Cuma namazı
müstakil bir ibadettir. Cuma namazının vakti, öğle namazının vakti olup dört
mezhep fukahâsı bu namazın hükmünün farz-ı ayn olduğu yönünde görüş beyan
etmiştir. Şâfiî fakihleri Cuma namazının vücûb (farz), sıhhat ve edâ
şartlarının olduğunu bu şartların kişide vuku bulmaması halinde Cuma namazının
kendisinden sakıt (düşeceğini) olacağını dolayısıyla öğle namazını kılması
gerektiğini ifade etmiştir.
Şâfiîler
erkek, hür, mazeretsiz ve mukîm olan herkese Cuma namazının farz olduğunu köle,
hasta ve mefsedete götürmemesi düşüncesiyle maslahatı ve hadisi baz alarak da
kadınlara bu namazın farz olmadığını beyan etmişlerdir. Bununla birlikte
Şâfiîler, bu namazın edâ edilmesi açısından geçerli olabilmesi için bazı
şartlar ileri sürmüşlerdir.
Dolayısıyla bu
çalışmada, cumanın kısaca tarihsel gelişimi, özel olarak Şâfiî mezhebine göre
vücub (farz), sıhhat ve edâ edilmesi açısından rükünlerine dair hususları
delilleriyle birlikte kısaca ele alacağız. Ayrıca Şâfiîler ile Hanefiler
arasında konuyla ilgili görüş farklılığı olması halinde de kısaca Hanefi
mezhebinden de nakillerde bulunacağız.
Bölüm | Araştırma Makaleleri / Research Articles |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 22 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 30 |
K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, elektronik ortamda yayınlanmaktadır.
ilahiyatdergi@ksu.edu.tr
Derginin Tarihçesi
Derginin Adı | ISNN | e-ISNN | Başlangıç Yılı |
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi | 1304-4524 | 2651-2637 | 2003 |