Özet
Bu çalışmanın amacı, Kahramanmaraş ilinde süt ve süt ürünleri sanayisinin üretim ve işgücü yapıları, pazarlama, gıda güvenliği ve işletmelerin genel ve çevresel yapılarıyla ilgili konumlarını araştırmaktır. Araştırma bulgularına göre, incelenen mandıra işletmelerinin %70'i son 10 yıldır faaliyette bulunmaktadır. Mandıra işletmelerinin kapasite kullanım oranı yaklaşık %31'dir. Mandıra işletmelerinde yöneticilerin %60'ı gıda güvenliği konusunda herhangi bir eğitim hizmetinden yararlanmamışlardır. Mandıra işletmelerinin %80'i çalışanların portör muayenesini düzenli bir şekilde yerine getirmektedir. Mandıra işletmelerinin %40'ı bir laboratuara sahiptir. Süt temininde karşılaşılan en önemli problemler; süte hile (süte su katılması, sütün yağının alınması v.b.) karıştırılması, süt üretim miktarında dalgalanmalar ve sütün işletmeye ulaşıncaya kadar bozulmasıdır. Pazarlama konusunda da; piyasada haksız rekabet olması, iyi bir pazarlama faaliyeti yapılmaması ve tahsilâtın zamanında yapılmaması gibi sorunlar işletmelerin yaşadığı en önemli problemlerdir. Süt sektöründe, incelenen işletmeler arasında rekabetin yoğun olduğu ve bu rekabetin de fiyatta yoğunlaştığı belirlenmiştir.
Anahtar kelimeler: Süt işletmeleri, süt sanayisi, mandıralar, Kahramanmaraş
Structural Analysis of Milk and Milk Products Industry in the Province of Kahramanmaras
Abstract
The objectives of this study were to analyzed structure of milk products industries such as production and labor needs, marketing, food safety and business environment in the province of Kahramanmaras. According to the results of this research, about 70% of dairy enterprises are active in the dairy sector in the last 10 years. The capacity utilization rate is 31% on dairy enterprises. Sixty percent of managers on dairy firms have not received any educational services. 80% of employees in dairy firms have fulfilled porter tests on regular basis. Moreover, 40% of dairy enterprises have at least one lab. The most important problems in milk supply are adding water to milk, taking butter from milk and fluctuation on milk amount and degradation of milk until it reached to company. Also the most important marketing problems on milk products industry are unfair competition, failure on marketing activities and the lack of timely collection. Competitions among enterprises were intense and these competitions were concentrated in price.
Key words: Dairy firms, milk product industry, dairy enterprise, Kahramanmaras.
Dairy firms milk product industry dairy enterprise Kahramanmaras.
Bu çalışmada, Kahramanmaraş ilinde süt ve süt ürünleri sanayisinin üretim ve işgücü yapıları, pazarlama,gıda güvenliği ve işletmelerin genel ve çevresel yapılarıyla ilgili konumlarını araştırılmıştır. Araştırma bulgularınagöre, incelenen mandıra işletmelerinin %70’inin son 10 yıldır faaliyette oldukları, işletmelerinin kapasite kullanımoranının yaklaşık %31 olduğu belirlenmiştir. İşletme yöneticilerinin %60’ının gıda güvenliği konusunda herhangibir eğitim hizmetinden yararlanmadıkları, işletmelerin %80’inde çalışanların portör muayenesinin düzenli birşekilde yapıldığı ve işletmelerinin %40’ının bir laboratuara sahip olduğu tespit edilmiştir. Süt temininde karşılaşılanen önemli problemlerin; süte hile (süte su katılması, sütün yağının alınması v.b.) karıştırılması, süt üretimmiktarında dalgalanmalar ve sütün işletmeye ulaşıncaya kadar bozulması olduğu belirlenmiştir. Pazarlamakonusunda ise piyasada haksız rekabet olması, iyi bir pazarlama faaliyeti yapılmaması ve tahsilâtın zamanındagerçekleşmemesi gibi sorunlar işletmelerin yaşadığı en önemli problemlerdir. Süt sektöründe, incelenen işletmelerarasında rekabetin yoğun olduğu ve bu rekabetin de fiyatta yoğunlaştığı belirlenmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | TARIM EKONOMİSİ (Agricultural Economics) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Kasım 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 16 Sayı: 2 |