Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mehmet Niyazi’nin Var Olmak Kavgası Adlı Eserinde Eğitim Vurgusu

Yıl 2024, Cilt: 16 Sayı: 30, 70 - 84, 30.06.2024
https://doi.org/10.38155/ksbd.1375283

Öz

Öz
Tarihçi, düşünür, yazar Mehmet Niyazi, Türk edebiyatında romancı kimliğiyle ön plana çıkmıştır. Eserlerinde sosyal ve toplumsal konuları işlemeyi ilke edinen yazarın, Var Olmak Kavgası (1970) adlı eserinde imam hatip mezunu, ahlaklı bir gencin öğretmen olma ideali ve bu ideal çevresinde yaşadığı olaylar üzerinden Türkiye’nin birçok problemlerine değindiği görülür. Bireylerin sosyal, kültürel, dini, millî değerlerinin yanında gelenek ve göreneklerine sahip çıkarak ilim yolunda kendilerini geliştirmesi gerektiğine inanan sanatçı, romanda idealize bir tip olarak çizdiği Murat’ın yaşadığı olaylar üzerinden dini, devleti, vatanı ve milleti sevmenin, bu kutsal değerlere sahip çıkmanın önemi üzerinde durur. Romanda Anadolu’nun en ücra köşesinde yaşayan çocukların hepsinin eğitim alması için aydınların elindeki bütün imkânları kullanması gerektiğine vurgu yapan yazar, çocukları milletine bağlı, tarih şuuruna sahip gençler olarak yetiştirmeleri konusunda aydınlara önemli telkinlerde bulunur. Toplumların insani değerlerini kaybetmeden onlara hak ettikleri değerin verilmesini ve bu vatanın her evladının eşit şartlarda hayat yarışında boy göstermelerini isteyen sanatçı, bunda başarılı olunduğu zaman millet olarak hem çağdaşlaşacağımızı hem de kendimizi unutmayacağımızı belirtir. Yazar, kendi tarihine ve kültürüne sahip çıkan milletlerin her zaman güçlü bir şekilde ayakta kalabilmesinin eğitim ile mümkün olacağına inanır.
Anahtar Kelimeler: Mehmet Niyazi, Eğitim, Çağdaşlaşma, Tarih, Kültür.

Etik Beyan

Etik Kurul Beyanı: Bu çalışma, anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren bir çalışma değildir. Bu araştırma, herkesin ulaşabileceği, kaynaklar kullanılarak yapılmış, döküman analiz çalışmasıdır. Bu nedenle etik kurul onayı gerektirmemektedir.

Kaynakça

  • Aksoy, M. (2016). Mehmet Niyazi ile sohbet: milletlerin kaderlerini belirleyen tarih ve tarihçilerdir, Türk Dünyası Tarih Kültür Dergisi, 29-32.
  • Bahçeci, H. (2010). Düşünce dünyasında Mehmed Niyazi Özdemir (hayatı-eserleri-düşünceleri-gazeteciliği) (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Çelik Öztaş, A. (2003). Mehmet Niyazi Özdemir’in hayatı ve eserleri (Yüksek Lisans Tezi). Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Dinç, H. (2014). Sanat ve fikir insanı olarak Mehmet Niyazi Özdemir (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Göçgün, Ö. (2012). Mehmet Âkif’in şiirlerindeki “Âsım” gerçeği ve “Âsım”dan dinlediklerim, “21. yüzyıldan Akif’e bakış” konulu panele sunulan tebliğdir. BELGİ, Sayı 4 (Yaz 2012/II)
  • İbn Mace, Mukaddime, s.17.
  • Kısa, O. (2020). Mehmed Niyazi Özdemir’in eserlerinde kişiler ve millî kimlik inşası (Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Koluçolak, Â. (2007). Mehmed Niyazi’nin romanlarındaki halk bilimi unsurları üzerine bir inceleme (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Mehmet Niyazi, (2021). Varolmak kavgası, Ötüken Yayınları, İstanbul.
  • Yeşilçiçek, V. (2016). Mehmed Niyazi’nin romanlarında tarih algısı. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Özel Sayı: 2. 142-165.
  • Yücetürk, S. N. (2022). Mehmet Niyazi Özdemir’in “İki Dünya Arasında” romanının kültürleşme süreci bağlamında incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Selma Çelik 0000-0002-3886-1338

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 13 Ekim 2023
Kabul Tarihi 28 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 16 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Çelik, S. (2024). Mehmet Niyazi’nin Var Olmak Kavgası Adlı Eserinde Eğitim Vurgusu. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 16(30), 70-84. https://doi.org/10.38155/ksbd.1375283