This research attempts to determine teachers’ views regarding the reasons for teachers' failure in work engagement. Having a qualitative research design, the research utilized a phenomenological design. The research sample consisted of 34 teachers working at different levels in the city centre of Kahramanmaraş during 2019-2020 academic year. The data were obtained through interviews and content analysis was used during data analysis. The research findings revealed that the reasons causing the teachers' failure in work engagement were gathered under 9 themes. These were identified as the reasons related to occupational commitment and occupational attitude; family-related reasons; the reasons related to the current economic situation and income level of the occupation; the reasons related to the political developments in the country; the reasons related to the sociocultural and socioeconomic characteristics of the place where teachers work; the reasons related to the society’s view towards education / teacher; reasons related to the news in social media and other communication tools; reasons related to school stakeholders (central and provincial management, school administrators, teachers, students, parents and other staff). Based upon the findings, various recommendations were provided for practitioners and researchers.
Teacher Work Engagement Reasons for Failure in Work Engagement
Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin kendini işe verememe nedenlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma nitel bir çalışma olup olgubilim deseninde gerçekleştirilmiştir. 2019-2020 Eğitim Öğretim Yılında Kahramanmaraş il merkezinde farklı kademelerde görev yapan 34 öğretmen araştırma örneklemi olarak belirlenmiş, görüşme yoluyla katılımcılardan elde edilen veriler içerik analize tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda öğretmenlerin kendini işe verememelerine kaynaklık eden nedenlerin 9 tema altında toplandığı, bu temaların ise mesleki bağlılık ve mesleki tutumla ilgili nedenler; ailevi nedenler; içinde bulunulan ekonomik durum ve mesleğin gelir düzeyi ile ilgili nedenler; ülkedeki siyasal/politik gelişmelerle ilgili nedenler; görev yapılan yerin sosyokültürel ve sosyoekonomik özellikleriyle ilgili nedenler; toplumun eğitime/öğretmene bakışıyla ilgili nedenler; sosyal medya ve diğer iletişim araçlarındaki yayınlarla ilgili nedenler; okul paydaşlarıyla (merkez ve taşra yönetimi, okul idarecileri, kurum öğretmenleri, öğrenciler, veliler ve diğer personel) ilgili nedenler olduğu ortaya çıkmıştır. Temalar altında yer alan nedenlerin detaylı bir biçimde içerisinde sunulduğu bu araştırmanın son kısmında ise uygulayıcılara ve araştırmacılara dönük öneriler getirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 17 Sayı: 2 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.