It is important to examine the behavioral relationships and undesirable behaviors of refugee students, who are starting to study with Turkish students and who are currently studying at the accommodation facility, to each other, with Turkish students and teachers. This study aims to analyze the level of the refugee students’ undesirable behaviors in their classrooms in terms of various factors such as teachers' gender, the number of refugee students in the integrated classrooms and the foreign languages that the teachers can speak. When the findings of the research are examined; it has been observed that foreign students still continue their normal behavior according to their own culture in their countries where they come from, such as eating something in class, sitting improperly, and using classroom equipment improperly, etc. It is thought that foreign students are interested in extracurricular things due to their language and communication problems and do not perform their duties as requested. It was observed that the reasons for the undesirable behaviors of the foreign students are social and cultural change, language and communication problems, economic troubles and parental reasons. Depending on these reasons, it can be said that foreign students incline towards undesirable behaviors in the classroom and school environment.
Temporary education center (TEC) foreign student Refugee Student undesirable students behavior
Türk öğrencilerle beraber eğitim görmeye başlayan ve bir kısmı halen konaklama tesisinde eğitim gören yabancı uyruklu öğrencilerin birbirleriyle, Türk öğrencilerle ve öğretmenleriyle olan davranış ilişkilerini ve istenmeyen davranışlarını incelemek önemlidir. Bu araştırma, mülteci öğrencilerin devam ettikleri sınıflarda ortaya çıkan istenmeyen davranışların gerçekleşme düzeylerini öğretmenlerin cinsiyeti, sınıfta bulunan mülteci öğrenci sayısı ve öğretmenlerin konuşabildikleri yabancı diller değişkenleri açısından incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın bulguları incelendiğinde, yabancı uyruklu öğrencilerin geldikleri ülkelerde kendi kültürlerine göre normal olan davranışları (sınıfta bir şeyler yemek, sırasında düzgün oturmamak, ders araç-gereçlerini düzgün kullanmamak…vb) halen devam ettirdikleri görülmüştür. Yabancı uyruklu öğrencilerin dil ve iletişim problemlerinden dolayı ders dışı şeylerle ilgilendikleri ve ödevlerini istenildiği şekilde yapmadıkları görülmüştür. Yabancı uyruklu öğrencilerin istenmeyen davranış sergileme nedenlerinin; toplumsal ve kültürel değişim, dil ve iletişim problemleri, ekonomik sıkıntılar ve ailevi nedenler olduğu görülmüştür. Bu nedenlere bağlı olarak yabancı uyruklu öğrencilerin sınıf ve okul ortamında istenmeyen davranışlara yöneldikleri düşünülmektedir.
Geçici eğitim merkezi (GEM) yabancı uyruklu öğrenci Mülteci Öğrenci İstenmeyen Öğrenci Davranışı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 17 Sayı: 2 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.