Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hadîslerin Doğru Anlaşılmasında Mecâzın Önemi ve Tokalaşmaya Dair Bir HadîsinTahlîli

Yıl 2014, Sayı: 24, 71 - 86, 01.12.2014

Öz

Hadîslerin doğru ve sıhhatli anlaşılabilmesi için metnin

lafız açısından durumunun tespiti önemlidir. Hadîsin lafzı

mecâzî bir ifade taşıyorsa, fakih bir nazarla te’vîl edilmesi

gerekir. Bir hadîsin lafzında bulunan mecâzın hakikate hamledilmesi,

hadîsin fıkhını hatalı değerlendirmeye sebep olabilir.

Hadîsten doğru ve sıhhatli bir fıkhın çıkarılması, bilhassa

akâid ve ahkâm açısından çok önemlidir. Bu sebeple

hadîslerdeki mânâ ve maksadı kavramak için lafzın delâletini

bilmek ve iyi anlamak gerekir.

Kaynakça

  • Ahmed b. Hanbel,el-Müsned, İstanbul 1992.
  • Aharon, Itzhak; Etcoff, Nancy; Ariely, Dan; Chabris, Christopher F.;O’ConnorEthan; Breiter, Has C.;” Beautiful Faces Have Variable Reward Value: fMRIand Behavioral Evidence”, Neuron, Vol. 32, November 8, 2001.
  • ‘Aynî, Bedruddîn Muhammed b. Ahmed,‘Umdetu’l-Kârî Şerhu Sahîhi’l-Buhârî, Beyrûtts.,
  • Baram, David A.; Basson, Rosemarry, “Cinsellik, Cinsel İşlev Bozukluğu ve Cinsel Saldırı”, Berek&Novak Jinekoloji, Trc.: Gürkan Kazancı, İstanbul 2011.
  • Buhârî, Ebû ‘Abdillâh Muhammed b. İsmâ‘îl,el- Câmi‘u’s- Sahîh, Çağrı Yayınları, İstanbul 1992.
  • Câhız, Ebû ‘Osmân ‘Amr b. Bahr,Kitâbu’l-Hayevân,Beyrût 1969.
  • Ebû Dâvûd, Süleymân b. el-Eş‘as es-Sicistânî, es-Sunen, İstanbul 1992.
  • Eş‘ârî, Ebu’l-Hasen, Kitâbu’l-Luma‘ fi’r-Redd ‘alâEhli’z-Zeyğ- ve’l-Bid‘a, Beyrût 1852.
  • Francis, S.;Rolls, E. T.; Bowtell, R.; McGlone, F.; O’Doherty, J.; Browning, A.; Clare, S.; Smith, E.; “The representation of pleasanttouch in the brain and itsrelation ship with tasteandolfactory”, NeuroReport 10, 1999.
  • Görmez, Mehmet,Sünnet ve Hadîsin Anlaşılması ve Yorum- lanmasında Metodoloji Sorunu, Ankara 1997.
  • Güler, Zekeriya,Kırk Hadiste Kadın, Konya 1997.
  • İbnuFûrek, EbûBekr Muhammed b. Hasen,Müşkilu’l-Hadîs ve Beyânuh,Beyrût 1985.
  • İbn Hacer el-Askalânî, Ahmed b. Alî,Fethu’l-Bâribi Şerhi Sahîhi’l-Buhârî, Beyrûtts.
  • İbn Kayyım el-Cevziyye, Şemsuddîn Ebû ‘Abdillâh Muham- med b. EbîBekr,İ‘lâmu’l-Muvakkiîn, Beyrûtts.
  • İbn Kuteybe, ‘Abdulah b. Müslim,Te’vîluMuhtelifi’l-Hadîs, Kâhire 2006.
  • İbn Mâce, Ebû ‘Abdillâh Muhammed b. Yezîd el-Kazvînî, es- Sunen, İstanbul 1992.
  • İbn Manzûr, Cemâluddîn Ebu’l-Fadl Muhammed b. Mukerrem, Lisânu’l-‘Arab, Kâhire 1979.
  • İbn Rüşd, Ebu’l-Velîd Muhammed b. Ahmed, Faslu’l-Makâl fîmâ Beyne’l-Hikmeti ve’ş-Şerî‘ati mine’l-İttisâl, Trc.: Be- kir Karlığa, İstanbul 1992.
  • İbnu’s-Salâh, ‘Osmân b. ‘Abdirrahmân eş-Şehrezûrî, ‘Ulû- mu’l- Hadîs,Dımaşk 1986.
  • Karadavî, Yusuf, Keyfe Nete‘âmelu ma‘a’s-Sunneti’n-Nebe- viyye, Kâhire 2004.
  • Karafî, Ebu’l-Abbas Şihâbu’d-DînAhmed b. Ebi’l-A’lâî İdrîs, Tenkîhu’l-Fusûl, Mısır 1306.
  • Kastallânî, Ebu‟l-‘Abbâs ŞihabuddînAhmed b. Muhammed, İrşâdu’s-Sârîli şerhi Sahîhi’l-Buhârî, Bûlâk 1305.
  • Kazvînî, el-Hatîb Muhammed b. ‘Abdirrahmân,el-Îzâh fî ‘Ulûmi’l-Belâğa, Beyrût 1980.
  • et-Telhîs, İstanbul 2001.
  • Kirmânî, Ebû ‘AbdillâhŞemsuddîn Muhammed b. Yûsuf b. ‘Alî,el-Kevâkibu’d-Derârî,Beyrût 1981.
  • Koç, Turan,Din Dili, Kayseri 1995.
  • Mâlik b. Enes, Ebû ‘Abdillâh, el-Muvatta’, İstanbul 1992.
  • Müslim b. el-HaccâcEbû’l-Huseyn el-Kuşeyrî en-Neysâbûrî, el-Câmiu’s-Sahîh, İstanbul 1992.
  • Mütercim Âsım, KâmûsTercemesi, İstanbul 1305/1888.
  • Nesâî, Ebû ‘Abdi’r-RahmânAhmed b. Şu‘ayb, es-Sunen, İs- tanbul 1992.
  • Özcan, Hanefî,Mâturidinin Bilgi Teorisinde Fıkh Terimi, Do- kuz Eylül Ünv. İlahiyat Fak. Dergisi, sayı:4, İzmir 1987.
  • Saraç, Yekta, Klâsik Edebiyat Bilgisi Belâğat, s. 109, İstan- bul 2010.
  • Şerîf er-Radî,el-Mecâzâtu’n-Nebeviyye,Kâhire 1967.
  • Tekineş, Ayhan,Hadîsleri Anlama Problemi, İstanbul 2002.
  • Tirmizî, Ebû ‘Îsâ Muhammed b. ‘Îsâ,es-Sunen,İstanbul 1992.
Yıl 2014, Sayı: 24, 71 - 86, 01.12.2014

Öz

Kaynakça

  • Ahmed b. Hanbel,el-Müsned, İstanbul 1992.
  • Aharon, Itzhak; Etcoff, Nancy; Ariely, Dan; Chabris, Christopher F.;O’ConnorEthan; Breiter, Has C.;” Beautiful Faces Have Variable Reward Value: fMRIand Behavioral Evidence”, Neuron, Vol. 32, November 8, 2001.
  • ‘Aynî, Bedruddîn Muhammed b. Ahmed,‘Umdetu’l-Kârî Şerhu Sahîhi’l-Buhârî, Beyrûtts.,
  • Baram, David A.; Basson, Rosemarry, “Cinsellik, Cinsel İşlev Bozukluğu ve Cinsel Saldırı”, Berek&Novak Jinekoloji, Trc.: Gürkan Kazancı, İstanbul 2011.
  • Buhârî, Ebû ‘Abdillâh Muhammed b. İsmâ‘îl,el- Câmi‘u’s- Sahîh, Çağrı Yayınları, İstanbul 1992.
  • Câhız, Ebû ‘Osmân ‘Amr b. Bahr,Kitâbu’l-Hayevân,Beyrût 1969.
  • Ebû Dâvûd, Süleymân b. el-Eş‘as es-Sicistânî, es-Sunen, İstanbul 1992.
  • Eş‘ârî, Ebu’l-Hasen, Kitâbu’l-Luma‘ fi’r-Redd ‘alâEhli’z-Zeyğ- ve’l-Bid‘a, Beyrût 1852.
  • Francis, S.;Rolls, E. T.; Bowtell, R.; McGlone, F.; O’Doherty, J.; Browning, A.; Clare, S.; Smith, E.; “The representation of pleasanttouch in the brain and itsrelation ship with tasteandolfactory”, NeuroReport 10, 1999.
  • Görmez, Mehmet,Sünnet ve Hadîsin Anlaşılması ve Yorum- lanmasında Metodoloji Sorunu, Ankara 1997.
  • Güler, Zekeriya,Kırk Hadiste Kadın, Konya 1997.
  • İbnuFûrek, EbûBekr Muhammed b. Hasen,Müşkilu’l-Hadîs ve Beyânuh,Beyrût 1985.
  • İbn Hacer el-Askalânî, Ahmed b. Alî,Fethu’l-Bâribi Şerhi Sahîhi’l-Buhârî, Beyrûtts.
  • İbn Kayyım el-Cevziyye, Şemsuddîn Ebû ‘Abdillâh Muham- med b. EbîBekr,İ‘lâmu’l-Muvakkiîn, Beyrûtts.
  • İbn Kuteybe, ‘Abdulah b. Müslim,Te’vîluMuhtelifi’l-Hadîs, Kâhire 2006.
  • İbn Mâce, Ebû ‘Abdillâh Muhammed b. Yezîd el-Kazvînî, es- Sunen, İstanbul 1992.
  • İbn Manzûr, Cemâluddîn Ebu’l-Fadl Muhammed b. Mukerrem, Lisânu’l-‘Arab, Kâhire 1979.
  • İbn Rüşd, Ebu’l-Velîd Muhammed b. Ahmed, Faslu’l-Makâl fîmâ Beyne’l-Hikmeti ve’ş-Şerî‘ati mine’l-İttisâl, Trc.: Be- kir Karlığa, İstanbul 1992.
  • İbnu’s-Salâh, ‘Osmân b. ‘Abdirrahmân eş-Şehrezûrî, ‘Ulû- mu’l- Hadîs,Dımaşk 1986.
  • Karadavî, Yusuf, Keyfe Nete‘âmelu ma‘a’s-Sunneti’n-Nebe- viyye, Kâhire 2004.
  • Karafî, Ebu’l-Abbas Şihâbu’d-DînAhmed b. Ebi’l-A’lâî İdrîs, Tenkîhu’l-Fusûl, Mısır 1306.
  • Kastallânî, Ebu‟l-‘Abbâs ŞihabuddînAhmed b. Muhammed, İrşâdu’s-Sârîli şerhi Sahîhi’l-Buhârî, Bûlâk 1305.
  • Kazvînî, el-Hatîb Muhammed b. ‘Abdirrahmân,el-Îzâh fî ‘Ulûmi’l-Belâğa, Beyrût 1980.
  • et-Telhîs, İstanbul 2001.
  • Kirmânî, Ebû ‘AbdillâhŞemsuddîn Muhammed b. Yûsuf b. ‘Alî,el-Kevâkibu’d-Derârî,Beyrût 1981.
  • Koç, Turan,Din Dili, Kayseri 1995.
  • Mâlik b. Enes, Ebû ‘Abdillâh, el-Muvatta’, İstanbul 1992.
  • Müslim b. el-HaccâcEbû’l-Huseyn el-Kuşeyrî en-Neysâbûrî, el-Câmiu’s-Sahîh, İstanbul 1992.
  • Mütercim Âsım, KâmûsTercemesi, İstanbul 1305/1888.
  • Nesâî, Ebû ‘Abdi’r-RahmânAhmed b. Şu‘ayb, es-Sunen, İs- tanbul 1992.
  • Özcan, Hanefî,Mâturidinin Bilgi Teorisinde Fıkh Terimi, Do- kuz Eylül Ünv. İlahiyat Fak. Dergisi, sayı:4, İzmir 1987.
  • Saraç, Yekta, Klâsik Edebiyat Bilgisi Belâğat, s. 109, İstan- bul 2010.
  • Şerîf er-Radî,el-Mecâzâtu’n-Nebeviyye,Kâhire 1967.
  • Tekineş, Ayhan,Hadîsleri Anlama Problemi, İstanbul 2002.
  • Tirmizî, Ebû ‘Îsâ Muhammed b. ‘Îsâ,es-Sunen,İstanbul 1992.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri / Research Articles
Yazarlar

Fahri Hoşab Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 24

Kaynak Göster

ISNAD Hoşab, Fahri. “Hadîslerin Doğru Anlaşılmasında Mecâzın Önemi Ve Tokalaşmaya Dair Bir HadîsinTahlîli”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 24 (Aralık 2014), 71-86.

K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, elektronik ortamda yayınlanmaktadır.

ilahiyatdergi@ksu.edu.tr 

Derginin Tarihçesi


Derginin Adı
ISNN
e-ISNN
Başlangıç Yılı
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
1304-4524
2651-2637
2003



                    

                                                                                                        Creative Commons Lisansı
                                                                                                                   Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.