Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Basamaklı Öğretim Programının Öğrencilerin Yaratıcı Yazma Başarılarına Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 21 Sayı: 3, 1045 - 1064, 31.12.2024
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1583344

Öz

Zihinsel bir gelişim aracı olan yazma çeşitli nedenlerle yeterince tercih edilmemektedir. Basamaklı öğretim programı (BÖP) ile ise öğrencilerin çalışmalardaki motivasyonları desteklenerek kolaydan zora öğrenmeler gerçekleştirmeleri, üreticiliklerinin farkına varmaları, öz güven ve öz denetim bilinci edinmeleri amaçlanmaktadır. Bu nedenle BÖP ve yaratıcı yazma bir araya getirilerek BÖP’e dayalı olarak uygulanan yaratıcı yazma çalışmalarının 6. sınıf öğrencilerin yaratıcı yazma başarılarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın evrenini uygun örneklemeyle belirlenen bir devlet okulunun 6. sınıf öğrencileri, örneklemini tipik durum örnekleme ile evrenin içinden belirlenen 23 deney grubu (DG), 20 kontrol grubu (KG) öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmanın iç tutarlılığı için DG ve KG öğrencilerinin 5. sınıf sene sonu Türkçe dersi puan ortalamaları dikkate alınmıştır. Mann-Whitney U testi sonucunda grupların sene sonu puanları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ulaşılan veriler SPSS ile analiz edilmiştir. Gruplar arasındaki anlamlı farklılığın belirlenmesi sürecinde Kovaryans Analizi uygulanmıştır. Anlamlı farklılık olan testlerde etki büyüklüğünün tespiti için Cohen’in formülünden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda yaratıcı yazma ürünlerinin değerlendirilmesinde ön test ve son testte DG lehine yüksek; kalıcılık testinde ise orta etki değerine sahip anlamlı farklılıklar elde edilmiştir. DG öğrencilerinin başarı puan ortalamalarının her testte yükseldiği, KG öğrencilerinin başarı puanlarının ise gerilemiş olduğu belirlenmiştir. BÖP uygulanan DG öğrencilerinin cinsiyet değişkenine göre yaratıcı yazmaya yönelik ön test puanlarının erkek öğrencilerin lehine ve yüksek etki değerine sahip olarak anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür.

Etik Beyan

Ekte gönderilmiştir.

Destekleyen Kurum

Yoktur.

Kaynakça

  • Ahanov, K. (2021). Dil biliminin esasları. (Çev. Murat Ceritoplu). Türk Dil Kurumu Yayınları. (Orijinal eserin yayın tarihi 2008).
  • Ak, E. (2011). Yaratıcı yazma tekniklerinin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersindeki yazılı anlatım becerileri üzerindeki etkisi, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Akbaba, R. S. (2020). Yaratıcı yazma çalışmalarının öyküleyici metin yazma becerisine ve ileri okuma farkındalığına etkisi. [Yayınlanmamış Doktora Tezi], Fırat Üniversitesi.
  • Akın, E. (2016). Ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlığı ve yazma tutumları ile Türkçe dersi akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi, Akademik Bakış Dergisi, 54, 469-483.
  • Akkaya, N. (2014). Elementary teachers’ views on the creative writing process: an evaluation, Educational Sciences: Theory & Practice, 14(4), 1499-1504. DOI: 10.12738/estp.2014.4.1722
  • Anae, N. (2014). “Creative writing as freedom, education as exploration”: Creative writing as literary and visual arts pedagogy in the first-year teacher-education experience, Australian Journal of Teacher Education, 39(8). https://doi.org/ 10.14221/ajte.2014v39n8.8
  • Ayre, C. & Scally, A. J. (2014). Critical values for Lawshe’s content validity ratio: Revisitingthe original methods of calculation, Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 47(1), 79-86. https://doi.org/10.1177/0748175613513808
  • Başbay, A. (2005). Basamaklı öğretim programıyla desteklenmiş proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrenme sürecine etkileri, Ege Eğitim Dergisi, 6(1), 95 – 116. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/egeefd/issue/4918/67300
  • Başkök, B. (2012). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinde uygulanan yaratıcı yazma çalışmalarının, öğrencilerin yaratıcılıklarına ve Türkçe dersine olan tutumlarına etkisinin incelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi.
  • Bechkam, H. (2010). Student perceptions of layered curriculum vs. traditional coursework on class grades for 11th-12th grade economics and government students, Culminating Experience Action Research Projects, 17, 5-15.
  • Beydemir, A. (2010). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma yaklaşımının yazmaya yönelik tutumlara, yaratıcı yazma ve yazma erişisine etkisi, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Pamukkale Üniversitesi.
  • Biçer, S. (2011). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim yönteminin öğrenci başarısına, kalıcılığa ve tutumlarına etkisi, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Fırat Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. Baskı). Pegem Akademi.
  • Can, A. (2017). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (5. Baskı). Pegem Akademi. Can Kaya, B. (2024). Sınıf öğretmeni adaylarının yazma kaygılarının incelenmesi, Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 12(1), 90-114.
  • Canbulat, M., Tepeli, Y. ve Özşavli, M. (2019). 8. sınıflarda cümle türleri konusunun öğretiminde basamaklı öğretim programının kullanımı, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (39), 64-87. DOI: 10.33418/ataunikkefd.618241
  • Caughie, B. D. (2016). The perceived impact of the layered curriculum instructional model on student engagement. Holy Family University, Doctorate in Education (EdD). ProQuest LLC UMI Microform 10011442.
  • Cho, K. & Schunn, C. D. (2007). Scaffolded writing and rewriting in the discipline: A web-based reciprocal peer review system, Computers & Education, 48(3), 409-426. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2005.02.004 Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni (3. Baskı). (Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir). Eğiten Kitap. (Orijinal eserin yayın tarihi 2017).
  • Creswell, J. W. ve Plano Clark, V. L. (2020). Karma yöntem araştırmaları (4. Baskı). (Çev. Ed. Yüksel Dede ve Selçuk Beşir Demir). Anı Yayıncılık.
  • Çelikpazu, E. ve Erdoğan, R. (2020). İlkokul 4. sınıf Türkçe dersinde yansıtıcı düşünme destekli yaratıcı yazma çalışmalarının öğrencilerin yaratıcı yazma becerilerine etkisinin incelenmesi, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(4), 1436-1467.
  • Demir, E., Saatçioğlu, Ö. ve İmrol, F. (2016). Uluslararası Dergilerde Yayımlanan Eğitim Araştırmalarının Normallik Varsayımları Açısından İncelenmesi, Curr Res Educ, 2 (3), 130–148.
  • Derya Daşçı, A. ve Önel, A. (2018). Fen bilimleri öğretmen adaylarının basamaklı öğretim programı uygulamasına ilişkin görüşleri, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2). 517-535.
  • Dorlay, O. (2018). 5E öğrenme modeline uygun yaratıcı yazma etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin yazma becerisi üzerine etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi.
  • Duman, B. ve Özçelik, C. (2017). 7. Sınıf çember ve daire konusunda basamaklı öğretim uygulamasının öğrencilerin matematik dersine ilişkin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 6(3). 1293-1308. doi: 10.14686/buefad.339559.
  • Duru, A. ve İşeri, K. (2015). Altıncı sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerini geliştirmeye yönelik stratejilerin etkililiğinin değerlendirilmesi, Başkent University Journal of Education, 2(1), 40-51.
  • Durusoy, H. (2012). 6. sınıf “kuvvet ve hareket” ünitesinde basamaklı öğretim yöntemi ve yaratıcı drama yönteminin öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Hacettepe Üniversitesi.
  • Erbilen, M. ve Temizkan, M. (2021). Yazma öncesi etkinliklerinin yazma motivasyonuna ve yazma başarısına etkisi, Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(48), 170-201.
  • Feuer, A. (2011). Developing foreign language skills, competence and identity through a collaborative creative writing Project, Language, Culture and Curriculum, 24(2), 125-139. Doi:10.1080/07908318.2011.582873
  • Gökçe, A. (2020). İlkokul dördüncü sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma uygulamalarının öğrencilerin Türkçe dersi tutumu, yazma tutumu ve yaratıcı yazma becerileri üzerine etkisi, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Yozgat Bozok Üniversitesi.
  • Gün, E. S. (2012). Çoklu zekâ kuramı ile desteklenmiş olan basamaklı öğretim programının öğrenci erişisine, kalıcılığa ve öğrenme süreçlerine etkisi, Yayınlanmış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • Harper, G. (2010). On creative writing. Bristol: Multilingual Matters.
  • Horng, J. S., Hong, J. C. & Chanlin, L. J. (2005). Creative teachers and creative teaching strategies, International Journal of Consumer Studies, 29(4), 352-358. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2005.00445.x
  • Ilıman, M. (2018). İngilizce dersinde basamaklı öğretim programına ilişkin bir eylem araştırması, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • İşeri, K. ve Ünal, E. (2012). Türkçe öğretmen adaylarının yazma kaygı durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 67-76. https://doi.org/10.17860/efd.70585
  • Kahraman, K. (2020). Basamaklı öğretim programının İngilizce dersi öğrenci başarısına, tutumuna, öz düzenlemesine ve kalıcılığa etkisi, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Karadağ, K. (2018). Öğretim teknolojilerinden Storybird uygulamasının 5. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerine ve yazmaya yönelik tutumlarına etkisi, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Marmara Üniversitesi.
  • Karagöz, Y. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği (2. Baskı). Nobel Akademi.
  • Karagül, S. (2017). Türkçe eğitiminde proje tabanlı öğrenme yöntemiyle desteklenen basamaklı öğretim programının öğrencilerin okuma ve yazma becerilerine etkisi, [Yayınlanmış Doktora Tezi], Ankara Üniversitesi.
  • Kasap, D. (2019). Yaratıcı okuma-yaratıcı yazma çalışmalarının yaratıcı okuma, okuduğunu anlama, yazma ve yaratıcı yazma erişisine etkisi, Yayınlanmış Doktora Tezi, Pamukkale Üniversitesi.
  • Knudson, R. E. (1993). Development of a writing attitude survey for grades 9 to 12: Effects of gender, grade, and and ethnicity, Psychological Reports, 73(2), 587–594. https://doi.org/10.2466/pr0.1993.73.2.587
  • Koç, S. (2013). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim programı uygulamasının öğrencilerin biliş ötesi farkındalıklarına ve problem çözme becerilerine etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi.
  • Lasovage, A. J. (2006). Effect of using a layered curriculum format of instruction in a high school environmental science energy unit. (Unpublished master’s thesis). Michigan State University, USA.
  • Laurin, S. (2010). The effect of story drama on children’s writing skills. (Unpublished master’s thesis). Concordia University, Montreal, Quebec.
  • Maurer, L. A. (2009). Evaluating the use of layered curriculum and technology to increase comprehension and motivatıon in a middle school classroom. Michigan State University, Master of Science. Interdepartmental Physical Sciences. ProQuest llc umı microform 1471872.
  • Maden, S., & Durukan, E. (2010). İstasyon tekniğinin yaratıcı yazma becerisi kazandırmaya ve derse karşı tutuma etkisi, Türklük Bilimi Araştırmaları, (28), 299-312.
  • McKenna, M. C., Kear, D. J. & Ellsworth, R. A. (1995). Children’s attitudes toward reading: A national survey, Reading Research Quarterly, 30(4), 934–956. doi:10.2307/748205
  • Nicholas, S. (2021). Creative Writing Classroom. Salem Press Encyclopedia. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,sso&db=ers&AN=95607450&lang=tr&site=eds-live&scope=site.
  • Öner, Ü. (2012). Sosyal bilgiler dersinde çoklu zekâ kuramı destekli basamaklı öğretim programının öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına ve kalıcılığa etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Özdemir, S. ve Çevik, A. (2018). Yaratıcı yazma çalışmalarının yazmaya yönelik tutuma ve yaratıcı yazma başarısına etkisi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 141-153. DOI: 10.17679/inuefd.336990 Özdemir, O. (2019). Basamaklı öğretim programı uygulamasının İngilizce dil becerilerine etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Öztürk, E. (2018). Yaratıcı yazı yazmanın öğretimi. H. Akyol ve M. Yıldız (Ed.), Kuramdan Uygulamaya Yazma Öğretimi içinde (1. Baskı, s. 216-240). Pegem Akademi. Pallant, J. (2017). SPSS kullanma kılavuzu. (Çev. Sibel Balcı ve Berat Ahi) 2. Baskı. Anı Yayıncılık. Pokhrel, V. (2023). Developing creative writing skills in efl students: An action research, The Universal Academic Research Journal, 5(1), 1-10
  • Saluk, N. ve Pilav, S. (2018). Üstün yeteneklilerde yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesi üzerine bir araştırma (A research on the development of creative writing skills in gifted students.), Journal of Kırşehir Education Faculty, 19(3), 2191-2215. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.03.011
  • Sönmez, V. ve Alacapınar F. G. (2016). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri (4. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Tabak, G. ve Göçer, A. (2013). 6-8. Sınıflar Türkçe dersi öğretim programının ürün ve süreç odaklı yazma yaklaşımları çerçevesinde değerlendirilmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2).
  • Temel, S. ve Katrancı, M. (2019). İlkokul öğrencilerinin yazılı anlatım becerileri, yazmaya yönelik tutumları ve yazma kaygıları arasındaki ilişki, Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(17), 322-356.
  • Temizkan, M. (2011). The effect of creative writing activities on the story writing skill, Educational Sciences: Theory & Practice, 11(2), 919-940.
  • Temizkan, M. (2014). Yaratıcı yazma süreci. Pegem Akademi.
  • Türkben, T. (2021). Ortaokul öğrencilerinin yazma becerileri, yazmaya yönelik tutumları ve yazma motivasyonları arasındaki ilişki, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 900-922.
  • Uslu, A. (2019). İşbirlikli dijital hikâye anlatımının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma ve sosyal duygusal öğrenme becerilerine etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi.
  • Üzüm, B. (2017). Basamaklı öğretim programının 9. sınıf İngilizce dersinde öğrencilerin öğrenme stillerine ve akademik başarılarına etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Siirt Üniversitesi.
  • Yıldırım, Z. (2016). Alan ölçme öğretiminde basamaklı öğretim yönteminin etkisinin incelenmesi, Yayınlanmış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi.
  • Yıldırım, Z. ve Albayrak, M. (2017). Matematik dersinde basamaklı öğretim yönteminin kullanılmasının öğrencilerin duyuşsal gelişimlerine etkisi, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (34), 133-154. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunikkefd/issue/29687/310205
  • Yılmaz, F. (2019). Matematik dersinde basamaklı öğretim programının öğrencilerin akademik başarı, problem çözme ve tutumlarına etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi.
  • Yılmaz, F. ve Gültekin, M. (2013). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim programı uygulamaları, Journal of Computer and Education Research, 1(1), 27-56.
  • Yüksel, T. (2016). Ortaokul 5.sınıf Türkçe derslerinde uygulanan yaratıcı yazma etkinliklerinin öğrencilerin yazmaya yönelik tutumlarına ve sözel yaratıcılıklarına etkisinin incelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi.
  • Zeybek, G. (2016). Basamaklı öğretim uygulamasının öğrenci erişisi ve kalıcılığa etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi.
Toplam 64 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ümmühan Güzel Baydoğan 0000-0002-8608-3075

Serdar Yavuz 0000-0001-9401-4304

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 11 Kasım 2024
Kabul Tarihi 25 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Güzel Baydoğan, Ü., & Yavuz, S. (2024). Basamaklı Öğretim Programının Öğrencilerin Yaratıcı Yazma Başarılarına Etkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), 1045-1064. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1583344

KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.