BibTex RIS Kaynak Göster

Levels of Encountering Problems for Primary School Administrators in Their Educational Leadership Roles and the Problems Encountered

Yıl 2013, Cilt: 10 Sayı: 2, 39 - 56, 01.06.2013

Öz

The aim of the study was to identify the levels of encountering problems for primary school administrators while undertaking educational leadership roles and the problems they encountered. The universe of the study was composed of 102 primary school administrators selected through “Simple Random Sampling” working Istanbul during 2008-2009 educational year. The study, both qualitative and quantitative, employed “Educational Leadership” assessment tool developed by Şişman (2004) in order to identify the levels of encountering problems by the working group of the study while performing their educational leadership roles. The problems encountered the most were collected qualitatively with the help of “Semi-Structured Interview Form” from the 10 primary school administrators who were found to have faced the highest number of problems determined by the assessment of “Education Leadership” scale. It was found that primary school administrators encountered the highest number of problems while performing their educational leadership roles in terms of “Educational Program and the Management of Instructional Process”. However, the least number of problems were found in “Support and Development of Teachers” dimension in their educational roles.

Kaynakça

  • Başaran, İ. Ethem, (1998), Yönetimde İnsan İlişkileri, Ankara: Aydan Web Tesisleri.
  • Çelik, Vehbi, (2003), Eğitimsel Liderlik, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Çelik, Vehbi. Torlak, Ömer. (2006), “Yönetim Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk”, Okul Yönetimlerini Geliştirme Programı, Ankara: İlköğretim Genel Müdürlüğü.
  • Erdoğan, İrfan. (2000), Okul Yönetimi ve Öğretim Liderliği. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Eren, Erol. (1996), Yönetim ve Organizasyon. İstanbul: Beta Basım Dağıtım A.Ş.
  • Helvacı, Mehmet. Ali. (2005), Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Hodgetts, R. M. (1999), Yönetim Teori, Süreç ve Uygulama. (Çevirenler: Canan Çetin ve Esin Can Mutlu). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Ilgar, Lütfi. (2005), Eğitim Yönetimi, Okul Yönetimi, Sınıf Yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Özden, Yüksel. (1998), Eğitimde Dönüşüm. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Paksoy, Mahmut. (2002), Çalışma Ortamında İnsan ve Toplam Kalite Yönetimi. İstanbul: İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayınları.
  • Peker, Ömer. (2004). Eğitim liderliğinin sorumluluğu. Çağdaş Eğitim Dergisi. 307, 41-49.
  • Robbins, P. Stephen.(1994), Örgütsel Davranışın Temelleri. (Çev: Sevgi Ayşe Öztürk). Eskişehir: Etam A.Ş. Basım ve Yayım.
  • Sanford, C. Aubrey. (1973), Human Relations Theory and Practice. Ohio: Charles E. Merril Publishing Company.
  • Schlechty, C. Philip. (2001), Okulu Yeniden Kurmak. (Çeviri Yüksel Özden). Ankara: Nobel Yayını.
  • Şişman, Mehmet. (2004), Öğretim Liderliği. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Torlak, N. Gökhan. (2008), Organizasyon Teorileri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Yiğit, Birol. (2004), “Sınıfta Disiplin ve Öğrenci Davranışının Yönetimi”,(Edit: Mehmet Şişman, Selahattin Turan) Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Zel, Uğur. (2006), Kişilik ve Liderlik. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Öğretimsel Liderlik Rollerinde Sorunla Karşılaşma Dereceleri Ve Karşılaştıkları Sorunlar

Yıl 2013, Cilt: 10 Sayı: 2, 39 - 56, 01.06.2013

Öz

Araştırmada; ilköğretim okulu yöneticilerinin öğretimsel liderlik rollerini gerçekleştirirken sorunla karşılaşma dereceleri ile karşılaştıkları sorunları ortaya çıkarmak amaçlanmıştır . Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ilinde 2008-2009 öğretim yılında görev yapan ve “Basit Tesadüfî Örnekleme” yöntemiyle belirlenen 102 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırma hem nicel hem de nitel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubuna öğretimsel liderlik rollerini gerçekleştirirken sorunla karşılaşma dereceleri tespit etmek amacıyla Şişman (2004) tarafından geliştirilen “Öğretim Liderliği” ölçme aracı uygulanmıştır. Uygulama sonucu en fazla sorunla karşılaştığı belirlenen 10 ilköğretim okulu yöneticisinden karşılaştıkları sorunlar “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” ile toplanmıştır. Araştırmada; okul yöneticileri en fazla sorunu “Eğitim Programı ve Öğretim Sürecinin Yönetimi” boyutuna ilişkin öğretimsel liderlik rollerini gerçekleştirirken yaşadıkları, en az sorunu ise “Öğretmenlerin Desteklenmesi ve Geliştirilmesi” boyutuna ilişkin öğretimsel liderlik rollerini gerçekleştirirken yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Başaran, İ. Ethem, (1998), Yönetimde İnsan İlişkileri, Ankara: Aydan Web Tesisleri.
  • Çelik, Vehbi, (2003), Eğitimsel Liderlik, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Çelik, Vehbi. Torlak, Ömer. (2006), “Yönetim Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk”, Okul Yönetimlerini Geliştirme Programı, Ankara: İlköğretim Genel Müdürlüğü.
  • Erdoğan, İrfan. (2000), Okul Yönetimi ve Öğretim Liderliği. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Eren, Erol. (1996), Yönetim ve Organizasyon. İstanbul: Beta Basım Dağıtım A.Ş.
  • Helvacı, Mehmet. Ali. (2005), Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Hodgetts, R. M. (1999), Yönetim Teori, Süreç ve Uygulama. (Çevirenler: Canan Çetin ve Esin Can Mutlu). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Ilgar, Lütfi. (2005), Eğitim Yönetimi, Okul Yönetimi, Sınıf Yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Özden, Yüksel. (1998), Eğitimde Dönüşüm. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Paksoy, Mahmut. (2002), Çalışma Ortamında İnsan ve Toplam Kalite Yönetimi. İstanbul: İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayınları.
  • Peker, Ömer. (2004). Eğitim liderliğinin sorumluluğu. Çağdaş Eğitim Dergisi. 307, 41-49.
  • Robbins, P. Stephen.(1994), Örgütsel Davranışın Temelleri. (Çev: Sevgi Ayşe Öztürk). Eskişehir: Etam A.Ş. Basım ve Yayım.
  • Sanford, C. Aubrey. (1973), Human Relations Theory and Practice. Ohio: Charles E. Merril Publishing Company.
  • Schlechty, C. Philip. (2001), Okulu Yeniden Kurmak. (Çeviri Yüksel Özden). Ankara: Nobel Yayını.
  • Şişman, Mehmet. (2004), Öğretim Liderliği. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Torlak, N. Gökhan. (2008), Organizasyon Teorileri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Yiğit, Birol. (2004), “Sınıfta Disiplin ve Öğrenci Davranışının Yönetimi”,(Edit: Mehmet Şişman, Selahattin Turan) Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Zel, Uğur. (2006), Kişilik ve Liderlik. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mahmut Sağır Bu kişi benim

Salih Paşa Emişoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sağır, M., & Emişoğlu, S. P. (2013). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Öğretimsel Liderlik Rollerinde Sorunla Karşılaşma Dereceleri Ve Karşılaştıkları Sorunlar. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 39-56.

KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.