Doğrudan yabancı yatırım ve dış ticaretin önemli bir kısmı çok uluslu şirketler tarafından yapılmaktadır. Çok uluslu şirketler, ev sahibi ülkelerin ihracatını; sermaye, teknoloji, yönetim bilgisi, know how ve özellikle ana ülke piyasaları olmak üzere bölgesel ve küresel piyasalara erişimi sağlayarak genişletmektedir. Doğrudan yabancı yatırım aracılığıyla ihracatın artması hükümetlerin doğrudan yatırım çekme istekleri arasında en önemli nedenlerden biridir. Çok uluslu şirketler, yerel piyasada kurdukları fabrikada üretilen mal ve hizmetlerin ihracatının yanında yerel firmaların da ihracatlarını artmasını sağlamaktadır. Bu şirketler, yerel tedarikçiler ve müşteriyle ihracata yönelik önemli bilgileri paylaşma eğilimindedir. Ayrıca rakip yerel firmalar da gözlem/taklit ya da emeğin hareketliliği yoluyla bu bilgilerin bir kısmına erişebilmektedir. Böylece yerel firmalar çok uluslu şirketlerin dış piyasalar konusundaki deneyimlerinden, satış, dağıtım ve pazarlama kanallarından yararlanarak ihracatlarını artırabilmektedir. Bu çalışmada, doğrudan yabancı yatırım girişlerinin ihracat üzerinde hangi yollarla etkili olduğu doğrudan yabancı yatırımların ihracat üzerine etkilerine ilişkin teorik alt yapı (Uçan Kazlar Modeli, Ürünün Yaşam Evreleri Teorisi ve Yeni Büyüme Teorileri) kapsamında ele alınmıştır.
Doğrudan Yabancı Yatırım İhracat Uçan Kazlar Modeli Ürünün Yaşam Evreleri Teorisi Yeni Büyüme Teorileri
A significant part of foreign direct investment and foreign trade is carried out by multinational companies. Multinational Companies expand the exports of host countries by providing access to capital, technology, management knowledge, know-how and regional and global markets, especially the main country markets. Increasing exports through foreign direct investment is one of the most important reasons decisively for governments ' desire to attract direct investment. Multinational Companies increase the exports of goods and services produced in the factory they have established in the local market, as well as local companies. This companies tend to share important export-oriented information with local suppliers and the customer. In addition, competing local firms also have access to some of this information through observation/imitation or mobility of labor. In this way, local companies can increase their exports by taking advantage of multinational companies ' experience in foreign markets, sales, distribution and marketing channels. In this study, the ways in which foreign direct investment inward affect exports are discussed within the scope of theoretical infrastructure (Flying Geese Model, Product Life Cycle, and New Growth Theory) on the effects of foreign direct investment on exports.
Foreign Direct Investment Export Flyng Geese Model Product Life Cycle New Growth Theory
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: 1 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.