İngilizce ve Sınıf Öğretmenlerinin İlkokulda Yabancı Dil Öğretimine Yönelik Görüşleri
Yıl 2022,
Cilt: 19 Sayı: 3, 1257 - 1275, 31.12.2022
Yasemin Kubanç
Batuhan Selvi
Öz
Eğitim sistemimizin en önemli sorunlarından biri öğrencilerin okullarda öğretilen yabancı dili etkili ve aktif bir şekilde günlük hayatında kullanamamasıdır. Yabancı dilin daha etkili öğrenilebilmesi için yabancı dil öğretimi artık ilkokul 2. Sınıf itibariyle başlamaktadır. İlkokullarda yabancı dil öğretimi İngilizce öğretmenleri tarafından, İngilizce öğretmenlerinin olmadığı okullarda sınıf öğretmenleri tarafından yürütülmektedir. Bu araştırma ile İngilizce ve sınıf öğretmenlerinin ilkokulda yabancı dil öğretimine yönelik görüşleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Verilerin toplanmasında nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılırken, verilerin analiz edilmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Ölçüt örnekleme yöntemine göre seçilen 18 öğretmenin görüşleri önce branş olarak sınıflandırılmış sonra tema ve alt temalarına ayrılmıştır. Araştırma sonucunda İngilizce ve sınıf öğretmenlerinin genel olarak ilkokulda yabancı dil öğretimine olumlu baktıkları tespit edilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin yabancı dil öğretimine yönelik yöntem ve teknikleri bilmedikleri görülürken, İngilizce öğretmenlerinin yabancı dil öğretimine yönelik fakat öğretim programıyla uyumlu olmayan klasik yöntem ve teknikleri tercih ettikleri görülmüştür.
Kaynakça
- Acat, M. B. & Demiral, S. (2002). Türkiye’de yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları ve sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31, 312-329.
- Akçam, A. (2022). Dilin tanımı ve önemi. http://docs.neu.edu.tr/staff/aysegul.akcam/dersnotu1_23.pdf
- Akdoğan, S. (2010). Türkiye’de yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve bir çözüm önerisi olarak yabancı dil okullarına yönelik öğretmen ve öğretim elemanlarının görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Akpınar, B. & Özdaş F. (2013). İlköğretimde değer eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri: Nitel bir analiz. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 105-113.
- Alkan, M. F. & Arslan, M. (2014). İkinci sınıf İngilizce öğretim programının değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi. 4(7), 87-99.
- Asher, J. L (1977). Learning another language through actions: The complete teacherS guidebook. Los Gatos, CA: Sky Oaks
- Berman, M. (1998). A multiple intelligences road to an ELT classroom. Crown house Publishing Limited.
- Bozavlı, E. (2015). İlkokul 2. sınıfta yabancı dil öğretiminin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Ines Journal, 2(2), 74-83.
- Brown, H., D. (2007). Teaching by principles, an interactive approach to language pedagogy (3.edt). Pearson Education
- Cameron, L. (2001). Teaching languages to young learners. Ernst Klett Sprachen
- Can, E. & Işık Can, C. (2014). Türkiye’de ikinci yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 43-63.
- Cihan, N. (2001). Erken yasta çok dillilik ve yabancı dil. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Coppola, J. (2005). English language learners: Language and literacy development during the preschool years. Journal of the New England Reading Association, 41, 18-23.
- Crystal, D. (2012). English as a global language. Cambridge university press.
- Çankaya, P. (2015). An evaluation of the primary 3rd grade English language teaching program: Tekirdağ case. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Çelebi, D. M. & Yıldız Narinalp, N. (2020). Ortaokullarda İngilizce öğretiminde karşılaşılan sorunlar. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(27), 4975-5005. DOI: 10.26466/opus.704162
- Çelebi, M.D. (2006). Türkiye’de anadili eğitimi ve yabancı dil öğretimi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Çelik, S. & Işık, A. D. (2019). İlkokullarda yabancı dil öğretimi ile ilgili öğretmen görüşleri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 1-11.
- Demircan, Ö. (2013). Yabancı-Dil Öğretim Yöntemleri (5.baskı). Ders Yayınları.
- Demirel, Ö. (2020). Yabancı Dil Öğretimi: Dil pasaportu, dil biyografisi, dil dosyası (11.baskı). Pegem A Yayınları
- Demirpolat, B. C. (2015). Türkiye’nin yabancı dil öğretimiyle imtihanı: Sorunlar ve çözüm önerileri. Seta Yayınları
- Ekuş, B. & Babayiğit, Ö. (2013). İlkokul 2. sınıftan itibaren yabancı dil eğitimi verilmesine ilişkin sınıf ve İngilizce öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Researcher: Social Science Studies. 40-49.
- Ellis, G. (2014). ‘Young learners’: clarifying our terms. ELT journal, 68(1), 75-78.
- Enever, J., & Moon, J. (2009). New global contexts for teaching Primary ELT: change and challenge. In J. Enever, J. Moon and U. Raman (Eds.), Young Learner English Language Policy and Implementation: International perspectives (pp. 5−21). Reading: Garnet Education.
- Erten, E. (2016). Dil öğretmenleri, öğrenciler ve velilerin etkili ilkokul yabancı dil öğretmeni özellikleri üzerine algıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Gönül, S. (2020). Sınıf öğretmenlerinin ilkokullardaki yabancı dil öğretimine ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Güler, C. (2022). Finlandiya, Çin, Hollanda ve Türkiye ‘de uygulanan ilkokul yabancı dil (İngilizce) eğitim programlarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Günay, D. V. (2015). İki ya da çok dillilik ve Avrupa toplumu. Turkophone, 2(1), 68-72.
- Harmer, J. (2001). The practice of English language teaching (3rd ed.). Longman.
- Haznedar, B., & Uysal, H. H. (2010). Introduction: embracing theory and practice in teaching languages to young learners. Handbook for teaching foreign language to young learners in primary schools, 1-20.
- Hengirmen, M. (2006). Yabancı dil öğretim yöntemleri ve TÖMER yöntemi. Engin Yayınevi.
- İlter, B. & Er, S. (2007). Erken yaşta yabancı dil öğretimi üzerine veli ve öğretmen görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 59-84.
- İmer, K., Kocaman, A. & Özsoy, A. S. (2011). Dilbilim sözlüğü. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
- İmer, K., Kocaman, A. & Özsoy, A. S. (2011). Dilbilim sözlüğü. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
- İşpınar, D. (2005). A study on teachers’ awareness of teaching English to young learners. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Kandemir, A. (2016). İlkokul 2. sınıf İngilizce öğretim programının katılımcı odaklı program değerlendirme yaklaşımıyla değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Karakoyun, S. (2008). İlköğretim II. kademe yabancı dil dersi öğretim programının değerlendirilmesine ilişkin öğretmen görüşleri (Adapazarı Örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Krashen, S., Long, M., & Scarcella, R. (1979). Age, rate, and eventual attainment in second language acquisition. TESOL Quarterly, 13, 573-582.
- Küçük, M. (2006). Okul öncesinde yabancı dil eğitimi konusunda eğitimcilerin ve ailelerin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Lenneberg, E. H. (1967). Biological foundations of language. New York: John Wiley.
- MEB. (2018). İngilizce Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar), Ankara: MEB Yayınları
- Mihaljevic Djigunovic, J. (2012). Attitudes and motivation in early foreign language learning. ceps Journal, 2(3), 55-74.
- Moon, J. (2000). Children learning English. Macmillan Heinemann.
- Nunan, D. (2001). English as a global language. TESOL Quarterly, 35(4), 605-616.
- O’Neil, C. (1993). Les enfants et l’enseignemenet des langues étrangères, https://www.persee.fr/doc/reper_1157-1330_1994_num_9_1_2478_t1_0201_0000_2.
- Özer, B. & Korkmaz, C. (2016). Yabancı dil öğretiminde öğrenci başarısını etkileyen unsurlar. EKEV Akademi Dergisi, 0(67), 59-84. https://dergipark.org.tr/en/pub/sosekev/issue/71351/1147027
- Pantaleoni, L. (1988). A Sea of Troubles, In Byrne, D (Ed.). Modern English Teacher: TEYL.
Quirk, R., Greenbaum, S., Leech, G. & Svartvik, J. (1985). A comprehensive grammar of the English language. Longman.
- Rixon, S. (1999). Optimum age or optimum conditions? Issues related to the teaching of languages to primary age children. http://www.britishcouncil.org/english/eyl/article01.htm
- Scott, W. & Ytreberg, L. H. (1990). Teaching English to children. Longman.
- Sevinç, K. Ü. (2006). İlköğretim okullarında İngilizce öğretiminde karşılaşılan güçlüklere ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi (Diyarbakır Örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Sharpe, K. (2001). Modern foreign languages in the primary school: The what, why and how of early MFL teaching. Kogan Page.
- Shin, J. K. (2014). Teaching young learners in ESL and EFL settings. In M. Celce-Murcia, D. M. Brinton, & M. A. Snow (Eds.), Teaching English as a Second or Foreign Language (4th ed., pp. 550-567). Boston: National Geographic Learning/Cengage Learning.
- Solak, E. (2013). Finlandiya ve Türkiye'de ilkokul düzeyinde yabancı dil öğretimi. Journal of International Social Research. 6(28), 296-303.
- Stakanova, E., & Tolstikhina, E. (2014). Different Approaches to teaching English as a foreign language to young learners. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 146, 456-460.
https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.154
- Şevik, M. (2009). İlköğretim birinci kademede dil öğretimi ve sınıf öğretmenleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1), 377-401.
- TDK (Türk Dil Kurumu) (2022). Yabancı dil nedir? https://sozluk.gov.tr/yabancıdil
- Tümen Akyıldız, S. (2019). Eğitim Bilimleri Araştırmaları II. Akademisyen Kitabevi.
- Uysal, N. D., & Yavuz, F. (2015). Teaching English to very young learners. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 197, 19-22.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8.baskı). Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2022,
Cilt: 19 Sayı: 3, 1257 - 1275, 31.12.2022
Yasemin Kubanç
Batuhan Selvi
Kaynakça
- Acat, M. B. & Demiral, S. (2002). Türkiye’de yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları ve sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31, 312-329.
- Akçam, A. (2022). Dilin tanımı ve önemi. http://docs.neu.edu.tr/staff/aysegul.akcam/dersnotu1_23.pdf
- Akdoğan, S. (2010). Türkiye’de yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve bir çözüm önerisi olarak yabancı dil okullarına yönelik öğretmen ve öğretim elemanlarının görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Akpınar, B. & Özdaş F. (2013). İlköğretimde değer eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri: Nitel bir analiz. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 105-113.
- Alkan, M. F. & Arslan, M. (2014). İkinci sınıf İngilizce öğretim programının değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi. 4(7), 87-99.
- Asher, J. L (1977). Learning another language through actions: The complete teacherS guidebook. Los Gatos, CA: Sky Oaks
- Berman, M. (1998). A multiple intelligences road to an ELT classroom. Crown house Publishing Limited.
- Bozavlı, E. (2015). İlkokul 2. sınıfta yabancı dil öğretiminin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Ines Journal, 2(2), 74-83.
- Brown, H., D. (2007). Teaching by principles, an interactive approach to language pedagogy (3.edt). Pearson Education
- Cameron, L. (2001). Teaching languages to young learners. Ernst Klett Sprachen
- Can, E. & Işık Can, C. (2014). Türkiye’de ikinci yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 43-63.
- Cihan, N. (2001). Erken yasta çok dillilik ve yabancı dil. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Coppola, J. (2005). English language learners: Language and literacy development during the preschool years. Journal of the New England Reading Association, 41, 18-23.
- Crystal, D. (2012). English as a global language. Cambridge university press.
- Çankaya, P. (2015). An evaluation of the primary 3rd grade English language teaching program: Tekirdağ case. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Çelebi, D. M. & Yıldız Narinalp, N. (2020). Ortaokullarda İngilizce öğretiminde karşılaşılan sorunlar. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(27), 4975-5005. DOI: 10.26466/opus.704162
- Çelebi, M.D. (2006). Türkiye’de anadili eğitimi ve yabancı dil öğretimi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Çelik, S. & Işık, A. D. (2019). İlkokullarda yabancı dil öğretimi ile ilgili öğretmen görüşleri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 1-11.
- Demircan, Ö. (2013). Yabancı-Dil Öğretim Yöntemleri (5.baskı). Ders Yayınları.
- Demirel, Ö. (2020). Yabancı Dil Öğretimi: Dil pasaportu, dil biyografisi, dil dosyası (11.baskı). Pegem A Yayınları
- Demirpolat, B. C. (2015). Türkiye’nin yabancı dil öğretimiyle imtihanı: Sorunlar ve çözüm önerileri. Seta Yayınları
- Ekuş, B. & Babayiğit, Ö. (2013). İlkokul 2. sınıftan itibaren yabancı dil eğitimi verilmesine ilişkin sınıf ve İngilizce öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Researcher: Social Science Studies. 40-49.
- Ellis, G. (2014). ‘Young learners’: clarifying our terms. ELT journal, 68(1), 75-78.
- Enever, J., & Moon, J. (2009). New global contexts for teaching Primary ELT: change and challenge. In J. Enever, J. Moon and U. Raman (Eds.), Young Learner English Language Policy and Implementation: International perspectives (pp. 5−21). Reading: Garnet Education.
- Erten, E. (2016). Dil öğretmenleri, öğrenciler ve velilerin etkili ilkokul yabancı dil öğretmeni özellikleri üzerine algıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Gönül, S. (2020). Sınıf öğretmenlerinin ilkokullardaki yabancı dil öğretimine ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Güler, C. (2022). Finlandiya, Çin, Hollanda ve Türkiye ‘de uygulanan ilkokul yabancı dil (İngilizce) eğitim programlarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Günay, D. V. (2015). İki ya da çok dillilik ve Avrupa toplumu. Turkophone, 2(1), 68-72.
- Harmer, J. (2001). The practice of English language teaching (3rd ed.). Longman.
- Haznedar, B., & Uysal, H. H. (2010). Introduction: embracing theory and practice in teaching languages to young learners. Handbook for teaching foreign language to young learners in primary schools, 1-20.
- Hengirmen, M. (2006). Yabancı dil öğretim yöntemleri ve TÖMER yöntemi. Engin Yayınevi.
- İlter, B. & Er, S. (2007). Erken yaşta yabancı dil öğretimi üzerine veli ve öğretmen görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 59-84.
- İmer, K., Kocaman, A. & Özsoy, A. S. (2011). Dilbilim sözlüğü. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
- İmer, K., Kocaman, A. & Özsoy, A. S. (2011). Dilbilim sözlüğü. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
- İşpınar, D. (2005). A study on teachers’ awareness of teaching English to young learners. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Kandemir, A. (2016). İlkokul 2. sınıf İngilizce öğretim programının katılımcı odaklı program değerlendirme yaklaşımıyla değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Karakoyun, S. (2008). İlköğretim II. kademe yabancı dil dersi öğretim programının değerlendirilmesine ilişkin öğretmen görüşleri (Adapazarı Örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Krashen, S., Long, M., & Scarcella, R. (1979). Age, rate, and eventual attainment in second language acquisition. TESOL Quarterly, 13, 573-582.
- Küçük, M. (2006). Okul öncesinde yabancı dil eğitimi konusunda eğitimcilerin ve ailelerin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Lenneberg, E. H. (1967). Biological foundations of language. New York: John Wiley.
- MEB. (2018). İngilizce Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar), Ankara: MEB Yayınları
- Mihaljevic Djigunovic, J. (2012). Attitudes and motivation in early foreign language learning. ceps Journal, 2(3), 55-74.
- Moon, J. (2000). Children learning English. Macmillan Heinemann.
- Nunan, D. (2001). English as a global language. TESOL Quarterly, 35(4), 605-616.
- O’Neil, C. (1993). Les enfants et l’enseignemenet des langues étrangères, https://www.persee.fr/doc/reper_1157-1330_1994_num_9_1_2478_t1_0201_0000_2.
- Özer, B. & Korkmaz, C. (2016). Yabancı dil öğretiminde öğrenci başarısını etkileyen unsurlar. EKEV Akademi Dergisi, 0(67), 59-84. https://dergipark.org.tr/en/pub/sosekev/issue/71351/1147027
- Pantaleoni, L. (1988). A Sea of Troubles, In Byrne, D (Ed.). Modern English Teacher: TEYL.
Quirk, R., Greenbaum, S., Leech, G. & Svartvik, J. (1985). A comprehensive grammar of the English language. Longman.
- Rixon, S. (1999). Optimum age or optimum conditions? Issues related to the teaching of languages to primary age children. http://www.britishcouncil.org/english/eyl/article01.htm
- Scott, W. & Ytreberg, L. H. (1990). Teaching English to children. Longman.
- Sevinç, K. Ü. (2006). İlköğretim okullarında İngilizce öğretiminde karşılaşılan güçlüklere ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi (Diyarbakır Örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Sharpe, K. (2001). Modern foreign languages in the primary school: The what, why and how of early MFL teaching. Kogan Page.
- Shin, J. K. (2014). Teaching young learners in ESL and EFL settings. In M. Celce-Murcia, D. M. Brinton, & M. A. Snow (Eds.), Teaching English as a Second or Foreign Language (4th ed., pp. 550-567). Boston: National Geographic Learning/Cengage Learning.
- Solak, E. (2013). Finlandiya ve Türkiye'de ilkokul düzeyinde yabancı dil öğretimi. Journal of International Social Research. 6(28), 296-303.
- Stakanova, E., & Tolstikhina, E. (2014). Different Approaches to teaching English as a foreign language to young learners. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 146, 456-460.
https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.154
- Şevik, M. (2009). İlköğretim birinci kademede dil öğretimi ve sınıf öğretmenleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1), 377-401.
- TDK (Türk Dil Kurumu) (2022). Yabancı dil nedir? https://sozluk.gov.tr/yabancıdil
- Tümen Akyıldız, S. (2019). Eğitim Bilimleri Araştırmaları II. Akademisyen Kitabevi.
- Uysal, N. D., & Yavuz, F. (2015). Teaching English to very young learners. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 197, 19-22.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8.baskı). Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2022,
Cilt: 19 Sayı: 3, 1257 - 1275, 31.12.2022
Yasemin Kubanç
Batuhan Selvi
Kaynakça
- Acat, M. B. & Demiral, S. (2002). Türkiye’de yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları ve sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31, 312-329.
- Akçam, A. (2022). Dilin tanımı ve önemi. http://docs.neu.edu.tr/staff/aysegul.akcam/dersnotu1_23.pdf
- Akdoğan, S. (2010). Türkiye’de yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve bir çözüm önerisi olarak yabancı dil okullarına yönelik öğretmen ve öğretim elemanlarının görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Akpınar, B. & Özdaş F. (2013). İlköğretimde değer eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri: Nitel bir analiz. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 105-113.
- Alkan, M. F. & Arslan, M. (2014). İkinci sınıf İngilizce öğretim programının değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi. 4(7), 87-99.
- Asher, J. L (1977). Learning another language through actions: The complete teacherS guidebook. Los Gatos, CA: Sky Oaks
- Berman, M. (1998). A multiple intelligences road to an ELT classroom. Crown house Publishing Limited.
- Bozavlı, E. (2015). İlkokul 2. sınıfta yabancı dil öğretiminin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Ines Journal, 2(2), 74-83.
- Brown, H., D. (2007). Teaching by principles, an interactive approach to language pedagogy (3.edt). Pearson Education
- Cameron, L. (2001). Teaching languages to young learners. Ernst Klett Sprachen
- Can, E. & Işık Can, C. (2014). Türkiye’de ikinci yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 43-63.
- Cihan, N. (2001). Erken yasta çok dillilik ve yabancı dil. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Coppola, J. (2005). English language learners: Language and literacy development during the preschool years. Journal of the New England Reading Association, 41, 18-23.
- Crystal, D. (2012). English as a global language. Cambridge university press.
- Çankaya, P. (2015). An evaluation of the primary 3rd grade English language teaching program: Tekirdağ case. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Çelebi, D. M. & Yıldız Narinalp, N. (2020). Ortaokullarda İngilizce öğretiminde karşılaşılan sorunlar. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(27), 4975-5005. DOI: 10.26466/opus.704162
- Çelebi, M.D. (2006). Türkiye’de anadili eğitimi ve yabancı dil öğretimi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Çelik, S. & Işık, A. D. (2019). İlkokullarda yabancı dil öğretimi ile ilgili öğretmen görüşleri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 1-11.
- Demircan, Ö. (2013). Yabancı-Dil Öğretim Yöntemleri (5.baskı). Ders Yayınları.
- Demirel, Ö. (2020). Yabancı Dil Öğretimi: Dil pasaportu, dil biyografisi, dil dosyası (11.baskı). Pegem A Yayınları
- Demirpolat, B. C. (2015). Türkiye’nin yabancı dil öğretimiyle imtihanı: Sorunlar ve çözüm önerileri. Seta Yayınları
- Ekuş, B. & Babayiğit, Ö. (2013). İlkokul 2. sınıftan itibaren yabancı dil eğitimi verilmesine ilişkin sınıf ve İngilizce öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Researcher: Social Science Studies. 40-49.
- Ellis, G. (2014). ‘Young learners’: clarifying our terms. ELT journal, 68(1), 75-78.
- Enever, J., & Moon, J. (2009). New global contexts for teaching Primary ELT: change and challenge. In J. Enever, J. Moon and U. Raman (Eds.), Young Learner English Language Policy and Implementation: International perspectives (pp. 5−21). Reading: Garnet Education.
- Erten, E. (2016). Dil öğretmenleri, öğrenciler ve velilerin etkili ilkokul yabancı dil öğretmeni özellikleri üzerine algıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Gönül, S. (2020). Sınıf öğretmenlerinin ilkokullardaki yabancı dil öğretimine ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Güler, C. (2022). Finlandiya, Çin, Hollanda ve Türkiye ‘de uygulanan ilkokul yabancı dil (İngilizce) eğitim programlarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Günay, D. V. (2015). İki ya da çok dillilik ve Avrupa toplumu. Turkophone, 2(1), 68-72.
- Harmer, J. (2001). The practice of English language teaching (3rd ed.). Longman.
- Haznedar, B., & Uysal, H. H. (2010). Introduction: embracing theory and practice in teaching languages to young learners. Handbook for teaching foreign language to young learners in primary schools, 1-20.
- Hengirmen, M. (2006). Yabancı dil öğretim yöntemleri ve TÖMER yöntemi. Engin Yayınevi.
- İlter, B. & Er, S. (2007). Erken yaşta yabancı dil öğretimi üzerine veli ve öğretmen görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 59-84.
- İmer, K., Kocaman, A. & Özsoy, A. S. (2011). Dilbilim sözlüğü. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
- İmer, K., Kocaman, A. & Özsoy, A. S. (2011). Dilbilim sözlüğü. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
- İşpınar, D. (2005). A study on teachers’ awareness of teaching English to young learners. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Kandemir, A. (2016). İlkokul 2. sınıf İngilizce öğretim programının katılımcı odaklı program değerlendirme yaklaşımıyla değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Karakoyun, S. (2008). İlköğretim II. kademe yabancı dil dersi öğretim programının değerlendirilmesine ilişkin öğretmen görüşleri (Adapazarı Örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Krashen, S., Long, M., & Scarcella, R. (1979). Age, rate, and eventual attainment in second language acquisition. TESOL Quarterly, 13, 573-582.
- Küçük, M. (2006). Okul öncesinde yabancı dil eğitimi konusunda eğitimcilerin ve ailelerin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Lenneberg, E. H. (1967). Biological foundations of language. New York: John Wiley.
- MEB. (2018). İngilizce Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar), Ankara: MEB Yayınları
- Mihaljevic Djigunovic, J. (2012). Attitudes and motivation in early foreign language learning. ceps Journal, 2(3), 55-74.
- Moon, J. (2000). Children learning English. Macmillan Heinemann.
- Nunan, D. (2001). English as a global language. TESOL Quarterly, 35(4), 605-616.
- O’Neil, C. (1993). Les enfants et l’enseignemenet des langues étrangères, https://www.persee.fr/doc/reper_1157-1330_1994_num_9_1_2478_t1_0201_0000_2.
- Özer, B. & Korkmaz, C. (2016). Yabancı dil öğretiminde öğrenci başarısını etkileyen unsurlar. EKEV Akademi Dergisi, 0(67), 59-84. https://dergipark.org.tr/en/pub/sosekev/issue/71351/1147027
- Pantaleoni, L. (1988). A Sea of Troubles, In Byrne, D (Ed.). Modern English Teacher: TEYL.
Quirk, R., Greenbaum, S., Leech, G. & Svartvik, J. (1985). A comprehensive grammar of the English language. Longman.
- Rixon, S. (1999). Optimum age or optimum conditions? Issues related to the teaching of languages to primary age children. http://www.britishcouncil.org/english/eyl/article01.htm
- Scott, W. & Ytreberg, L. H. (1990). Teaching English to children. Longman.
- Sevinç, K. Ü. (2006). İlköğretim okullarında İngilizce öğretiminde karşılaşılan güçlüklere ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi (Diyarbakır Örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Sharpe, K. (2001). Modern foreign languages in the primary school: The what, why and how of early MFL teaching. Kogan Page.
- Shin, J. K. (2014). Teaching young learners in ESL and EFL settings. In M. Celce-Murcia, D. M. Brinton, & M. A. Snow (Eds.), Teaching English as a Second or Foreign Language (4th ed., pp. 550-567). Boston: National Geographic Learning/Cengage Learning.
- Solak, E. (2013). Finlandiya ve Türkiye'de ilkokul düzeyinde yabancı dil öğretimi. Journal of International Social Research. 6(28), 296-303.
- Stakanova, E., & Tolstikhina, E. (2014). Different Approaches to teaching English as a foreign language to young learners. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 146, 456-460.
https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.154
- Şevik, M. (2009). İlköğretim birinci kademede dil öğretimi ve sınıf öğretmenleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1), 377-401.
- TDK (Türk Dil Kurumu) (2022). Yabancı dil nedir? https://sozluk.gov.tr/yabancıdil
- Tümen Akyıldız, S. (2019). Eğitim Bilimleri Araştırmaları II. Akademisyen Kitabevi.
- Uysal, N. D., & Yavuz, F. (2015). Teaching English to very young learners. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 197, 19-22.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8.baskı). Seçkin Yayıncılık.