The purpose of this study is to review the thesesexamining social skills of preschool children in Turkey between 2000 and2013. The sample group of study consisted of 23 postgraduate theses and8 doctoral theses that were written on preschool social skills. It isobserved that a large part of postgraduate theses uses the survey methodand involves 6-year-old children. There is apparently one thesis from theage group of 4 years; whereas any thesis on social skills in the age groupof 0-3 years has not been conducted. In the doctoral theses generally theexperimental method is used and the children in the age group of 4 yearsare studied. It is observed that while there is no study on the age group of0-3 just like in postgraduate theses, there are two studies including the 4year-old group. Other information about the theses is present in theconclusion and discussion in detail
Akman, Berrin - - - , Ece- E- journal of New World Sciences Academy, 6(2), 1548-1560. Angelico, Antonio P.
Crippa, Jose A. - Loureiro, Sonia R. (2013). al Anxiety Disorder and Social Skills: A Critical Review of
International Journal of Behavioral Consultation and Therapy, 7(4), 16-23. Bild , , ss. 88-91: - Menderes , 7(2), 87-101. - arda Sosyal Beceri Bierman, Karen L. (2005). Peer Rejection. Developmental Processes and Intervention Strategies. USA: The Guilford Press. , Ankara: Pegem - - - Demirel, Funda (2009), for Young Children with Low Peer Acceptance: A Cognitive
Early Childhood Education Journal, 31(1), 41-45. - - Kaymak, Deniz Albayrak (2002), , k Hizmetleri. Davra , Ankara: Hacettepe
Domitrovich, Celene E. - Cortes, Rebecca C.- Greenberg, Mark T. (2007), A Randomize
Journal of Primary Prevention, 28, s. 67 91. Domitrovich, Celene E.- Greenberg, Mark T.- Kusche, Carol- Cortes, Rebecca (1999), Manual for the Preschool PATHS
Curriculum, South Deerfield, MA: Channing-Bete Company. Durualp Sosyal Uyum ve Becerilerine Oyun Temelli Sosyal Beceri Ekinci- niversitesi. Elibol- - - Flanagan, Cara (1999), Early Socialization, New York: Routledge. Social
Behavior and Personality, 36(7), 955-964. Goldstein, Howard - Schneider, Naomi J. B. Exceptional Children, 80(3), 262-286. Gresham, Frank M. and Elliott, Stephen (1990), Social Skills Rating
White, Susan Williams- Keonig, Kathleen- Scahill, Lawrence (2007), Journal
Autism Development Disorders, 37, 1858-1868. - http//tez2.yok.gov.tr
Türkiye’deki Okul Öncesi Dönem Sosyal Beceri Araştırmaları: 2000-2013 Yılları Arasındaki Tezlerin İncelenmesi
Araştırmanın amacı, 2000-2013 yılları arasında Türkiye’de gerçekleştirilmiş okul öncesi dönem çocuklarının sosyal becerilerini ele alan tezlerin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemi, okul öncesi dönemde sosyal beceriler konusunda yapılmış 23 yüksek lisans tezi ve 8 doktora tezinden oluşmuştur. Yüksek lisans tezlerinin büyük bir bölümünün tarama yöntemli olduğu ve yine önemli bir bölümünün 6 yaş çocukları kapsadığı görülmektedir. 4 yaş grubundan tek bir tez bulunurken, 0-3 yaş grubu ile ilgili herhangi bir sosyal beceri tez çalışmasının yapılmadığı görülmektedir. Doktora tezlerinde genellikle deneysel yöntemin kullanıldığı görülmektedir. Yaş grubu olarak da genellikle 6 yaş grubuyla çalışıldığı, yüksek lisans tezlerinde olduğu gibi 0-3 yaş grubuyla ilgili bir çalışmanın yapılmadığı, 4 yaşın dahil edildiği iki çalışmanın olduğu belirlenmiştir. Tezlerle ilgili detaylı bilgiler sonuç ve tartışma bölümlerinde yer almaktadır.
Anahtar kelimeler: Sosyal beceri, sosyal beceriler, okul öncesi dönem, yüksek lisans tezi, doktora tezi.
Akman, Berrin - - - , Ece- E- journal of New World Sciences Academy, 6(2), 1548-1560. Angelico, Antonio P.
Crippa, Jose A. - Loureiro, Sonia R. (2013). al Anxiety Disorder and Social Skills: A Critical Review of
International Journal of Behavioral Consultation and Therapy, 7(4), 16-23. Bild , , ss. 88-91: - Menderes , 7(2), 87-101. - arda Sosyal Beceri Bierman, Karen L. (2005). Peer Rejection. Developmental Processes and Intervention Strategies. USA: The Guilford Press. , Ankara: Pegem - - - Demirel, Funda (2009), for Young Children with Low Peer Acceptance: A Cognitive
Early Childhood Education Journal, 31(1), 41-45. - - Kaymak, Deniz Albayrak (2002), , k Hizmetleri. Davra , Ankara: Hacettepe
Domitrovich, Celene E. - Cortes, Rebecca C.- Greenberg, Mark T. (2007), A Randomize
Journal of Primary Prevention, 28, s. 67 91. Domitrovich, Celene E.- Greenberg, Mark T.- Kusche, Carol- Cortes, Rebecca (1999), Manual for the Preschool PATHS
Curriculum, South Deerfield, MA: Channing-Bete Company. Durualp Sosyal Uyum ve Becerilerine Oyun Temelli Sosyal Beceri Ekinci- niversitesi. Elibol- - - Flanagan, Cara (1999), Early Socialization, New York: Routledge. Social
Behavior and Personality, 36(7), 955-964. Goldstein, Howard - Schneider, Naomi J. B. Exceptional Children, 80(3), 262-286. Gresham, Frank M. and Elliott, Stephen (1990), Social Skills Rating
White, Susan Williams- Keonig, Kathleen- Scahill, Lawrence (2007), Journal
Autism Development Disorders, 37, 1858-1868. - http//tez2.yok.gov.tr
Gülay Ogelman, H. (2015). Türkiye’deki Okul Öncesi Dönem Sosyal Beceri Araştırmaları: 2000-2013 Yılları Arasındaki Tezlerin İncelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 41-65.