Felsefede önemli tartışmalara konu olan Tanrı dinde merkezi öneme sahiptir. İnsan da hem felsefe hem din için varlık şartı olacak kadar önemlidir. Zira insan olmadan ne felsefeden ne de dinden söz edilebilir. Bununla beraber felsefe ve dine ihtiyaç duyan da yine insanın kendisidir. Genelde varlığın, özelde kendi varlığının kökeni, nedeni, değeri konusunda sorgulama yaparak anlam arayışına giren insana din aradığını -Tanrı eksenli olarak- hazır verir. Tanrı’nın gerek zihinsel gerekse sezgisel olarak varlığından haberdar olunabileceği kimi düşünürlerce dile getirilmiş olsa da O vahiyle kendinden haberdar etmiştir. Kendini vahyin son ve evrensel temsilcisi olarak tanıtan Kur’an’a bakıldığında, ilâh olarak Allah’ın, kul olarak insanın öne çıktığı ve birbirleriyle karşılıklı münasebetlerinin olduğu görülür. Bu münasebetin Allah’tan insana yönelik olanı “ulûhiyyet”; insandan Allah’a yönelik olanı da “ubûdiyyet” olarak kavramsallaşmıştır. Biz bunlardan ilkini konu edinerek, tabi ki insana yönelik bağlamıyla ve Allah’ın şu sıfatları üzerinden ele aldık: Allah hayat veren, hayatta tutan, hayata yön veren ve hesap görendir.
Anahtar Kelimeler: Din Felsefesi, Allah, İnsan, Münasebet, Ulûhiyyet, Ubûdiyyet.
Teşekkür Ederim
God, subject to important problems in philosophy, is central to the religion. The human being is also indispensable for both philosophy and religion. Because without him, neither philosophy nor religion can be discussed. However, it is still human who needs philosophy and religion. Theocentrically, the religion gives to the man readily, who searches for meaning by making inquiries about the origin, reason and value of the being in general and his own existence in particular, what he looks for. Although some experts have stated that God can be known both mentally and intuitively, he informed human being about himself by revelation. When the Qurʾān, which introduces itself as the last and universal representative of revelation, is examined it is seen that God as deity and man as servant stand out and have mutual relations with each other. This relationship is conceptualized as “divinity” from God to man and as “worship” from man to God. We dealt with the first one within the context of human and through the following certain acts, which are the signs of God’s divinity: God is he who gives life, keeps alive, di-rects life, and judges.
Keywords: Philosophy of religion, God, man, relationship, divinity, worship
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri / Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, elektronik ortamda yayınlanmaktadır.
ilahiyatdergi@ksu.edu.tr
Derginin Tarihçesi
Derginin Adı | ISNN | e-ISNN | Başlangıç Yılı |
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi | 1304-4524 | 2651-2637 | 2003 |