The aim of the research is to examine the impact of data management on patient satisfaction in the digital health environment. Quantitative research design and easy sampling method were used in the study. The population of the research consists of people living in the center of Kahramanmaraş. 400 people were reached in the research. The Data Management Scale in the Digital Health Environment developed by Demirci (2021) and the Outpatient Patient Satisfaction scale developed by Kaya and Maimati (2018) were used to collect data in the study. As a result of the findings obtained from the research, it was found that individuals' satisfaction with the digital health environment positively affected patient satisfaction. .Data security and data privacy positively affect patient satisfaction. Data sharing and use also positively affects patient satisfaction. According to the results obtained from the research, all dimensions of the Data Management Scale in the Digital Health Environment positively affect patient satisfaction.
Digital Health Environment Data Management Patient Satisfaction.
Araştırmanın amacı, dijital sağlık ortamında veri yönetiminin hasta memnuniyeti üzerindeki etkisini incelemektir. Çalışmada nicel araştırma deseni ve kolayda örneklem yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Kahramanmaraş merkezde yaşayan bireylerden oluşmaktadır. Araştırmada kapsamında 400 kişiye ulaşılmıştır. Çalışmada veri toplama olarak Demirci (2021) tarafından geliştirilen Dijital Sağlık Ortamında Veri Yönetimi Ölçeği, Kaya ve Maimati (2018) tarafından geliştirilen Ayaktan Hasta Memnuniyeti ölçeği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular neticesinde bireylerin dijital sağlık ortamına yönelik memnuniyetinin, hasta memnuniyetini pozitif yönde etkilediği sonucu bulunmuştur. Veri güvenliği ve veri gizliliği hasta memnuniyetini pozitif yönde etkilemektedir. Veri paylaşımı ve kullanımı da hasta memnuniyetini pozitif yönde etkilemektedir. Araştırmadan elde edilen sonuca göre Dijital Sağlık Ortamında Veri Yönetimi Ölçeğinin tüm boyutları hasta memnuniyetini pozitif yönde etkilemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Politikası |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 21 Sayı: 2 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.