Founded in 1932, the People's Houses were among the most dynamic cultural institutions of the 27-year administration of the Republican People's Party. Founded after examining similar public education institutions in Europe, the People's Houses provided citizens with national cultural education in a field of work divided into nine sections. This was because the social structure that Republican Turkey inherited from the Ottoman Empire was shaped mostly around theological principles. However, the republic was in an effort to create a new social order with a national ideology within the scope of the nation-state identity. In this framework, the cultural education provided by the People's Houses to the lowest levels of society contributed to the acquisition of a national identity. The People's Houses especially included education on pre-Islamic Turkish history in order to popularize the national ideology. However, after World War II, Soviet Russia's territorial claims caused Turkey to pursue policies on the axis of Britain and the United States. For this reason, after 1939, national cultural education lost its importance in the People's Houses, and studies serving British cultural propaganda were carried out. The aim of this study is to examine the ideological journey of the People's Houses from national cultural education to British cultural propaganda in the light of archival documents.
1932 yılında kurulan halkevleri 27 yıllık Cumhuriyet Halk Fırkası iktidarının en dinamik kültür kurumları arasında yer almıştır. Avrupa’daki benzer halk eğitim kurumlarının incelenmesinin ardından kurulan halkevleri dokuz şubeye ayrılan çalışma sahasında vatandaşlara milli kültür eğitimi vermiştir. Zira Cumhuriyet Türkiye’sinin Osmanlı İmparatorluğu’ndan devraldığı toplum yapısı daha çok teolojik prensipler etrafında şekillenmişti. Ancak cumhuriyet, ulus devlet kimliği kapsamında milli ideolojiye sahip yeni bir toplumsal düzen inşa etme çabasındaydı. Bu çerçevede halkevlerinin toplumun en alt kademelerine kadar taşıdığı kültür eğitimi halkın ulus kimliği edinmesine katkı sağlamıştır. Halkevlerinde özellikle İslamiyet öncesi Türk tarihi eğitimine yer verilerek milli ideolojinin toplum nazarında kanıksanması amaçlanmıştır. Fakat II. Dünya Savaşı’nın ardından Sovyet Rusya’nın toprak talepleri Türkiye’nin İngiltere ve ABD ekseninde politikalar izlemesine sebebiyet vermiştir. Bu nedenle halkevlerinde de 1939 yılından sonra milli kültür eğitimi önemini yitirmiş, daha çok İngiliz kültür propagandasına hizmet eden çalışmalar yapılmıştır. Çalışmanın amacı milli kültür eğitiminden İngiliz kültür propagandasına uzanan halkevlerinin ideolojik serencamını arşiv belgeleri ışığında incelemektir.
Bu çalışma etik ilkeler çerçevesinde hazırlanmıştır.
Çalışmada herhangi bir kurum ya da kuruluştan destek alınmamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Cumhuriyeti Tarihi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 2 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.