Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ZEKERİYYÂ EL-ENSÂRÎ'S COMMENTARY METHOD IN FETHU'L-BÂKÎ A COMMENTARY ELFIYYETI'L-'IRÂKÎ

Yıl 2024, Cilt: 21 Sayı: 3, 1800 - 1812, 31.12.2024
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1594223

Öz

The Mamluk period was a very productive period in terms of scientific, cultural and scholarly activity. This period left an important scientific legacy to humanity. Especially in terms of the interpretation of hadiths, the golden age was experienced during the Mamluk period. Scholars who grew up at this time have written many works in different fields. Zakariyya al-Ansari (d.926/1520) is also one of the important scholars of this period. According to Hijri IX./X, Al-Ansari, who lived in the 6th century BC, devoted his life of more than a hundred years to the study of science and became proficient in many sciences. In this regard, she educated many students and wrote many books. One of the works he wrote is a work of commentary written by el-Irâkî (d. 806/1404), who lived in the centuries. He dedicated to his Elfiyye named et-Tabsıra ve't-Tezkira. The name of this commentary work of al-Ansari is Fethu'l-Bâkî bi Şerhi Elfiyyeti'l-İrâkî, and this work was accepted by scholars and used as a reference. In this article, brief information is given about the lives of al-Ansari and al-Iraqi, their scientific personalities, teachers, students, works and dates of death. In addition, al-Ansari's commentary and the method he followed in his commentary have been revealed in our study. al-Ansari clarified the couplets of al-‘Iraki thanks to the method he followed in his commentary. the work in question was examined in detail, the important places were titled and her method was exemplified under these headings. We believe that it would be beneficial for this commentary to be recognized by today's academic community.

Key Words: el-Ansârî, et-Tabsıra, Fethu'l-Bâkî, Method, Commentary.

Kaynakça

  • ez-Zâhirî Y, (t.y.), el-Menhelu’s-sâfî ve’l-mustevfâ bade’l-vâfî. Mısır, el-Hey’etu’l-Mısriyyetu’l’ammetu li’l-kutub. el-Askalânî A, (1969). İnbâu’l-ğamr bi ebnâi’l-amr. Mısır, Lücnetü ihyâi’t-turasi’l-İslâmî.
  • es-Sâ’âtî İ, (2000). İmtâ’ul-fudala bi terâcimi’l-kurrai fîmâ ba’de karni’s-samini’l-hicrî. Riyâd, Dâru’n-nedveti’l-’alemiyye.
  • el-’Ayderûs M, (2001). en-Nûru’s-sâfir ’an ahbâri’l-karni’l-’aşir, Beyrut, Dâr Sâdir.

ZEKERİYYÂ EL-ENSÂRÎ’NİN FETHU’L-BÂKÎ Bİ ŞERHİ ELFİYYETİ’L-‘IRÂKÎ’DEKİ ŞERH METODU

Yıl 2024, Cilt: 21 Sayı: 3, 1800 - 1812, 31.12.2024
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1594223

Öz

Özet
Memlükler dönemi, ilmî kültürel ve ilmî hareketlilik açısından oldukça verimli bir dönem olmuştur. Bu dönem, önemli ilmî mirası insanlığa bırakmıştır. Özellikle hadislerin şerh edilmesi bakımından altın çağ Memlükler döneminde yaşanmıştır. Burada yetişen âlimler değişik alanlarda birçok eser yazmıştır. Zekeriyyâ el-Ensârî (ö.926/1520) de bu dönemin önemli âlimlerinden biridir. Hicri IX./X. asırlarında yaşayan el-Ensârî, yüz yılı aşkın ömrünü ilim tahsiline adamış, birçok ilimde mahir konuma gelmiştir. Birçok öğrenci yetiştirmiş ve birçok kitap yazmıştır. Yazdığı eserlerden biri de H. VIII/IX. asırlarda yaşayan el-Irâkî (öl. 806/1404)’nin et-Tabsıra ve’t-Tezkira isimli Elfiyye’sine yazdığı şerh eseridir. el-Ensârî’nin bu şerh eserinin ismi Fethu’l-Bâkî bi Şerhi Elfiyyeti’l-Irâkî olup, bu eser âlimler tarafından kabul görmüş ve referans olarak kullanılmıştır. Bu makalemizde, el-Ensârî’nin ve ‘Irâkî’nin hayatları, ilmi kişilikleri, hocaları, öğrencileri, eserleri ve vefat tarihleri hakkında kısaca bilgi verilecektir. el-Ensârî, şerhinde takip ettiği yöntem sayesinde ‘Irâkî’nin beyitlerine açıklık getirmiştir. Şerh eserindeki yöntemini tespit etmek için söz konusu eser, detaylı bir şekilde incelenmiş, önemli bulunan yerler başlıklandırılmış ve onun yöntemi bu başlıkların altında örneklendirilerek ortaya konulmuştur. Bu şerhin günümüz akademik camia tarafından tanınmasının faydalı olacağı kanaatindeyiz.

Anahtar Kelimeler: el-Ensârî, et-Tabsıra, Fethu’l-Bâkî, Metot, Şerh.

Kaynakça

  • ez-Zâhirî Y, (t.y.), el-Menhelu’s-sâfî ve’l-mustevfâ bade’l-vâfî. Mısır, el-Hey’etu’l-Mısriyyetu’l’ammetu li’l-kutub. el-Askalânî A, (1969). İnbâu’l-ğamr bi ebnâi’l-amr. Mısır, Lücnetü ihyâi’t-turasi’l-İslâmî.
  • es-Sâ’âtî İ, (2000). İmtâ’ul-fudala bi terâcimi’l-kurrai fîmâ ba’de karni’s-samini’l-hicrî. Riyâd, Dâru’n-nedveti’l-’alemiyye.
  • el-’Ayderûs M, (2001). en-Nûru’s-sâfir ’an ahbâri’l-karni’l-’aşir, Beyrut, Dâr Sâdir.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hadis
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdusselam Takdemir 0009-0008-6440-1774

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 30 Kasım 2024
Kabul Tarihi 19 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Takdemir, A. (2024). ZEKERİYYÂ EL-ENSÂRÎ’NİN FETHU’L-BÂKÎ Bİ ŞERHİ ELFİYYETİ’L-‘IRÂKÎ’DEKİ ŞERH METODU. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), 1800-1812. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1594223

KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.