Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Yükseköğretim Kurumlarında Somut Olmayan Kültürel Mirasın Yönetimi

Yıl 2024, Cilt: 16 Sayı: 31, 817 - 832, 31.12.2024
https://doi.org/10.38155/ksbd.1470021

Öz

Somut olmayan kültürel miras (SOKÜM) sözlü gelenekler, performans sanatları, el sanatları ya da doğa ve evrenle ilgili uygulamaları içermektedir. Somut olmayan kültürel mirasın yönetimi müze, kütüphane, arşiv, üniversite, belediye, sivil toplum kuruluşları gibi kurumların işbirliği ile etkin gerçekleşebilir. Bu kapsamda ilgili yönetim kurumlarından biri olan üniversitelerin mevcut durumunu belirlemek araştırmanın konusudur. Araştırmada Türkiye’de somut olmayan kültürel mirasın korunması ve sürdürülebilirliği konusunda yükseköğretim kurumlarında araştırma ve uygulama merkezleri aracılığıyla çalışmaların gerçekleşmekte olduğu belirlenmiştir. Ancak sosyal, ekonomik, kültürel ve teknolojik gelişmeleri kapsayan uygulamaların geliştirilmesi gerekmektedir.

Etik Beyan

Yazarlar, veri toplama ve işleme ile literatür taramasının Esma Şener tarafından, eleştirel incelemenin Hatice İnci Önal tarafından gerçekleştirildiğini, diğer aşamalarda eşit oranda katkıda bulunduklarını beyan ederler.

Kaynakça

  • APHEN-ICH – Asia - Pacific higher education network for safeguanding intangible cultural heritage. (2024,11 Mart). Erişim adresi: https://ccsg.hku.hk/en/unesco-aphen-ich/
  • Araştırma ve Eğitim. (2023, 25 Eylül). Erişim adresi: https://aregem.ktb.gov.tr/
  • Bülent Ecevit Üniversitesi Mücevher ve Geleneksel El Sanatları Uygulama ve Araştırma Merkezi Yönetmeliği. (2014). T.C. Resmi Gazete, 11 Temmuz 2014.
  • CHARTER – European Cultural Heritage Skills Alliance. (2024, 11 Mart). Erişim adresi: https://charter-alliance.eu/
  • Chen, J.,Li. M., Lin, W., Zhao, Y., Zhang, M., Chen, H., Hu, Q. ve Xie, Y. (2022). Simple but beautiful: A case study on the ZHI project of traditional craftsmanship. DHQ: Digital Humanities Quarterly, 16(2), 1-10 . Çankırı Karatekin Üniversitesi Gelenekli Türk El Sanatları Uygulama ve Araştırma Merkezi Yönetmeliği. (2019). T.C. Resmi Gazete, 11 Mart 2019.
  • İstanbul Üniversitesi Türk Halkbilimi Uygulama ve Araştırma Merkezi Yönetmeliği. (2009). T.C. Resmi Gazete, 16 Ekim 2009.
  • Önal, H.İ. ve Alaca, E. (2017). Vatandaşlık okuryazarlığı çerçevesinde E-Belediye uygulamalarının değerlendirilmesi. Bilgi Dünyası, 18(1), 93-124. 10.15612/BD.2017.581
  • UNESCO-United Nations Educational, scientific and cultural organization somut olmayan kültürel mirasın korunması sözleşmesi (2003). Erişim adresi: https://ich.unesco.org/doc/src/00009-TR-PDF.pdf.
  • UNESCO-United Nations Educational, scientific and cultural organization yaşayan miras ve eğitim. (2023, 20 Aralık). Erişim adresi: LivingHeritageandEducation.https://ich.unesco.org/doc/src/46212-EN.pdf
  • Yan, W.J. ve Li, K. R. (2023). Sustainable cultural innovation practice: heritage education in universities and creative inheritance of intangible cultural heritage craft. MDPI, 15(1194).
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Edebiyatı, Temel Eğitim (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Esma Şener 0000-0002-5147-245X

İnci Önal 0000-0001-5563-2185

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2024
Kabul Tarihi 25 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 16 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Şener, E., & Önal, İ. (2024). Türkiye’de Yükseköğretim Kurumlarında Somut Olmayan Kültürel Mirasın Yönetimi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 16(31), 817-832. https://doi.org/10.38155/ksbd.1470021