Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Revıew on Çelebi Zinciri by Birsen Ekim Özen for Values Educatıon and its Complıance with Themes in Turkısh Course Books

Yıl 2020, Cilt: 17 Sayı: 2, 775 - 798, 20.10.2020
https://doi.org/10.33437/ksusbd.755557

Öz

This study was carried out to examine the values that we can consider as all material and moral elements of the society that are fed by local elements and poured into universal waters, in Çelebi Zinciri by Birsen Ekim Özen. It was aimed to draw attention to the importance of value transfer through children's books. In this context, this study was carried out with document analysis based on qualitative research method and the data source is the book named Çelebi Zinciri. The book was examined in terms of justice, friendship, honesty, self-control, patience, respect, love, responsibility, patriotism and helpfulness. Content analysis was used in data analysis. That which value is found on which page in the book was shown by direct quoting in the Findings section. The reasons for making a review on this book are having been got the necessary expert opinions, determined the elements that are in accordance with the 10 root values adopted by the Ministry of National Education and its taking no part in another study. In the author's book, it has been observed that it contributes to children's literature, the process of transferring value to children and includes all ten root values. Accordingly, it is thought that this book can take part in the themes in the Turkish textbooks.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, Hatice Dilşad (2018). Bahaeddin Özkişi'nin Eserlerinin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Bilim Dalı. Trabzon.
  • Aktürk, Funda Gülfidan (2012). Çocukta Değerler Eğitimi Açısından Üzeyir Gündüz’ün Eserleri, Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı. Afyon.
  • Çelikten, Fahri (2019). Nezihe Meriç'in Çocuk Kitaplarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Bilim Dalı. İstanbul.
  • Demir, Neslihan (2019). Değerler eğitimi açısından Necip Fazıl Kısakürek'e ait "Çile" adlı eserde kök değerlerin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı. Erzurum.
  • Derse, Gizem Ezgi (2019). 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Yer Alan Metinlerin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi ve Öğretmen Görüşleri Bağlamında Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Eğitim, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Bilim Dalı. Van.
  • Dilidüzgün, Selahattin (2007). Çağdaş Çocuk Yazını. Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Gönen, Mehmet (2017). Çocuk Edebiyatı Yazarı ve Çizeri Olarak Feridun Oral’ın Çocuk Edebiyatımızdaki Yeri ve Eğitsel Değerler, Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı. Afyon.
  • Kasap Nazan (2019). Bekir Yıldız'ın Çocuk Kitaplarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı. Malatya.
  • Kumbasar, Ezgi (2011). Muzaffer İzgü'nün Romanlarında Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı. Trabzon.
  • MEB. (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). MEB Yayınları, Ankara.
  • Memişoğlu, Simgenur (2019). Türkçe Öğretiminde Değerler Eğitimi Bağlamında Refik Halid Karay'ın Hikâyelerinin Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Bilim Dalı. İstanbul.
  • Oğuzkan, A. Ferhan (2001). Çocuk edebiyatı. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Saruhan, Palaz, Feyza (2019). Çocuk Edebiyatı Açısından Birsen Ekim Özen’in Eserleri ve Eserlerinde Yansıttığı Değerler Üzerinde İncelemeler, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Sınıf Eğitimi Bilim Dalı. Erzurum.
  • Şirin, Mustafa, Ruhi (2007). Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış. Kök Yayınları, Ankara.
  • Türk Dil Kurumu. (2019). Türkçe Sözlük (Genişletilmiş Baskı). TDK, Ankara.
  • Ulusoy, Kadir ve Dilmaç, Bülent (2016). Değerler Eğitimi (4.Baskı). Pegem Akademi, Ankara.
  • Yeniay, Sinan (2019). Behiç Ak'ın Hikâyelerinin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Bilim Dalı, Konya.
  • İnternet Kaynağı URL4, https://www.unicef.org/turkey/crc/_cr23c.html (Erişim tarihi: 03.04.2019).

Birsen Ekim Özen’in Çelebi Zinciri Adlı Eserinin Değerler Eğitimi ve Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Temalara Uygunluk Açısından İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 17 Sayı: 2, 775 - 798, 20.10.2020
https://doi.org/10.33437/ksusbd.755557

Öz

Yerel ögelerden beslenerek, evrensel sulara dökülen ve toplumun maddi manevi bütün unsurları olarak değerlendirebileceğimiz değerleri; Birsen Ekim Özen’in Çelebi Zinciri adlı eserinde incelemek adına bu çalışma yapılmıştır. Bu çalışmadan hareketle çocuk kitapları aracılığıyla değer aktarımının önemine dikkat çekmek amaçlanmıştır. Bu bağlamda söz konusu çalışma nitel araştırma yöntemine dayalı doküman incelemesi ile gerçekleştirilmiş olup çalışmanın veri kaynağını Çelebi Zinciri isimli kitap oluşturmaktadır. Eser; adalet, dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik ve yardımseverlik açısından incelenmiştir. Veri analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Bulgular kısmında eserde hangi değerin hangi sayfada bulunduğu, doğrudan alıntı yapılarak gösterilmiştir. Gerekli uzman görüşleri alınması, kitabın içinde Millî Eğitim Bakanlığının benimsediği 10 kök değere uygun ögelerin tespit edilmesi; yazarın Çağdaş Çocuk Edebiyatı’nın sevilen bir yazarı ve kitabın başka bir çalışmada yer almamış olması bu eserin çalışılma nedenidir. Yazarın eserinde; çocuk edebiyatına, çocuklara değer aktarma sürecine katkısının olduğu ve 10 kök değerin tamamına yer verdiği görülmüştür. Bu doğrultuda Türkçe ders kitaplarında yer alan temalarda yazarın eserine yer verilebileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, Hatice Dilşad (2018). Bahaeddin Özkişi'nin Eserlerinin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Bilim Dalı. Trabzon.
  • Aktürk, Funda Gülfidan (2012). Çocukta Değerler Eğitimi Açısından Üzeyir Gündüz’ün Eserleri, Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı. Afyon.
  • Çelikten, Fahri (2019). Nezihe Meriç'in Çocuk Kitaplarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Bilim Dalı. İstanbul.
  • Demir, Neslihan (2019). Değerler eğitimi açısından Necip Fazıl Kısakürek'e ait "Çile" adlı eserde kök değerlerin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı. Erzurum.
  • Derse, Gizem Ezgi (2019). 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Yer Alan Metinlerin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi ve Öğretmen Görüşleri Bağlamında Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Eğitim, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Bilim Dalı. Van.
  • Dilidüzgün, Selahattin (2007). Çağdaş Çocuk Yazını. Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Gönen, Mehmet (2017). Çocuk Edebiyatı Yazarı ve Çizeri Olarak Feridun Oral’ın Çocuk Edebiyatımızdaki Yeri ve Eğitsel Değerler, Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı. Afyon.
  • Kasap Nazan (2019). Bekir Yıldız'ın Çocuk Kitaplarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı. Malatya.
  • Kumbasar, Ezgi (2011). Muzaffer İzgü'nün Romanlarında Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı. Trabzon.
  • MEB. (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). MEB Yayınları, Ankara.
  • Memişoğlu, Simgenur (2019). Türkçe Öğretiminde Değerler Eğitimi Bağlamında Refik Halid Karay'ın Hikâyelerinin Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Bilim Dalı. İstanbul.
  • Oğuzkan, A. Ferhan (2001). Çocuk edebiyatı. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Saruhan, Palaz, Feyza (2019). Çocuk Edebiyatı Açısından Birsen Ekim Özen’in Eserleri ve Eserlerinde Yansıttığı Değerler Üzerinde İncelemeler, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Sınıf Eğitimi Bilim Dalı. Erzurum.
  • Şirin, Mustafa, Ruhi (2007). Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış. Kök Yayınları, Ankara.
  • Türk Dil Kurumu. (2019). Türkçe Sözlük (Genişletilmiş Baskı). TDK, Ankara.
  • Ulusoy, Kadir ve Dilmaç, Bülent (2016). Değerler Eğitimi (4.Baskı). Pegem Akademi, Ankara.
  • Yeniay, Sinan (2019). Behiç Ak'ın Hikâyelerinin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Bilim Dalı, Konya.
  • İnternet Kaynağı URL4, https://www.unicef.org/turkey/crc/_cr23c.html (Erişim tarihi: 03.04.2019).
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tuğrul Gökmen Şahin 0000-0003-2107-9670

Özcan Bayrak 0000-0002-3392-5021

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin, T. G., & Bayrak, Ö. (2020). Birsen Ekim Özen’in Çelebi Zinciri Adlı Eserinin Değerler Eğitimi ve Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Temalara Uygunluk Açısından İncelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 775-798. https://doi.org/10.33437/ksusbd.755557

.