli bir bulgu olarak durmaktadır.
Peygamberin örnekliği bağlamında hangi özelliklerinin ön plana çıkarılması gerektiğine
dair sorulara verilen cevapların günümüz toplumunun ihtiyaç duyduğu sevgi,
iletişim ve ötekileştirme sorunlarına çözüm olacağı görülmüştür.

Kaynakça

  • Ayhan, H.(1999). Türkiye’de Din Eğitimi. İstanbul: M.Ü İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları. Ayhan, H.(2000). İmam Hatip Lisesi, İstanbul: DİA c. XXII, ss. 191-192,TDV Yayınları, Baş, T. (2013). Anket Nasıl Hazırlanır? Nasıl Uygulanır? Nasıl Değerlendirilir? Seçkin Yayınları. Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorumu, Ankara: Pegem Akademi. Diyanet İşleri Başkanlığı, (2014). Türkiye’de Dini Hayat Araştırması. Ankara: Ensar Vakfı. (2012). 4+4+4 Eğitim Sistemi Yeni Anayasada Dini Kurumlar ve Din Öğretimi İsteğe Bağlı Din Eğitimi. İstanbul: Ensar Yayınları. Er, Hamit, (2003) Daru’l-Hilafe Medreseleri, İstanbul: Rağbet Yayınları. Gündoğdu, Y. B. Seçmeli Din Dersleri Niçin tercih Edilmiyor? (Ordu İli Örneği). Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2017/2, c. 16, sayı: 32, ss. 557-582 Gündoğdu, Y. B. (2015). Seçmeli Din Derslerini Tercih eden Öğrencilerin Tercihlerini etkileyen Faktörler, Ordu Örneği, Din Bilimleri Araştırma Dergisi, c. 15, s.2, ss, 121-155. İslamoğlu, M. (2000). Üç Muhammed. İstanbul: Denge Yayınları. Katipoğlu, H. (2015). Liselerde (9. Ve 10. Sınıf) Seçmeli Olarak Okutulan Hz. Muhammed’in Hayatı Dersinin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri açısından Değerlendirilmesi (Samsun Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Samsun. Meydan, H.(2013). Din Ahlak ve Değerler Alanı Seçmeli Derslerin Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 40 Erzurum. Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Peygamberimizin Hayatı Dersi Öğretim Programı. (2018). Ankara: Talim Terbiye Kurulu, Ortaöğretim Peygamberimizin Hayatı Dersi Öğretim Programı. (2018). Ankara: Talim Terbiye Kurulu. Öcal, M. (2015). Osmanlıdan Günümüze Türkiye’de Din Eğitimi. İstanbul: Dergah Yayınları. Sarıkaya, A.(2016). Ortaöğretim Ders Kitaplarında Siyer Anlatım Sorunları, 9. Sınıf Tarih Ders Kitaplarında, Hadis ve Siyer Araştırmaları, c.II, s.II, 2016, ss, 107-118. SEKAM, (2013) Türkiye’de Gençlik; Gençliğin özellikleri, Sorunları, Kimlikleri ve Beklentileri, İstanbul: Sekam Yayınları. Songur, F. (2014). Siyer Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, (Isparta Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. SDÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü. Isparta. Sözen, H.(2014). Çocuğun Din Eğitimine Hz. Muhammed’in Hayatı Bağlamında Kuramsal Bir Yaklaşım. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara. Yorulmaz, B.(2004). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Seçmeli Kur’an-ı Kerim, Hz. Muhammed’in Hayatı ve Temel Dini Bilgiler Derslerine İlişkin Özalgıları. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi. II, s. 41. 2004. ss,301-324. Web Sitesi 1982 TürkiyeCumhuriyetiAnayasası,http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=1.5.2709&MevzuatIliski= 0&sourceXmlSearchi Erişim: 06.06.2018. MEB Din Öğretimi Genel Müdürlüğü Kararları, https://dogm.meb.gov.tr/www/kararlar/icerik/12, Erişim: 06.06.2018. TÜİK Haber Bülteni, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=3894, Erişim: 06.06.2018. TÜİK Haber Bülteni http://www.tuik igov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24643, Erişim: 06.06.2018.

The Opinions of the 5th and 9th Grade Students about the Elective Course of the Life of the Prophet in Secondary Schools and High Schools: The Case of Giresun

Yıl 2018, Cilt: 10 Sayı: 19, 425 - 448, 04.12.2018

Öz

One of the freedoms gained by the birth of the person is freedom
of religion. The right to learning one’s religion, which the individual has
chosen, is guaranteed by both the Constitution of the Republic of Turkey and
its sub-norms, and it has been accepted as the most natural human right. Even
though some problems occurs in the religious learning area from time to time in
the Republic of Turkey, which is remaining of the Ottoman empire, it seems
these problems have been minimized as of now, and after 2012 in formal
education elective religious education courses have begun to be taught. One of
these elective courses is the Life of Prophet Muhammad whose name and program
were changed. It has been taught since 2017-2018 for 5th and 9th grade
students. In this study, we assessed the results of a survey by 339 students,
who are composed of academic high schools and secondary schools in Giresun
province, related to the course of the life of our Prophet



The survey tried to evaluate the satisfaction levels of the
students about educational materials and syllabus. The fact that Muhammad is a
role-model prophet at high level, the acceptance of the prophet in the context
of remedying the unrest in the society is an important finding to be evaluated.
The answers given to the questions, about which characteristics of the Prophet
should be emphasized in the context of the sample of the Prophet Muhammed,
concluded what today's society need to answer to the problems of love and
communication and otherization.

Kaynakça

  • Ayhan, H.(1999). Türkiye’de Din Eğitimi. İstanbul: M.Ü İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları. Ayhan, H.(2000). İmam Hatip Lisesi, İstanbul: DİA c. XXII, ss. 191-192,TDV Yayınları, Baş, T. (2013). Anket Nasıl Hazırlanır? Nasıl Uygulanır? Nasıl Değerlendirilir? Seçkin Yayınları. Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorumu, Ankara: Pegem Akademi. Diyanet İşleri Başkanlığı, (2014). Türkiye’de Dini Hayat Araştırması. Ankara: Ensar Vakfı. (2012). 4+4+4 Eğitim Sistemi Yeni Anayasada Dini Kurumlar ve Din Öğretimi İsteğe Bağlı Din Eğitimi. İstanbul: Ensar Yayınları. Er, Hamit, (2003) Daru’l-Hilafe Medreseleri, İstanbul: Rağbet Yayınları. Gündoğdu, Y. B. Seçmeli Din Dersleri Niçin tercih Edilmiyor? (Ordu İli Örneği). Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2017/2, c. 16, sayı: 32, ss. 557-582 Gündoğdu, Y. B. (2015). Seçmeli Din Derslerini Tercih eden Öğrencilerin Tercihlerini etkileyen Faktörler, Ordu Örneği, Din Bilimleri Araştırma Dergisi, c. 15, s.2, ss, 121-155. İslamoğlu, M. (2000). Üç Muhammed. İstanbul: Denge Yayınları. Katipoğlu, H. (2015). Liselerde (9. Ve 10. Sınıf) Seçmeli Olarak Okutulan Hz. Muhammed’in Hayatı Dersinin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri açısından Değerlendirilmesi (Samsun Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Samsun. Meydan, H.(2013). Din Ahlak ve Değerler Alanı Seçmeli Derslerin Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 40 Erzurum. Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Peygamberimizin Hayatı Dersi Öğretim Programı. (2018). Ankara: Talim Terbiye Kurulu, Ortaöğretim Peygamberimizin Hayatı Dersi Öğretim Programı. (2018). Ankara: Talim Terbiye Kurulu. Öcal, M. (2015). Osmanlıdan Günümüze Türkiye’de Din Eğitimi. İstanbul: Dergah Yayınları. Sarıkaya, A.(2016). Ortaöğretim Ders Kitaplarında Siyer Anlatım Sorunları, 9. Sınıf Tarih Ders Kitaplarında, Hadis ve Siyer Araştırmaları, c.II, s.II, 2016, ss, 107-118. SEKAM, (2013) Türkiye’de Gençlik; Gençliğin özellikleri, Sorunları, Kimlikleri ve Beklentileri, İstanbul: Sekam Yayınları. Songur, F. (2014). Siyer Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, (Isparta Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. SDÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü. Isparta. Sözen, H.(2014). Çocuğun Din Eğitimine Hz. Muhammed’in Hayatı Bağlamında Kuramsal Bir Yaklaşım. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara. Yorulmaz, B.(2004). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Seçmeli Kur’an-ı Kerim, Hz. Muhammed’in Hayatı ve Temel Dini Bilgiler Derslerine İlişkin Özalgıları. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi. II, s. 41. 2004. ss,301-324. Web Sitesi 1982 TürkiyeCumhuriyetiAnayasası,http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=1.5.2709&MevzuatIliski= 0&sourceXmlSearchi Erişim: 06.06.2018. MEB Din Öğretimi Genel Müdürlüğü Kararları, https://dogm.meb.gov.tr/www/kararlar/icerik/12, Erişim: 06.06.2018. TÜİK Haber Bülteni, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=3894, Erişim: 06.06.2018. TÜİK Haber Bülteni http://www.tuik igov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24643, Erişim: 06.06.2018.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Yılmaz 0000-0002-8574-4580

Yayımlanma Tarihi 4 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 6 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Yılmaz, A. (2018). 5. ve 9. Sınıf Öğrencilerinin Ortaokul ve Liselerde Okutulan Seçmeli Peygamberimizin Hayatı Dersine Yönelik Görüşleri: Giresun Örneği. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 425-448.