Çevrim İçi Olarak Yürütülen Yabancılara Türkçe Öğretimi Eğitici Sertifikası Programına Yönelik Ders Veren Eğiticilerin Görüşleri
Yıl 2022,
Cilt: 19 Sayı: 3, 1276 - 1291, 31.12.2022
Bedrettin Kayhan
,
Rezan Karakaş
,
Tuğrul Gökmen Şahin
Öz
Bu çalışmanın amacı, çevrim içi olarak yürütülen yabancılara Türkçe öğretimi eğitici sertifikası programında ders veren eğiticilerin çevrim içi program ile ilgili düşüncelerini derinlemesine sorgulamaktır. Çalışmada fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu, çevrim içi olarak yürütülen yabancılara Türkçe öğretimi eğitici sertifikası programında ders veren 7 eğitici oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Form, Google Formlar aracılığıyla eğiticilere gönderilmiştir ve elde edilen veriler içerik analiziyle analiz edilmiştir. Analiz doğrultusunda sertifika programında; dersler, katılımcılar, ölçme ve değerlendirme ile önerilere ilişkin veriler bulgular kısmında yerini almıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda sonuç olarak eğiticilerin birçoğu çevrim içi sertifika programında yer alan dersler ve içerikleri yeterli görmüştür. Ders veren eğiticilere göre programda derslere ayrılan süre ile programda kullanılan yöntem ve teknikler yeterli değildir. Bununla birlikte eğiticiler, çevrim içi sertifika programına yönelik olarak birçok öneride bulunmuşlardır.
Kaynakça
- Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü, Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu, Gazi Mağusa/ Kuzey Kıbrıs.
- Beyreli, L. (2017). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde öğretmen nitelikleri. H. Develi, C. Yıldız, M. Balcı, İ. Gültekin & D. Melanlıoğlu (Ed.), Uygulamalı Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi el kitabı 2 içinde, (s. 325-359). İstanbul: Kesit Yayınları.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
- Demirel, Ş. & Kökçü, Y. (2018). Yabancılara Türkçe öğretimi sertifika programına katılan öğrencilerin sertifika programı hakkındaki görüşleri . Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (Teke) Dergisi , 7 (3) , 1884-1901.
- Er, O., Biçer N. & Bozkırlı, K. Ç. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların ilgili alan yazını ışığında değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(2), 51-69.
- Ergin, M. (1998). Türk dil bilgisi. İstanbul: Bayrak Yayınları.
- Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi: Yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
- Kaplan, M. (2012). Kültür ve dil. (30.Baskı). İstanbul: Dergâh Yayınları.
- Karababa, Z. C. (2009). Teaching Turkish as a foreign language and problems encountered. Ankara University Journal Of Faculty Of Educational Sciences (Jfes) , 42 (2) , 265-278.
- Karababa, Z. C. (2010). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi ve bu alan için öğretmen yetiştirmenin önemi ve gereği. Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi ve Öğretmenliği Çalıştayı Kitabı, 26-29. Meb-Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğü.
- Kurt, B. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sertifika programına ilişkin kursiyer görüşlerinin karşılaştırmalı bir analizi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1) , 73-90.
- Mete, F. & Asar, A. (2014). Üniversite programlarında yabancı dil olarak Türkçe öğretmeni alan yeterliklerinin araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, 1, 121-141.
- Ocak, G. (2017). Yöntem ve teknikler. G. Ocak (Ed.), Öğretim ilke ve yöntemleri içinde (s.261-361). Ankara: Pegem Akademi.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.