Milli Eğitim yapısı içerisinde her türlü eğitim kurum ve
kuruluşun faaliyet ve işlemlerinin süreç ve sonuçlarının değerlendirilmesi ile
idari, mali ve hukuki işlemleri hakkında rehberlik, denetim, inceleme, soruşturma görevlerini yürüten maarif
müfettişleri başkanlarının takdir yetkilerinin neler olduğu ve nelerin olması
gerektiğinin belirlemesi
amaçlanan araştırma, nitel
araştırma deseni ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunun
belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ve maksimum
çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır.
Bu kapsamda
2014-2015 eğitim-öğretim yılında Bolu, Kırıkkale, Tekirdağ Ardahan, Çanakkale,
Mardin, Kırklareli, Afyon, Kahramanmaraş ve İstanbul illerinde görev yapan on
maarif müfettişleri başkanı araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma bulgularına
dayalı olarak şu sonuçlara ulaşılmıştır: Maarif
müfettişleri başkanları kendilerinde olduğunu ve kullandıklarını düşündükleri takdir
yetkilerinin; öncelikle ve yoğunlukla inceleme, soruşturma alanında, daha sonra
ise yönetim, rehberlik ve denetim alanlarındadır. Maarif müfettişleri başkanlarının eğitim, öğretim alanında takdir
yetkilerinin olmadığını, kendilerinin uzman oldukları pedagoji alanında eğitimcilere
yeterince liderlik yapamadıklarını düşünmektedirler. Bu nedenle maarif müfettişleri başkanlarının kendilerinde
olmasını istekleri takdir yetkileri ile ilgili istekleri dikkate alınmalı, inisiyatif
kullanabilecekleri alanların genişletilmesi yoluna gidilmelidir.
This qualitative study aimed to identify the existing power of discretion
utilized by Head of Education Inspectors responsible from the assessment of the
processes and products related to activities and procedures implemented by all
types of educational organizations and institutions included in the structure
of the National Education as well as providing guidance, supervision,
investigation and inquiries regarding administrative, financial and legal
matters and also examined the power of discretion desired by Heads of Education
Inspectors. Criterion sampling and maximum variation sampling methods were selected from
among purposive sampling methods to determine the study group. In this context, ten Heads of Education
Inspectors employed in Bolu, Kırıkkale, Tekirdağ, Ardahan, Çanakkale, Mardin,
Kırklareli, Afyon, Kahramanmaraş and Istanbul Provinces during 2014-2015
academic year were included in the study. Based on findings, following results
were obtained: The power of discretion
believed to be owned and utilized by the Heads of Education Inspectors
primarily and extensively centered on investigation and inquiries followed by
management, guidance and supervision. They believed that they did not have
power of discretion in the field of education and training and that they could
not provide sufficient leadership to educators in pedagogical areas in their
expertise. Suggestions include that the requests of Heads of Education Inspectors
regarding the power of discretion that they would like to exercise should be
taken into account and the areas that they can take initiative should be
expanded.
Bölüm | Eğitim |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 2 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.