Kültürel çalışmaların kent değerlerini özgün olarak şekillendirdiği günümüzde yerel noktaları konu edinen değerler ön plana çıkmaktadır. Çalışmamızda Alanya masallarının, Alanya’nın hızlı gelişimi, etkileşimi kültürel çalışmaların kaybolmasına zemin oluşturmaktadır. Çocukların ilgi göstererek okudukları ve dinledikleri masallar, temalar sayesinde toplumun temel değerlerinin aktarılmasında önemli bir yere sahip olmaktadır. Araştırmanın amacı; Alanya’da sözlü gelenek unsuru olarak belirlenen Alanya masallarının değerler eğitimi açısından incelenmesini sağlamaktır. Bu masalların değerler eğitiminde ne kadar etkiye sahip olduğunu belirleyip masalların çocukların yaşamına kaynaklık ederek yön verme durumunu ortaya çıkaran masal örneklerine bakılmıştır. Bu doğrultuda toplumlarda kuşaktan kuşağa aktarılan masallar çalışmamızın konusunu oluşturmaktadır. Sözlü ve yazılı gelenek unsuru olan masallardan Alanya masallarına ulaşılmıştır. Bu masallar doküman analizi ile analiz edilmiştir. Aynı zamanda kaynak kişilere ulaşılarak Alanya masalları dinlenip kayıt altına alınmıştır. İncelenen Alanya masallarından çocuk masallarına uygun olanlar belirlenip değerler eğitimi açısından analizi yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz yapılarak verilerin doküman incelemesiyle elde edilmesi sağlanmıştır. Alanya masallarında incelenecek olan değerler şu şekildedir: Sevgi, yardımseverlik, şefkat, iyilik yapmak, dostluk, sadakat, adalet, cesaret, nezaket, dürüstlük, aile birliğine önem verme, dayanışma, çalışkanlık, saygı, sorumluluk, hoşgörü, sabır, öz denetim, vatanseverlik değerleridir. Alanya masallarında bu değerlerin yer alma durumuna bakılmış ve oranlanmıştır. Bulunan değerlerin masallar üzerinden örneklerle birlikte gösterimi sağlanmıştır. Analiz edildiğinde en fazla konu edilen değeri sevgi değeri olduğu sonucu ortaya çıkmıştır.
Alanya masalları değerler eğitimi sözlü kaynaklar çocuk masalları masal derlemesi
Çalışmamız nitel araştırma türlerinden doküman analizi yöntemiyle yapıldığı için etik kurul belgesine ihtiyaç yoktur.
Teşekkür ederim.
Today, when cultural studies uniquely shape city values, values focusing on local points come to the fore. In our study, the rapid development and interaction of Alanya tales and Alanya constitute the basis for the loss of cultural studies. The fairy tales that children read and listen to with interest have an important place in conveying the basic values of the society, thanks to the themes. Purpose of the research; To ensure that Alanya tales, which are determined as an element of oral tradition in Alanya, are examined in terms of values education. Fairy tale examples were examined to determine how much of an impact these tales have on values education and to reveal how fairy tales guide and guide children's lives. In this regard, fairy tales passed down from generation to generation in societies constitute the subject of our study. Alanya tales have been reached from the tales that are elements of oral and written tradition. These tales were analyzed by document analysis. At the same time, resource persons were contacted and Alanya tales were listened to and recorded. Among the Alanya tales examined, those suitable for children's tales were determined and analyzed in terms of values education. In the research, descriptive analysis, one of the qualitative research methods, was performed and the data was obtained through document review. The values to be examined in Alanya tales are as follows: Love, helpfulness, compassion, doing good, friendship, loyalty, justice, courage, kindness, honesty, giving importance to family unity, solidarity, diligence, respect, responsibility, tolerance, patience, self-control, patriotism. values. The presence of these values in Alanya tales was examined and proportioned. The values found are illustrated with examples from fairy tales. When analyzed, it was revealed that the most talked about value was the value of love.
Alanya tales values education oral sources children fairy tale compilation children
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yeni Türk Dili (Eski Anadolu, Osmanlı, Türkiye Türkçesi) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 16 Sayı: 31 |