Hilâfet ile muhâlefet kavramlarının hem etimolojik hem de semantik
açıdan halîfe kavramıyla bir
yakınlıkları söz konusudur. Ancak öyle olmakla birlikte bunlar kavram olarak
birtakım farklılıklar göstermektedirler. Hilâfet, bir yönetim ve idare etme
biçimini ifade ederken muhâlefet de bir karşı koyuş, itiraz ve reddetme
anlamlarına gelmektedir. Hilâfet müessesesinin halifenin icra alanını
oluşturması, muhâlefetin tamamen bunların dışında kaldığını göstermemelidir.
Her ne kadar zihnen hilâfetin pozitif, muhâlefetin de negatif bir çağrışım
yapması söz konusu olsa da durum her zaman böyle değildir. Amaç ve hedefine
uygun hareket edilmediği takdirde hilâfette, negatif sonuçlar ve olumsuz gelişmeler
olabileceği gibi, ilahi ilkelere muvafık olarak icra edilen bir muhâlefet de
pozitif ve olumlu gelişmelerin doğmasına sebep olacaktır. Dolayısıyla bunların
herhangi bir değer kazanması kendilerinden çok halîfenin tutum ve
davranışlarına bağlıdır. Buna göre halîfenin, hilâfetin gereklerini yerine
getirmesi durumunda kendisine yapılan bir muhâlefet negatif değerler taşırken,
gerekenleri yerine getirmemesi durumunda yapılan bir muhâlefet ise pozitif ve
yapıcı bir hüviyet kazanmaktadır.
There
is closeness between the term of ‘khilafa and mukhalafa’ and the term ‘khalifa’
both in etymological and semantic wiew. However, they are all different in
their conceptual meaning. While the word ‘khilafa’ means a kind of governing,
execution and application, ‘mukhalafa’ means resistance, opposition (objection)
and disapproval. That the institution of khilafa constitutes the khalifa’s
execution field doesn’t mean that mukhalafa is all apart from them. In spite of
the fact that khilafa seems as all positive and mukhalafa seems as all
negative, the reality is not so everytime. When he doesn’t behave in accordance
with its main goal, there may become negative outcomes and bad cases in khilafa,
and the mukhalafa which is made in accordance with celestial principles would
lead to positive and good cases. So, their value comes from the behaviour and
approachment of khalifa. In that case, when the khalifa fulfills the
necessities of khilafa, the mukhalafa opposite to him is a negative approach.
But when the khalifa doesn’t fulfiil what the khilafa needs, the mukhalafa (opposition,
objection) gains a positive and creative kind.
Bölüm | Araştırma Makaleleri / Research Articles |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 29 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 29 |
K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, elektronik ortamda yayınlanmaktadır.
ilahiyatdergi@ksu.edu.tr
Derginin Tarihçesi
Derginin Adı | ISNN | e-ISNN | Başlangıç Yılı |
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi | 1304-4524 | 2651-2637 | 2003 |