The aim of the study was to identify the levels of encountering problems for primary school administrators while undertaking educational leadership roles and the problems they encountered. The universe of the study was composed of 102 primary school administrators selected through “Simple Random Sampling” working Istanbul during 2008-2009 educational year. The study, both qualitative and quantitative, employed “Educational Leadership” assessment tool developed by Şişman (2004) in order to identify the levels of encountering problems by the working group of the study while performing their educational leadership roles. The problems encountered the most were collected qualitatively with the help of “Semi-Structured Interview Form” from the 10 primary school administrators who were found to have faced the highest number of problems determined by the assessment of “Education Leadership” scale. It was found that primary school administrators encountered the highest number of problems while performing their educational leadership roles in terms of “Educational Program and the Management of Instructional Process”. However, the least number of problems were found in “Support and Development of Teachers” dimension in their educational roles.
School Administrator Educational Leadership Educational Leadership Problems
Araştırmada; ilköğretim okulu yöneticilerinin öğretimsel liderlik rollerini gerçekleştirirken sorunla karşılaşma dereceleri ile karşılaştıkları sorunları ortaya çıkarmak amaçlanmıştır . Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ilinde 2008-2009 öğretim yılında görev yapan ve “Basit Tesadüfî Örnekleme” yöntemiyle belirlenen 102 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırma hem nicel hem de nitel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubuna öğretimsel liderlik rollerini gerçekleştirirken sorunla karşılaşma dereceleri tespit etmek amacıyla Şişman (2004) tarafından geliştirilen “Öğretim Liderliği” ölçme aracı uygulanmıştır. Uygulama sonucu en fazla sorunla karşılaştığı belirlenen 10 ilköğretim okulu yöneticisinden karşılaştıkları sorunlar “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” ile toplanmıştır. Araştırmada; okul yöneticileri en fazla sorunu “Eğitim Programı ve Öğretim Sürecinin Yönetimi” boyutuna ilişkin öğretimsel liderlik rollerini gerçekleştirirken yaşadıkları, en az sorunu ise “Öğretmenlerin Desteklenmesi ve Geliştirilmesi” boyutuna ilişkin öğretimsel liderlik rollerini gerçekleştirirken yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Okul Yöneticisi Öğretimsel Liderlik Öğretimsel Liderlik Sorunları.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 10 Sayı: 2 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.