BibTex RIS Kaynak Göster

An Investıgatıon Of 9th Grade Students’ Alienatıon Levels And Attitudes Towards Violence According To Some Variables

Yıl 2014, Cilt: 11 Sayı: 1, 155 - 174, 14.06.2014

Öz

In this study, the attitudes of 9th grade students‟ towards alienation and violence are aimed to investigate according to some variables. The sample of the study is consisted of 300 students who were studying in the city centre of Osmaniye in 2010-2011 Academic year. “Personal Information Form”, along with “Student Alienation Scale” and “Adolescents Attitudes Toward Violence Scale” were used as data collection tools in this scanning model research. According to findings based on the data which were analysed by statistical methods, 9th Grade students' attitudes towards violence and levels at alienation pre-school time and primary school type (public school, private school) has not got significant difference according to the variables. In addition, Anatolian high schools‟ and the general high schools‟ 9th grade students‟ attitudes towards violence were determined higher than Science High School 9th grade students‟.

Kaynakça

  • Akman, Y., (2010), İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin ġiddet ve Okul İklimi Algıları Arasındaki İlişki, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çetin, H., (2004), Öğrenci Ergenlerin ġiddete Yönelik Tutumları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Coşkun, Y., Altay, C. A. (2009), “Lise Öğrencilerinde Yabancılaşma ve Benlik Algısı İlişkisi”, Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı: 29, ss. 41-56.
  • Efilti, E., (2008), “ Orta Öğretim Kurumlarında Okuyan Öğrencilerin Saldırganlık ve Denetim Odağı‟nın Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi” S.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı:19, ss.213-230.
  • Eryılmaz, A., (2010), Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Yabancılaşma Düzeyi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Güz, H., (2007), Şiddet ve Gençliğin Şiddeti Algılaması, Çocuk Ve Ergene Yönelik ġiddetin Önlenmesi Sempozyumu, Aem Kitap, 1. Baskı, Edt. İbrahim Çapan, Ankara.
  • Kanal, İ., (2008), İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin ġiddet Eğilimlerinin Çok Yönlü Olarak İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karakaya, E., (2008), Endüstri Meslek Lisesi Öğrencilerinin ġiddet Eğilimlerinin Çok Yönlü Olarak Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karataş, B. Z., (2002), Anne Baba Saldırganlığı ile Lise Öğrencilerinin Saldırganlığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Can, Y., (2007), İlköğretim Okullarında ġiddet (Öğrenci, Öğretmen Ve Yöneticilerin Yaklaşımları), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, ,Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bacanlı, H., (2007), “İnsan Algısı Ve Şiddet”, Çocuk Ve Ergene Yönelik ġiddetin Önlenmesi Sempozyumu, Aem Kitap, 1. Baskı, Edt. İbrahim Çapan, Ankara.
  • Türk Dil Kurumu, (2011), Türkçe Sözlük, 11. Baskı, Ankara.
  • Michaud,Y., (1991), ġiddet, İletişim Yayınları, Çev. Cem Muhtaroğlu, İstanbul.
  • Deveci,H., Karadağ, R.,Yılmaz,F., (2008), “İlköğretim Öğrencilerinin Şiddet Algıları”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, C: 7, S:24, ss:351-368. Bilgin, A., (2008), Okullarda ġiddeti Önlemede Bir Yöntem Çatışma Çözme, Ezgi Kitabevi, Bursa.
  • Bozkurt, H., (2010), İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin ġiddete Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Gözütok, F., D., ( 2001), “Şiddet”, Veli Bilgilendirme 2000-2001(içinde). Ankara: Başkent Üniversitesi Kolej Ayşeabla Okulları, ss.41-52, Ankara.
  • Güz, N., (2007), “Şiddetin Önlenmesinde Medyanın Rolü”, Çocuk Ve Ergene Yönelik ġiddetin Önlenmesi Sempozyumu, Aem Kitap, 1. Baskı, Edt. İbrahim Çapan, Ankara.
  • Gözütok, F.,D., (2008), Eğitim ve ġiddet, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Tolan, B., (1981), Çağdaş Toplumun Bunalımı – Anomi ve Yabanclaşma, A.İ.T.İ.A Yayınları, No:5, Ankara.
  • Fromm, E., (2006), Sağlıklı Toplum, (4.baskı), Payel Yayınevi, Ankara.
  • Köknel, Ö., (1970), Türk Toplumunda Bugünün Gençliği, Bozak Matbaası, İstanbul.
  • Sanberk, İ., (2003), Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği (Bir Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Seeman, M. (1959), On personal consequences of alienation in work, American Sociological Review, 31, ss.98
  • T ezcan, M., ( 2003), Gençlik Sosyolojisi, 3. Baskı Natürel Yayıncılık Ankara.
  • Trent, F. (2001), “Aliens in the Classroom?”, Biennial Meeting of the Society for Research in Child Devolopment, 10-15, ED245153, Washington. Türk, F., (2010), Lise Öğrencilerinin Eğitimde Yabancılaşma Sorunu: Ankara İli Yenimahalle İlçesi İki Genel Lise Örneği, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • WHO (2002), Dünya sağlık raporu (şiddet ve sağlık dünya raporu). Web: www.http// undp.un org.tr./ who/bülten/turk/bulten 9.htm. (11.07.2011). Yazgan, Y., (2007), Ergenlikten Gençliğe, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları,1. baskı, İstanbul.
  • Yiğit, S., (2010), İlköğretim 5., 6., 7. Ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Okula Yabancılaşma Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak.

Lise 9. Sınıf Öğrencilerinin Yabancılaşma Düzeylerinin Ve Şiddete Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 11 Sayı: 1, 155 - 174, 14.06.2014

Öz

Bu araştırmada lise 9. Sınıf öğrencilerinin yabancılaşma ve şiddete yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini 2010–2011 öğretim yılında Osmaniye il merkezinde öğrenim görmekte olan 300 öğrenci oluşturmaktadır. Tarama modelindeki araştırmada veri toplama aracı olarak, „Kişisel Bilgi Formu‟ ile birlikte, „Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği‟ ve „Ergenlerin Şiddete Yönelik Tutumları Ölçeği‟ kullanılmıştır. İstatistikî yöntemlerle analiz edilen verilerden elde edilen bulgulara göre, lise 9. Sınıf öğrencilerinin yabancılaşma düzeyleri ve şiddete yönelik tutumlarının okul öncesi öğrenim görme ve mezun olunan ilköğretim okulu türü (özel okul-devlet okulu) değişkenlerine göre anlamlı bir farklılaşma olmadığı görülmüştür. Ayrıca Anadolu Lisesi ve genel lise 9. sınıf öğrencilerinin şiddete yönelik tutumlarının fen lisesi 9. sınıf öğrencilerine göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akman, Y., (2010), İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin ġiddet ve Okul İklimi Algıları Arasındaki İlişki, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çetin, H., (2004), Öğrenci Ergenlerin ġiddete Yönelik Tutumları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Coşkun, Y., Altay, C. A. (2009), “Lise Öğrencilerinde Yabancılaşma ve Benlik Algısı İlişkisi”, Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı: 29, ss. 41-56.
  • Efilti, E., (2008), “ Orta Öğretim Kurumlarında Okuyan Öğrencilerin Saldırganlık ve Denetim Odağı‟nın Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi” S.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı:19, ss.213-230.
  • Eryılmaz, A., (2010), Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Yabancılaşma Düzeyi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Güz, H., (2007), Şiddet ve Gençliğin Şiddeti Algılaması, Çocuk Ve Ergene Yönelik ġiddetin Önlenmesi Sempozyumu, Aem Kitap, 1. Baskı, Edt. İbrahim Çapan, Ankara.
  • Kanal, İ., (2008), İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin ġiddet Eğilimlerinin Çok Yönlü Olarak İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karakaya, E., (2008), Endüstri Meslek Lisesi Öğrencilerinin ġiddet Eğilimlerinin Çok Yönlü Olarak Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karataş, B. Z., (2002), Anne Baba Saldırganlığı ile Lise Öğrencilerinin Saldırganlığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Can, Y., (2007), İlköğretim Okullarında ġiddet (Öğrenci, Öğretmen Ve Yöneticilerin Yaklaşımları), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, ,Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bacanlı, H., (2007), “İnsan Algısı Ve Şiddet”, Çocuk Ve Ergene Yönelik ġiddetin Önlenmesi Sempozyumu, Aem Kitap, 1. Baskı, Edt. İbrahim Çapan, Ankara.
  • Türk Dil Kurumu, (2011), Türkçe Sözlük, 11. Baskı, Ankara.
  • Michaud,Y., (1991), ġiddet, İletişim Yayınları, Çev. Cem Muhtaroğlu, İstanbul.
  • Deveci,H., Karadağ, R.,Yılmaz,F., (2008), “İlköğretim Öğrencilerinin Şiddet Algıları”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, C: 7, S:24, ss:351-368. Bilgin, A., (2008), Okullarda ġiddeti Önlemede Bir Yöntem Çatışma Çözme, Ezgi Kitabevi, Bursa.
  • Bozkurt, H., (2010), İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin ġiddete Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Gözütok, F., D., ( 2001), “Şiddet”, Veli Bilgilendirme 2000-2001(içinde). Ankara: Başkent Üniversitesi Kolej Ayşeabla Okulları, ss.41-52, Ankara.
  • Güz, N., (2007), “Şiddetin Önlenmesinde Medyanın Rolü”, Çocuk Ve Ergene Yönelik ġiddetin Önlenmesi Sempozyumu, Aem Kitap, 1. Baskı, Edt. İbrahim Çapan, Ankara.
  • Gözütok, F.,D., (2008), Eğitim ve ġiddet, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Tolan, B., (1981), Çağdaş Toplumun Bunalımı – Anomi ve Yabanclaşma, A.İ.T.İ.A Yayınları, No:5, Ankara.
  • Fromm, E., (2006), Sağlıklı Toplum, (4.baskı), Payel Yayınevi, Ankara.
  • Köknel, Ö., (1970), Türk Toplumunda Bugünün Gençliği, Bozak Matbaası, İstanbul.
  • Sanberk, İ., (2003), Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği (Bir Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Seeman, M. (1959), On personal consequences of alienation in work, American Sociological Review, 31, ss.98
  • T ezcan, M., ( 2003), Gençlik Sosyolojisi, 3. Baskı Natürel Yayıncılık Ankara.
  • Trent, F. (2001), “Aliens in the Classroom?”, Biennial Meeting of the Society for Research in Child Devolopment, 10-15, ED245153, Washington. Türk, F., (2010), Lise Öğrencilerinin Eğitimde Yabancılaşma Sorunu: Ankara İli Yenimahalle İlçesi İki Genel Lise Örneği, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • WHO (2002), Dünya sağlık raporu (şiddet ve sağlık dünya raporu). Web: www.http// undp.un org.tr./ who/bülten/turk/bulten 9.htm. (11.07.2011). Yazgan, Y., (2007), Ergenlikten Gençliğe, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları,1. baskı, İstanbul.
  • Yiğit, S., (2010), İlköğretim 5., 6., 7. Ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Okula Yabancılaşma Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Kır Bu kişi benim

Cüneyt Altan Altay Bu kişi benim

Erkan Ceyhan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 14 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kır, İ., Altay, C. A., & Ceyhan, E. (2014). Lise 9. Sınıf Öğrencilerinin Yabancılaşma Düzeylerinin Ve Şiddete Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 155-174.

KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.