Yabancılara Türkçe öğretimi son yıllarda yükselişte olan bir
alandır. Özellikle Suriyeli misafirlerin ülkemize gelmesi ve çocuklarının
burada eğitime devam etmesi, Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde yeni
bir alanın açılmasına neden olmuştur. Bu çalışmada yabancı dil öğretiminin
temel ilkeleri kısaca ele alınmaktadır. Bu ilkelerin teorik bilgileri
verildikten sonra sahadaki yansımaları incelenmiş, karşılaşılan sorunlar ve bu
sorunların çözümleri hakkında bilgiler verilmektedir. Böyle bir çalışmada
kültürel farkındalık ve altyapı meselelerine değinmemek muhakkak bir eksiklik
olacaktı bizde kısa da olsa dil öğretimindeki sosyal ve kültürel etkilerden
bahsettik. Bu alanda yapılan birçok
çalışmada Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde belli bir konu üzerinde
durulmuştur ve çözüm odaklı olmaktan ziyade istatistiki çalışmalardır. Bu
çalışmada ise genel bir bakış sunmakla birlikte özellikle Suriyeli öğrencilere
yönelik sahadaki gözlemlerden yola çıkarak çözüm önerilerinde bulunulmuştur.
Dil öğretimi esnasında verilen konular alt başlıklar halinde verilmiştir. Ayrı
alt başlıklar halinde ele alınan bu konularda yaşanan sorunlar tespit edildi ve
sahada uygulanan pratik çözümler verilmeye çalışıldı. Bu nedenle çalışmamız
yabancılara Türkçenin öğretimi alanında çalışacak olan görevlilere bir kılavuz
niteliğinde olacaktır. Sunulan çözümler sadece bir öğreticinin gözlemlerinden
hareketle üretilmemiştir. Çözümler, Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve Akraba
Topluluklar Başkanlığının yürüttüğü “Suriyeli Misafir Öğrencilere İleri Düzey
Türkçe Öğretimi” projesinde çalışan öğretmenlerin ortak kanaatleriyle
sunulmuştur. İstisnai durumlar dışında yaşanan sorunlar paralellik
göstermektedir. Dolaysıyla sunulan çözümlerin verimliliği de saha gözlenmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.