Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Muhasebe ve Vergi Bölümlerinde Eğitim Gören Öğrencilerin, Muhasebe Derslerindeki Öğrenme Yaklaşımları ile Akademik Güdülenmeleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: KSÜ’ de Bir Araştırma

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: "21. Uluslararası İşletmecilik Kongresi" Özel Sayısı, 89 - 103, 27.10.2022
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1134429

Öz

Bu çalışma, meslek yüksekokullarında muhasebe ve vergi bölümünde eğitim alan öğrencilerin öğrenme yaklaşımları ile akademik güdülenmeleri arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Anket yöntemiyle elde edilen veriler SPSS for Windows 25 programı yardımıyla analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, öğrenme yaklaşımları ve alt boyut olan derin öğrenme yaklaşımı ile akademik güdülenme arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Ancak, diğer alt boyut olan yüzeysel öğrenme yaklaşımı ile akademik güdülenme arasında herhangi bir ilişkinin olmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Aktaş, H., (2017). Akademik Güdülenme ile Akademik Öz Yeterlik Arasındaki İlişki: İlahiyat Fakültesi Öğrencileri Üzerine Ampirik Bir Araştırma, İnsan ve Toplam Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3), 1376-1398.
  • Ayanoğlu, Y., Ciğer, A., Abuhanoğlu, H., ve Aydın, S., (2014). İşletme Alanındaki Lisans ve Ön Lisans Öğrencilerinin Öğrenme Yaklaşımları Üzerine Bir Araştırma, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (42), 77-92.
  • Booth, P., Luckett, P., & Mladenovic, R. (1999). The quality of learning in accounting education: the impact of approaches to learning on academic performance. Accounting Education, 8(4), 277-300. https://doi.org/10.1080/096392899330801
  • Bozanoğlu, İ. (2004). Akademik güdülenme ölçeği: Geliştirmesi, geçerliği, güvenirliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 83-98. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000094
  • Colangelo, N. G. (1997). Handbook of gifted education. Allyn and Bacon, MA. Coşkun, R., Altunışık, R., Yıldırım., E. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
  • Demir, M. K. (2013). Öğretmen Adayların Akademik Güdülenme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından incelenmesi, Journal of Theory and Practice in Education, 9 (3), 265-279.
  • Devellis, R.F., (Çeviri Editörü: Totan, T.). (2017). Ölçek Geliştirme Kuram ve Uygulamalar, Nobel, Ankara, 206s
  • Ekinci, N., (2009). Üniversite Öğrencilerinin Öğrenme Yaklaşımları, Education and Science, 34 (151),74-88.
  • Gezer, M., Şahin, İ. F. (2017). Sosyal Bilgiler Öğrenme Yaklaşımları Ölçeği (SÖYÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online, 16(1), 228-244. https://doi.org/10.17051/io.2017.27861
  • Güdelci, E.N., (2020). Mesleki Yeterlilik Açısından Öğrencilerin Muhasebe Derslerini Öğrenme Yaklaşımları ve Öz Yeterlilikle Olan İlişkinin İncelenmesi: Batman Üniversitesi Örneği, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 13 (2), 233-255. https://doi.org/10.29067/muvu.652829
  • Gökdemir, S., Uğur, İ., (2020). Sosyal Medya Kullanımının Akademik Güdülenme Davranışı Üzerine Etkisi: Turizm Eğitimi Alan Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(3), 2110-2131.
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step. A simple study guide and reference (10. Baskı)
  • Hall, M., Ramsay, A., & Raven, J. (2004). Changing the learning environment to promote deep learning approaches in first-year accounting students. Accounting Education, 13(4), 489-505. https://doi.org/10.1080/0963928042000306837
  • Hassall, T., & Joyce, J. (2001). Approaches to learning of management accounting students, Education and Training, 43(3),145-152.
  • Koca, N., Karyağdı, N. G., ve Akpınar, Y. (2019). Muhasebe ve Vergi Bölümü Öğrencilerinin, Bölüme ve Mesleğe İlişkin Bakış Açıları ve Mesleki Beklentileri Üzerindeki Stajın Etkisi: KSÜ, BEÜ ve ADYÜ Örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 93-110.
  • Kurnaz, E., (2019). Muhasebe Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Öğrenme Yaklaşımları Üzerine Bir Araştırma, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 12 (2), 237-254. https://doi.org/10.29067/muvu.411838
  • Önder, İ., Beşoluk, Ş., (2010). Düzenlenmiş İki Faktörlü Çalışma Süreci Ölçeği’nin (R-SPQ-2F) Türkçeye Uyarlanması, Eğitim ve Bilim, 35 (157), 55-67.
  • Öztürk, M., (2018). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Derin ve Yüzeysel Öğrenme Yaklaşımlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Business & Management Studies: An International Journal, 6(1), 45-63.
  • Ramsden, P. (2003). Learning to teach in higher education (2nd ed.). London and New York, Routledge Farmer.
  • Sharma, D. S. (1997). Accounting students' learning conceptions, approaches to learning, and the influence of the learning–teaching context on approaches to learning. Accounting Education, 6(2),125-146. https://doi.org/10.1080/096392897331532
  • Seçer, İ., (2017). SPSS ve Lısrel ile Pratik Veri Analizi Analiz ve Raporlama, 3. Baskı, Anı, Ankara, 261s
  • Şengel, S. (2011). Türkiye’de Muhasebe Meslek Elemanı Talebi Üzerine Bir Araştırma, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (50), 167-180.
  • Tavşancıl E., (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Ulus, L., Tuncer, N., & Sözen, Ş. (2015). Mesleki eğitim, gelişim ve yeterlilik açısından meslek yüksekokullarının önemi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015(5), 168-185.

Examining of the Relationship between the Learning Approaches in Accounting Lessons and Academic Motivation of the Students Studying in Accounting and Tax Departments: A Study at KSU

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: "21. Uluslararası İşletmecilik Kongresi" Özel Sayısı, 89 - 103, 27.10.2022
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1134429

Öz

This study was carried out to determine the relationship between the learning approaches and academic motivation of the students studying in the accounting and tax departments of vocational schools. The data obtained by the survey method were analyzed with the help of Spss for Windows 25 program. As a result of the analysis, it has been determined that there is a statistically significant and positive relationship between learning approaches and its sub-dimension, deep learning approach, and academic motivation. However, it was observed that there was no relationship between the other sub-dimension, the surface learning approach, and academic motivation.

Kaynakça

  • Aktaş, H., (2017). Akademik Güdülenme ile Akademik Öz Yeterlik Arasındaki İlişki: İlahiyat Fakültesi Öğrencileri Üzerine Ampirik Bir Araştırma, İnsan ve Toplam Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3), 1376-1398.
  • Ayanoğlu, Y., Ciğer, A., Abuhanoğlu, H., ve Aydın, S., (2014). İşletme Alanındaki Lisans ve Ön Lisans Öğrencilerinin Öğrenme Yaklaşımları Üzerine Bir Araştırma, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (42), 77-92.
  • Booth, P., Luckett, P., & Mladenovic, R. (1999). The quality of learning in accounting education: the impact of approaches to learning on academic performance. Accounting Education, 8(4), 277-300. https://doi.org/10.1080/096392899330801
  • Bozanoğlu, İ. (2004). Akademik güdülenme ölçeği: Geliştirmesi, geçerliği, güvenirliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 83-98. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000094
  • Colangelo, N. G. (1997). Handbook of gifted education. Allyn and Bacon, MA. Coşkun, R., Altunışık, R., Yıldırım., E. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
  • Demir, M. K. (2013). Öğretmen Adayların Akademik Güdülenme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından incelenmesi, Journal of Theory and Practice in Education, 9 (3), 265-279.
  • Devellis, R.F., (Çeviri Editörü: Totan, T.). (2017). Ölçek Geliştirme Kuram ve Uygulamalar, Nobel, Ankara, 206s
  • Ekinci, N., (2009). Üniversite Öğrencilerinin Öğrenme Yaklaşımları, Education and Science, 34 (151),74-88.
  • Gezer, M., Şahin, İ. F. (2017). Sosyal Bilgiler Öğrenme Yaklaşımları Ölçeği (SÖYÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online, 16(1), 228-244. https://doi.org/10.17051/io.2017.27861
  • Güdelci, E.N., (2020). Mesleki Yeterlilik Açısından Öğrencilerin Muhasebe Derslerini Öğrenme Yaklaşımları ve Öz Yeterlilikle Olan İlişkinin İncelenmesi: Batman Üniversitesi Örneği, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 13 (2), 233-255. https://doi.org/10.29067/muvu.652829
  • Gökdemir, S., Uğur, İ., (2020). Sosyal Medya Kullanımının Akademik Güdülenme Davranışı Üzerine Etkisi: Turizm Eğitimi Alan Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(3), 2110-2131.
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step. A simple study guide and reference (10. Baskı)
  • Hall, M., Ramsay, A., & Raven, J. (2004). Changing the learning environment to promote deep learning approaches in first-year accounting students. Accounting Education, 13(4), 489-505. https://doi.org/10.1080/0963928042000306837
  • Hassall, T., & Joyce, J. (2001). Approaches to learning of management accounting students, Education and Training, 43(3),145-152.
  • Koca, N., Karyağdı, N. G., ve Akpınar, Y. (2019). Muhasebe ve Vergi Bölümü Öğrencilerinin, Bölüme ve Mesleğe İlişkin Bakış Açıları ve Mesleki Beklentileri Üzerindeki Stajın Etkisi: KSÜ, BEÜ ve ADYÜ Örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 93-110.
  • Kurnaz, E., (2019). Muhasebe Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Öğrenme Yaklaşımları Üzerine Bir Araştırma, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 12 (2), 237-254. https://doi.org/10.29067/muvu.411838
  • Önder, İ., Beşoluk, Ş., (2010). Düzenlenmiş İki Faktörlü Çalışma Süreci Ölçeği’nin (R-SPQ-2F) Türkçeye Uyarlanması, Eğitim ve Bilim, 35 (157), 55-67.
  • Öztürk, M., (2018). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Derin ve Yüzeysel Öğrenme Yaklaşımlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Business & Management Studies: An International Journal, 6(1), 45-63.
  • Ramsden, P. (2003). Learning to teach in higher education (2nd ed.). London and New York, Routledge Farmer.
  • Sharma, D. S. (1997). Accounting students' learning conceptions, approaches to learning, and the influence of the learning–teaching context on approaches to learning. Accounting Education, 6(2),125-146. https://doi.org/10.1080/096392897331532
  • Seçer, İ., (2017). SPSS ve Lısrel ile Pratik Veri Analizi Analiz ve Raporlama, 3. Baskı, Anı, Ankara, 261s
  • Şengel, S. (2011). Türkiye’de Muhasebe Meslek Elemanı Talebi Üzerine Bir Araştırma, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (50), 167-180.
  • Tavşancıl E., (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Ulus, L., Tuncer, N., & Sözen, Ş. (2015). Mesleki eğitim, gelişim ve yeterlilik açısından meslek yüksekokullarının önemi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015(5), 168-185.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurettin Koca 0000-0002-3309-9428

Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: "21. Uluslararası İşletmecilik Kongresi" Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Koca, N. (2022). Muhasebe ve Vergi Bölümlerinde Eğitim Gören Öğrencilerin, Muhasebe Derslerindeki Öğrenme Yaklaşımları ile Akademik Güdülenmeleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: KSÜ’ de Bir Araştırma. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19("21. Uluslararası İşletmecilik Kongresi" Özel Sayısı), 89-103. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1134429

KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.