Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinde (7. Sınıf) Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi Aracılığıyla “Cennet” Kavramının Öğretimi

Yıl 2016, Sayı: 28, 193 - 222, 15.12.2016

Öz

Özet



Dilde bulunan kavram ve semboller, insan düşüncesini
büyük ölçüde etkilemekte, insanlar kavramlar sayesinde düşünüp, fikirler ortaya
koymaktadır. Eğitim-öğretim çoğu zaman kavram öğretimidir. Bir konuda bilgileri
düzenleyen ve birleştiren şeyler kavramlardır.
Din öğretiminde de kavram öğretimi, bireyde dini
bilinç oluşması ve dinin doğru bir şekilde öğrenilmesi açısından oldukça
önemlidir. Dinde, öğretimi yapılan somut, soyut pek çok kavram vardır. Bu
kavramlardan birisi de ahiret hayatının safhalarından olan, iyilerin
ödüllendirileceği yeri ifade eden; “cennet” kavramıdır. “Cennet” kavramının
öğretimiyle, öğrenciler dünyada yapılan her işin bir karşılığı olduğunu,
yapılan iyiliklerin ödüllendirileceğini fark eder ve iyi davranışlar yapmaya
teşvik edilirler.  Bu çalışmada “cennet”
kavramının, sunuş yoluyla öğretim stratejisiyle örgün din öğretimine konu
edilmesi, planlama ve uygulama aşamalarıyla birlikte ele alınmaktadır.

Kaynakça

  • Abdulbâki, M. Fuad, el-Mu’cemu’l-Müfehres li-Elfâzi’l-Kur’an, “cennet” md.,tsz.
  • Akyürek, Süleyman, “Din Eğitiminde Kur’an Kavramlarının Öğretimi”, X. Kur’an Sempozyumu (Kur’an ve Eğitim) (12-13 Mayıs), Fecr Yayınları, Ankara, 2008, ss. 85-106.
  • Akyürek, Süleyman, Din Öğretiminde Kavram Öğretimi (Doğruluk Kavramı Örneği), DEM Yayınları, İstanbul, 2004.
  • Âlûsî, Ebû’l-Fadl Mahmud, Rûhu’l-Meânî fî-Tefsîri’l-Kur’ani’l-Azîm, Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, I-XXX, Beyrut, tsz.
  • Batar, Yusuf, “Bir Öğretim Yöntemi Olarak Emsal’ul-Kur’an”, İslâmi İlimler Dergisi, Yıl:8, Cilt:8, Sayı:1, 2013, ss.323-346.
  • Bilen, Mürüvvet, Plandan Uygulamaya Öğretim, Takav Yayıncılık, Ankara, 1993.
  • Bilgin, Beyza, “İlkokullarda Din Bilgisi Dersleri”, İslam İlimleri Enstitüsü Dergisi, A.Ü. İlahiyat Fakültesi, c. V, Ankara, 1982, ss. 157-166.
  • Bilgin, Beyza, Eğitim Bilimi ve Din Eğitimi, Yeni Çizgi Yayınları, Ankara, 1995.
  • Bolay, S. Hayri, Felsefe Doktrinleri ve Terimleri Sözlüğü, Ak-çağ Yayınları, Ankara, 2004.
  • Buhârî, Muhammed İbn İsmail, Sahîh-i Buhârî, Dâru’bni Kesir, thk. Mustafa Dîb el-Buğa, I-VI, Beyrut, 1407/1987.
  • Cevizci, Ahmet, Felsefe Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2000.
  • Cevziyye, İbn Kayyım, Hâdi’l-Ervâh ilâ Bilâd el-Efrâh, çev. İ. Hakkı Sezer, Uysal Kitabevi, Konya,1994.
  • Coşkun, Mahinur Karataş, Kavram Öğretimi, Karahan Kitabevi, Adana, 2011.
  • Cüceloğlu, Doğan, İnsan ve Davranışı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2015.
  • Erden, Münire ve Akman, Yasemin, Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretme), Arkadaş Yayınevi, Ankara, 2014.
  • Fidan, Nurettin, Okulda Öğrenme ve Öğretme, Pegem A Yayınları, Ankara, 2012.
  • Firuzabadî, el-Kamusi’l-Muhît, Beyrut, 2005.
  • İbn Manzûr, Ebu’l-Fadl Cemaluddin Muhammed, Lisân’ul- Arab, (I-XV), Beyrut, 1994.
  • İsfehânî, er-Rağıb el-Hüseyin İbn Muhammed, el-Müfredât Elfâzi’l-Kur’ân, çev. Yusuf Türker, Pınar Yayınları, İstanbul, 2007.
  • Kara, Ömer, Kur’an’da Metafizik Bir Âlem Cennet, Rağbet Yayınları, İstanbul, 2002.
  • Koçyiğit, Talat, Kur’an ve Sünnette Ru’yet Meselesi, Ankara Üni-versitesi Yayınları, Ankara, 1974.
  • Müslim b. Haccâc, Ebu’l-Hüseyin el-Kuşeyri, Sahîh-i Müslim, thk. Muhammed FuadAbdulbâkî, I-V, Daruİhyâ-i’t-Turâsi’l-Arabî, Beyrut, tsz.
  • Özdemir, Saadettin, “Din Eğitiminde Kavram Öğretimi”, tabular rasa-felsefe ve teoloji, yıl:3, sayı: 9, 2003, ss. 281-288.
  • Razî, Fahreddin, Tefsir-i Kebir (Mefâtihu’l-Gayb), ter. Komisyon (Suat Yıldırım vd.), I-XXIII, Huzur Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Renzo Vianello; Kalevi Tamminen; Donald Ratcliff, “ Çocukların Dini Kavramları”, (Çev. İlhan Yıldız), Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, Sayı 7, İstanbul, 2000, ss.403-444.
  • Selçuk, Mualla, “Din Öğretiminin Kuramsal Temelleri”, Din Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 2000, ss.11-20.
  • Selçuk, Mualla, “İlk öğretimde Din Dili ve Sembolik Anlatım”, Din Öğretimi ve Din Hizmetleri Semineri, Diyanet İşleri Başkanlı-ğı Yay., 1991, Ankara, ss 336-340.
  • Selçuk, Mualla, Çocuğun Eğitiminde Dini Motifler, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara, 1991.
  • Senemoğlu, Nuray, Gelişim, Öğrenme ve Öğretim (Kuramdan Uygu-lamaya), Özsen Matbaa, Ankara, 1998.
  • Sönmez, Veysel, (Program Geliştirmede) Öğretmen El Kitabı, Adım Yayıncılık, Ankara, 1993.
  • Sevinç, İrfan, “Esma-i Hüsna’dan el-Vedud İsminin Din Öğreti-mine Konu Edilmesi ve Ders Uygulama Örneği”, KSÜ İlahi-yat Fakültesi Dergisi, Yıl:13, Sayı:26, Kahramanmaraş, 2015, ss.91-123.
  • Suphi, Salih, Ölümden Sonra Diriliş (Ayet ve Hadislerle Cennet ve Cehennem), Kayıhan Yayınları, İstanbul, 1998. Şahin, M. Süreyya, “Cennet” md, DİA, c. 7, ss. 374-376.
  • Taştekin, Osman, Kıyamet ve Ahiretle İlgili Kavramların Öğretimi, Palmiye Kitapları, Samsun, 2002.
  • Tirmizî, Ebû Ali Muhammed İbn İsa, Sünen-i Tirmizi, Thk. BeşşârAvvâd Ma’ruf, Daru’l Ğarbi’l-İslami, Beyrut, 1998.
  • Topaloğlu, Bekir, “Cennet” md., DİA, c. 7, ss. 376-386.
  • Tosun, Cemal ve Doğan, Recai, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretiminde Kavram Haritaları, Pegem A Yayınları, Ankara, 2005.
  • Ülgen, Gülten, Eğitim Psikolojisi, Alkım Yayınevi, İstanbul, 1997.
  • Ülgen, Gülten, Kavram Geliştirme, Nobel Yayıncılık, 2004.
  • Yavuz, Ömer Faruk, Kur’an’da Sembolik Dil, Ankara Okulu Yayınları, Ankara, 2006.
  • Yazır, Elmalılı M. Hamdi, Hak Dini Kur’an Dili, (Sadeleştirenler; İsmail Karaçam ve Diğerleri), I-X, Azim Dağıtım, İstanbul, tsz.
  • Zemahşeri, Ebu’l-Kasım Muhammed b. Ömer, el-Keşşaf, Beyrut, 2009.
Yıl 2016, Sayı: 28, 193 - 222, 15.12.2016

Öz

Kaynakça

  • Abdulbâki, M. Fuad, el-Mu’cemu’l-Müfehres li-Elfâzi’l-Kur’an, “cennet” md.,tsz.
  • Akyürek, Süleyman, “Din Eğitiminde Kur’an Kavramlarının Öğretimi”, X. Kur’an Sempozyumu (Kur’an ve Eğitim) (12-13 Mayıs), Fecr Yayınları, Ankara, 2008, ss. 85-106.
  • Akyürek, Süleyman, Din Öğretiminde Kavram Öğretimi (Doğruluk Kavramı Örneği), DEM Yayınları, İstanbul, 2004.
  • Âlûsî, Ebû’l-Fadl Mahmud, Rûhu’l-Meânî fî-Tefsîri’l-Kur’ani’l-Azîm, Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, I-XXX, Beyrut, tsz.
  • Batar, Yusuf, “Bir Öğretim Yöntemi Olarak Emsal’ul-Kur’an”, İslâmi İlimler Dergisi, Yıl:8, Cilt:8, Sayı:1, 2013, ss.323-346.
  • Bilen, Mürüvvet, Plandan Uygulamaya Öğretim, Takav Yayıncılık, Ankara, 1993.
  • Bilgin, Beyza, “İlkokullarda Din Bilgisi Dersleri”, İslam İlimleri Enstitüsü Dergisi, A.Ü. İlahiyat Fakültesi, c. V, Ankara, 1982, ss. 157-166.
  • Bilgin, Beyza, Eğitim Bilimi ve Din Eğitimi, Yeni Çizgi Yayınları, Ankara, 1995.
  • Bolay, S. Hayri, Felsefe Doktrinleri ve Terimleri Sözlüğü, Ak-çağ Yayınları, Ankara, 2004.
  • Buhârî, Muhammed İbn İsmail, Sahîh-i Buhârî, Dâru’bni Kesir, thk. Mustafa Dîb el-Buğa, I-VI, Beyrut, 1407/1987.
  • Cevizci, Ahmet, Felsefe Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2000.
  • Cevziyye, İbn Kayyım, Hâdi’l-Ervâh ilâ Bilâd el-Efrâh, çev. İ. Hakkı Sezer, Uysal Kitabevi, Konya,1994.
  • Coşkun, Mahinur Karataş, Kavram Öğretimi, Karahan Kitabevi, Adana, 2011.
  • Cüceloğlu, Doğan, İnsan ve Davranışı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2015.
  • Erden, Münire ve Akman, Yasemin, Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretme), Arkadaş Yayınevi, Ankara, 2014.
  • Fidan, Nurettin, Okulda Öğrenme ve Öğretme, Pegem A Yayınları, Ankara, 2012.
  • Firuzabadî, el-Kamusi’l-Muhît, Beyrut, 2005.
  • İbn Manzûr, Ebu’l-Fadl Cemaluddin Muhammed, Lisân’ul- Arab, (I-XV), Beyrut, 1994.
  • İsfehânî, er-Rağıb el-Hüseyin İbn Muhammed, el-Müfredât Elfâzi’l-Kur’ân, çev. Yusuf Türker, Pınar Yayınları, İstanbul, 2007.
  • Kara, Ömer, Kur’an’da Metafizik Bir Âlem Cennet, Rağbet Yayınları, İstanbul, 2002.
  • Koçyiğit, Talat, Kur’an ve Sünnette Ru’yet Meselesi, Ankara Üni-versitesi Yayınları, Ankara, 1974.
  • Müslim b. Haccâc, Ebu’l-Hüseyin el-Kuşeyri, Sahîh-i Müslim, thk. Muhammed FuadAbdulbâkî, I-V, Daruİhyâ-i’t-Turâsi’l-Arabî, Beyrut, tsz.
  • Özdemir, Saadettin, “Din Eğitiminde Kavram Öğretimi”, tabular rasa-felsefe ve teoloji, yıl:3, sayı: 9, 2003, ss. 281-288.
  • Razî, Fahreddin, Tefsir-i Kebir (Mefâtihu’l-Gayb), ter. Komisyon (Suat Yıldırım vd.), I-XXIII, Huzur Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Renzo Vianello; Kalevi Tamminen; Donald Ratcliff, “ Çocukların Dini Kavramları”, (Çev. İlhan Yıldız), Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, Sayı 7, İstanbul, 2000, ss.403-444.
  • Selçuk, Mualla, “Din Öğretiminin Kuramsal Temelleri”, Din Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 2000, ss.11-20.
  • Selçuk, Mualla, “İlk öğretimde Din Dili ve Sembolik Anlatım”, Din Öğretimi ve Din Hizmetleri Semineri, Diyanet İşleri Başkanlı-ğı Yay., 1991, Ankara, ss 336-340.
  • Selçuk, Mualla, Çocuğun Eğitiminde Dini Motifler, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara, 1991.
  • Senemoğlu, Nuray, Gelişim, Öğrenme ve Öğretim (Kuramdan Uygu-lamaya), Özsen Matbaa, Ankara, 1998.
  • Sönmez, Veysel, (Program Geliştirmede) Öğretmen El Kitabı, Adım Yayıncılık, Ankara, 1993.
  • Sevinç, İrfan, “Esma-i Hüsna’dan el-Vedud İsminin Din Öğreti-mine Konu Edilmesi ve Ders Uygulama Örneği”, KSÜ İlahi-yat Fakültesi Dergisi, Yıl:13, Sayı:26, Kahramanmaraş, 2015, ss.91-123.
  • Suphi, Salih, Ölümden Sonra Diriliş (Ayet ve Hadislerle Cennet ve Cehennem), Kayıhan Yayınları, İstanbul, 1998. Şahin, M. Süreyya, “Cennet” md, DİA, c. 7, ss. 374-376.
  • Taştekin, Osman, Kıyamet ve Ahiretle İlgili Kavramların Öğretimi, Palmiye Kitapları, Samsun, 2002.
  • Tirmizî, Ebû Ali Muhammed İbn İsa, Sünen-i Tirmizi, Thk. BeşşârAvvâd Ma’ruf, Daru’l Ğarbi’l-İslami, Beyrut, 1998.
  • Topaloğlu, Bekir, “Cennet” md., DİA, c. 7, ss. 376-386.
  • Tosun, Cemal ve Doğan, Recai, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretiminde Kavram Haritaları, Pegem A Yayınları, Ankara, 2005.
  • Ülgen, Gülten, Eğitim Psikolojisi, Alkım Yayınevi, İstanbul, 1997.
  • Ülgen, Gülten, Kavram Geliştirme, Nobel Yayıncılık, 2004.
  • Yavuz, Ömer Faruk, Kur’an’da Sembolik Dil, Ankara Okulu Yayınları, Ankara, 2006.
  • Yazır, Elmalılı M. Hamdi, Hak Dini Kur’an Dili, (Sadeleştirenler; İsmail Karaçam ve Diğerleri), I-X, Azim Dağıtım, İstanbul, tsz.
  • Zemahşeri, Ebu’l-Kasım Muhammed b. Ömer, el-Keşşaf, Beyrut, 2009.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri / Research Articles
Yazarlar

Abdullah Şahin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 15 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 28

Kaynak Göster

ISNAD Şahin, Abdullah. “Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersinde (7. Sınıf) Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi Aracılığıyla ‘Cennet’ Kavramının Öğretimi”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 28 (Aralık 2016), 193-222.

K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, elektronik ortamda yayınlanmaktadır.

ilahiyatdergi@ksu.edu.tr 

Derginin Tarihçesi


Derginin Adı
ISNN
e-ISNN
Başlangıç Yılı
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
1304-4524
2651-2637
2003



                    

                                                                                                        Creative Commons Lisansı
                                                                                                                   Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.