The present study aims determining the financial literacy levels of the students studying at the Faculty of Economics and Administrative Sciences, Sivas Cumhuriyet University, and aiming the relationship of financial literacy with the demographic characteristics. In order to achieve this goal, a survey was conducted to 360 students in the spring semester of the educational year 2018-2019. The data obtained were analyzed by using SPSS 22 package software. At the end of the study, it was determined that 56.7% of the students had good level of financial literacy. The financial literacy level of the female students was found to be higher than that of male students. It was also determined that the financial literacy level of the evening education students was higher than that of the daytime education students. Among the departments involved in the survey, the most successful one was Department of Banking and the worst result was obtained in the Department of Business Administration. It was found that the students had the lowest level of knowledge in “Basics of Economy and Finance” field, whereas they had higher level of knowledge on the “Banking and Insurance”. Moreover, it was also observed that the students were following the current financial information.
Bu çalışma Sivas Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin tespitini ve finansal okuryazarlığın demografik özelliklerle ilişkisini ölçmeyi amaçlamıştır. Bu amaçları gerçekleştirmek için 2018-2019 Eğitim Yılı Bahar Döneminde 360 öğrenciye bir anket uygulanmıştır Elde edilen veriler SPSS 22 paket programı ile analize tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda öğrencilerin %56,7’sinin iyi düzeyde finansal okuryazar bilgisine sahip olduğu tespit edilmiştir. Bayan öğrencilerin finansal okuryazarlık düzeyi erkek öğrencilere göre daha yüksek çıkmıştır. İkinci öğretimde okuyan öğrencilerin finansal okuryazarlık seviyesinin birinci öğretimde okuyan öğrencilerden daha iyi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ankete katılan bölümler arasında en başarılı bölüm Banka bölümü olurken en başarısız bölüm ise İşletme bölümü olmuştur. Öğrencilerin “Temel Ekonomi ve Finans” alanında daha az bilgiye sahip olduğu “Bankacılık ve Sigortacılık” alanında daha çok bilgi sahibi olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin güncel finans bilgilerini takip ettikleri de gözlemlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.