Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Coğrafya Öğretmen Adaylarının Alçakgönüllülük Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 16 Sayı: 1, 181 - 200, 21.04.2019
https://doi.org/10.33437/ksusbd.511315

Öz

İnsani
bir değer olan alçakgönüllülük öğretmenlik mesleği için de önemli bir kişilik
özelliğidir. Bu araştırma da coğrafya öğretmen adaylarının alçakgönüllülük
düzeylerini etkilediği düşünülen bazı değişkenlerin belirlenmesi amacıyla
yapılmıştır. Araştırmanın
çalışma
grubunu 2017-2018 eğitim öğretim bahar
döneminde Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi coğrafya bölümünde öğrenim
gören 153 kadın, 206 erkek olmak üzere toplam 359 öğrenci oluşturmaktadır.



Araştırmanın
verileri
Elliott
(2010) tarafından geliştirilen, geçerlik ve güvenirlik çalışması Akın ve diğ.
(2012) tarafından yapılan
“Alçakgönüllülük Ölçeği” ile araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi
formu kullanılarak toplanmıştır.Verilerin analizinde uygun test yöntemlerini
belirlemek amacı ile verilerin normal dağılıp dağılmadığına bakılmıştır. Normal
dağılım gösteren veriler için parametrik testler, normal dağılım göstermeyen
veriler için non-parametrik testler kullanılmıştır. Bağımsız değişkenlerin
ikili karşılaştırmaları t-test veya Mann Whitney U testi, çoklu
karşılaştırmalar tek yönlü varyans analizi (ANOVA) veya Kruscall Wallis
testleri ile analiz edilmiştir. İstatistiksel anlamlılık derecesi p<0.05
olarak değerlendirilmiştir.



Araştırma
grubundan elde edilen verilere göre bağımsız değişkenlere bağlı olarak
alçakgönüllülük alt boyutlarında puan ortalamaları arasında istatistiksel
olarak anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir.
Ayrıca çalışmada gelecekte yapılabilecek benzer çalışmalar
için bazı öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akbalık, H. (2015), Değerler Eğitimi Bağlamında Hacı Bektaş-I Veli'nin Eserlerinde Yer Alan Eğitsel Unsurlar, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı. Erzurum.Aksoy, A. B., Güngör Aytar, A. ve Kaytez, N. (2017), “Üniversite Öğrencilerinin Mutluluk Ve Alçakgönüllülük Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 25 (3), ss.1119-1132.Akın, A., Gediksiz, E. ve Akın, U. (2012), “The Validity and Reliability of The Turkish Version of The Humility Scale”, Paper presented at the International Counseling and Education Conference 2012 (ICEC 2012), May., ss. 3-5.Blickle, G., Diekmann, C., Schneider, P. B., Kalthöfer, Y. ve Summers, J. K. (2012), “When Modesty Wins: Impression Management Through Modesty, Political Skill, and Career Success Two-Study İnvestigation”, European Journal of Work & Organizational Psychology, ss.899-922.Bacanlı, H. (1999), Duyuşsal Davranış Eğitimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.Bruce, N. W. (2004), Critical Thinking: Consider the Verdict, Pearson Prentcie Hall.Crom, M. (1998), “The Leader As Servant”, 35(7), ss.6-10. Davis, D. E., Worthington, E. L. ve Hook, J. N. (2010), “Humility: Review And Measurement Strategies And Conceptualization As Person-Ality Judgment”, The Journal Of Positive Psychology, 5, ss.243-252.Du, H. ve Jonas, E. (2014). Being modest makes you feel bad: effects of the modesty norm and mortality salience on self-esteem in a collectivistic culture. Scandinavian Journal Of Psychology, 86-98Gediksiz E. (2013), Alçak Gönüllülük İle Psikolojik İyi Olma Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Exline, J.J., Campbell, W.K., Baumeister, R.F., Joiner, T., Krueger J. (Humility and Modesty. In C. Peterson ve M. Seligman (Eds.) (2004), “The Values İn Action (VIA) Classification Of Strength”, p. Cincinnati, OH: Values in Action Institute, ss.461-476. Exline, J. J. ve Geyer, A. L. (2004), “Perceptions Of Humility: A Pre-Liminary İnvestigation”, Self and Identity, 3, ss.95–114.Emmons, R. A. (1999), The Psychology of Ultimate Concerns. New York: Guilford.Eliott, J. C. (2010), Humility: Development And Analysis of a Scale, Unpublished Doctoral Dissertation. University of Tennessee.Grubbs, J. B. (2014), “Humbling yourself before God: humility as a reliable predictor of lower divine struggle”, Journal of Psychology & Theology, 1, ss.41-49.Heatherington, L., Burns, A. B. ve Gustafson, T. B. (1998), “When Another Stumbles: Gender and Self-Presentation to Vulnerable Others”, Sex Roles, 38, ss.889 – 913. Heatherington, L., Daubman, K. A., Bates, C., Ahn, A., Brown, H. ve Preston, C. (1993), “Two İnvestigations of ‘‘Female Modesty’’ İn Achievement Situations”, Sex Roles, 29, ss.739 –754.Kajonius, P.J., ve Dadermana, A. M. (2014), “Exploring The Relationship Between Honesty Humility, The Big Five and Liberal Values in Swedish Students”, Journal of Psychology, 10(1), ss.104-117. Karaismailoğlu, A. (2013), Mesnevi Mevlana (Tam Metin), Akçağ Yayınları, Ankara.Kılıç, A., Şahin, Ş., Albayrakoğlu, Ö., ve Arseven, Z. (2016), “Öğretmen Görüşlerine Göre Öğretmen Davranışlarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi”, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal of Theoretical Educational Science], 9(3), ss.441-460. Lee, K. ve Ashton, M. C. (2004), “Psychometric Properties of The HEXACO Personality İnventory”, Multivariate Behavioral Research, 39, ss.329-358.Landrum, E. (2011), “Measuring Dispositional Humility: A First Ap-Proximation”, Psychological Reports, 108, ss.217-228.Patterson, K. (2002), Servant Leadership Theory, Dissertation Abstracts International, AAT 3082719.
  • Peters, A., Rowat, W. C., & Johnson, M. K. (2011), “Associations Between Dispositional Humility And Social Relationship Quality”, Scientific Research, 2(3), ss.155-161.Rowatt, W. C., Powers, C., Targhetta, V., Comer, J., Kennedy, S. ve Labouf, J. (2006), “Development and İnitial Validation of an İmplicit Measure of Humility Relative to Arrogance”, Journal of Positive Psychology, 1, ss.198-211.Shıkholeslamı, P. (2016), Üniversite Öğrencilerinde Yılmazlık Ve Alçak Gönüllülük Düzeylerinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.Saracaloğlu, A. S., Uça, S., Baydilek Başara, N. ve Coşkun, N. (2012), “Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumları ve Değer Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi”, 11. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 24-26 Mayıs 2012, Rize, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Tangney, J. P. (2000), “Humility: Theoretical Perspectives, Empirical Findings And Directions For Future Research”, Journal of Social and Clinical Psychology, 19, ss.70–82.Tong, E. M. W., Tan, K. W. T., Chor, A. A. B., Koh, E. P. S., Lee, J. S. Y. ve Tan, R. W. Y. (2016), “Humility Facilitates Higher Self-Control”, Journal of Experimental Social Psychology, ss.30-39. Türkçapar, Ü. ve Karademir, T.(2016 ), “Formasyon Eğitimi Alan Bireylerin Alçakgönüllülük Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi”, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi. 7(1) 21-28Ünal, Ç., İlter, İ. ve Yılar, B. (2013), “Kırsal Kesimde İkamet Eden Lisans Öğrencilerin Şehir Algıları: Nitel Bir Analiz”, Doğu Coğrafya Dergisi, 15(30), ss.29-40. Wosinska, W., Dabul, A. J., Whetstone-Dion, R. ve Cialdini, R. B. (1996), “Self-Presentational Responses to Success in The Organization: The Costs and Benefits of Modesty”, Basic and Applied Social Psychology, 18, ss.229–242.Yamagishi, T., Hashimoto, H., Cook, K. S., Kiyonari, T., Shinada, M., Mifune, N., Inukai, K., Takagishi, H., Horita, Y. ve Li, Y. (2012), “Modesty İn Self-Presentation: A Comparison Between The USA And Japan”, Asian Journal of Social Psychology, ss.60-68.Yörükoğlu, A. (2000), Gençlik Çağı (11. Baskı), Özgür Yayıncılık, İstanbul.Zohar, D. (2004), “How The Bush Administration Has Deminished America’s Spiritual Capital”, Tikkun, 19(5), ss.40-44.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nadire Karademir 0000-0002-5850-0580

Yayımlanma Tarihi 21 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karademir, N. (2019). Coğrafya Öğretmen Adaylarının Alçakgönüllülük Düzeylerinin İncelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 181-200. https://doi.org/10.33437/ksusbd.511315

.