Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Muhasebe Derslerinde Öğretme ve Öğrenme Sorunu: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Muhasebe Öğretim Elemanları Üzerinde Nitel Bir Araştırma

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 1, 21 - 42, 30.06.2021
https://doi.org/10.47147/ksuiibf.929114

Öz

Bu çalışmada, muhasebe derslerindeki öğretme ve öğrenme sorunlarını etkileyen faktörlerin ve bunlara dönük çözüm önerilerinin tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçlara ulaşabilmek için Sivas Cumhuriyet Üniversitesi’nde muhasebe dersi veren öğretim elemanları üzerinde nitel bir araştırma yapılmıştır. Araştırmada, 11 öğretim elemanına 16 sorudan oluşan soru seti yöneltilmiştir.
Araştırma sonucunda, en önemli öğrenme sorunlarının öğrencilerin derse olan ilgisizliği, dersin birbiriyle ilgili konulardan oluşması, dersin lisans öncesinde görülmemiş olması, bölümle ilgili olmayan alanlara yönelme, üst sınıfların ders hakkındaki olumsuz telkinleri ve başarısız olunacağı ön yargısı olduğu tespit edilmiştir.
En önemli öğretme sorunlarının ise öğrencilerin düzenli olarak derslerine çalışmamaları, öğretim elemanları tarafından öğretim teknolojilerinin aktif kullanılmaması, öğrencilerin genelinin kariyer planlaması konusunda bilgilerinin ve dolayısıyla bölümle ilgili hedeflerinin olmamalarıdır.
Öğrenme/öğretme sorunlarının çözüm önerileri içinde öğrencilerin derse olan ilgi düzeylerinin artırılması, öğrencilere bu mesleğe olan ihtiyacın vurgulanması, bu mesleğin kariyer basamakları anlatılarak öğrencilerin bölümle ilgili hedef belirlemelerinin sağlanması, derslerde örneklere ve sorulara daha çok yer verilmesi, ders anlatımlarında teknolojik araçlardan yararlanılması, teorik bilginin yanında uygulamanın da olması gibi öneriler yer almaktadır.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
  • Büyükarıkan, Birkan ve Büyükarıkan, Ulukan (2016), “Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Başarılarını Etkileyen Faktörlerin Analizi”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 3 (2016), http://dergipark.org.tr/ebed/issue/22327/239288 , Erişim Tarihi: 14.04.2019.
  • Büyükkaragöz, Savaş ve Çivi, Cuma (1994), “Genel Öğretim Metotları”, Konya.
  • Çankaya, Fikret ve Dinç, Engin (2009) “Powerpoint ve Klasik Usulde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrenciler Arasındaki Farklılıkların Tespiti: Karadeniz Teknik Üniversitesinde Bir Araştırma”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2009/1, Sayı:17.
  • Demir Mehmet, Çam Mustafa (2006), “Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Muhasebe Öğreniminde Başarılarını Olumsuz Etkileyen Faktörlere İlişkin Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi (2006), Sayı 32, 1-11.
  • Erdoğan, Mehmet (2007).“Yeni Geliştirilen Dördüncü ve Beşinci Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Analizi; Nitel Bir Çalışma”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt:7, Sayı:2, s.221-154.
  • Erol Mikail ve Erkan Gülgün (2008), “Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Başarılarını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Biga İktisadi ve İdari Birimler Fakültesinde Bir Araştırma”, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2008, http://dergipark.org.tr/kmusekad/issue/10222/125663, Erişim Tarihi: 18.05.2019.
  • Ertürk, Selahattin (1994), “Eğitimde Program Geliştirme”, Ankara.
  • Fidan, Nurettin (1985), “Okulda Öğrenme ve Öğretme”, Alkım Yayınevi, Ankara.
  • Karasioğlu, Fehmi ve Duman, Haluk (2011), “Meslek Yüksekokullarında Muhasebe Eğitimi ve Kalitesi Üzerine Bir Not”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2011 10(1), http://dergipark.gov.tr/download/article-file/223439 , Erişim Tarihi:13.04.2019.
  • Kaya, Uğur (2007) “İlk Defa Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Derse Yönelik Algılamaları üzerine Bir Alan Araştırması: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 2007, Sayı 36.
  • Keskinkılıç, Kadir (2010), “Eğitim Bilimine Giriş”, Ankara.
  • Özdemir, Murat (2010). “Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Haziran, Cilt:11, Sayı:1, s.323-343.
  • Saban, Ahmet (2000), “Öğrenme Öğretme Süreci: Yeni Teori ve Yaklaşımlar” Nobel Yayın Dağıtım, Ankara
  • Sayın, K. Şevket, Yeğinboy, Yasemin ve Tektüfekçi, Fatma (2005), “Dokuz Eylül Üniversitesi İ.İ.B.F.'de Öğrenci Açısından ve Alt Yapı Bakımından Muhasebe ve Finansman Eğitiminin Etkinliğinin Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı 26, 101 - 108
  • Senemoğlu, Nuray (1997), “Gelişim Öğrenme ve Öğretim, Ankara.
  • Soyşekerci, Serhat (2007) “Örgütlerde Profesyonellerin Yönetimi Sorunu ve Türkiye’de Akademisyenlere Yönelik Bir Nitel Araştırma”, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Kocaeli.
  • Sönmez, Veysel (2011), “Öğretim İlke ve Yöntemleri”, Ankara
  • Şen, H. Şenay (2013) “Öğrenme Öğretme Stratejileri”, (Ed.Sevil Büyükalan Filiz), Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları, Ankara.
  • Yıldırım, Ali ve Hasan Şimşek (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Demir 0000-0003-1796-7974

Hasan Çaşut Bu kişi benim 0000-0003-4424-0033

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demir, M., & Çaşut, H. (2021). Muhasebe Derslerinde Öğretme ve Öğrenme Sorunu: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Muhasebe Öğretim Elemanları Üzerinde Nitel Bir Araştırma. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 21-42. https://doi.org/10.47147/ksuiibf.929114
AMA Demir M, Çaşut H. Muhasebe Derslerinde Öğretme ve Öğrenme Sorunu: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Muhasebe Öğretim Elemanları Üzerinde Nitel Bir Araştırma. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Haziran 2021;11(1):21-42. doi:10.47147/ksuiibf.929114
Chicago Demir, Mehmet, ve Hasan Çaşut. “Muhasebe Derslerinde Öğretme Ve Öğrenme Sorunu: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Muhasebe Öğretim Elemanları Üzerinde Nitel Bir Araştırma”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11, sy. 1 (Haziran 2021): 21-42. https://doi.org/10.47147/ksuiibf.929114.
EndNote Demir M, Çaşut H (01 Haziran 2021) Muhasebe Derslerinde Öğretme ve Öğrenme Sorunu: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Muhasebe Öğretim Elemanları Üzerinde Nitel Bir Araştırma. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11 1 21–42.
IEEE M. Demir ve H. Çaşut, “Muhasebe Derslerinde Öğretme ve Öğrenme Sorunu: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Muhasebe Öğretim Elemanları Üzerinde Nitel Bir Araştırma”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 11, sy. 1, ss. 21–42, 2021, doi: 10.47147/ksuiibf.929114.
ISNAD Demir, Mehmet - Çaşut, Hasan. “Muhasebe Derslerinde Öğretme Ve Öğrenme Sorunu: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Muhasebe Öğretim Elemanları Üzerinde Nitel Bir Araştırma”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11/1 (Haziran 2021), 21-42. https://doi.org/10.47147/ksuiibf.929114.
JAMA Demir M, Çaşut H. Muhasebe Derslerinde Öğretme ve Öğrenme Sorunu: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Muhasebe Öğretim Elemanları Üzerinde Nitel Bir Araştırma. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2021;11:21–42.
MLA Demir, Mehmet ve Hasan Çaşut. “Muhasebe Derslerinde Öğretme Ve Öğrenme Sorunu: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Muhasebe Öğretim Elemanları Üzerinde Nitel Bir Araştırma”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 11, sy. 1, 2021, ss. 21-42, doi:10.47147/ksuiibf.929114.
Vancouver Demir M, Çaşut H. Muhasebe Derslerinde Öğretme ve Öğrenme Sorunu: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Muhasebe Öğretim Elemanları Üzerinde Nitel Bir Araştırma. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2021;11(1):21-42.