E-ticaret ve dijital hizmetler, geleneksel ticaret yöntemlerini dönüştüren hızla büyüyen alanlar olarak öne çıkmaktadır. Her geçen gün genişleyen yapısıyla bankacılık işlemlerinden, bilirkişi uygulamalarına, reklamcılık ve yazılım hizmetlerinden güvenlik işlemlerine, grafik ve elektronik öğrenmeden rezervasyon ve tur satışına kadar her nev’i mal ve hizmet pazarlamasına dijital ortamlarda ulaşabilme imkânı artış göstermektedir. Bu kapsamda sunduğu fırsatlar çerçevesinde klasik ekonomiden ayrı düşünülmeyi gerektiren dijital ekonomi mevcut vergileme rejimlerini de önemli düzeyde etkilemektedir. İktisadi münasebetlerde yaşanan bu dönüşüm, ulusların hayati derecede önem arz eden vergi matrah ve gelirlerinde ortaya çıkan erozyonu önlemek, yarattığı değerin adil paylaşımını ve vergilendirilmesini sağlamak, ortaya çıkan vergi mevzuatlarının yetersiz noktalarını gidermek, vergi sistemlerinin çatışmasını, vergi idarelerinin yetki aşınmalarını bertaraf etmek üzere vergi politikalarının ve vergi sistemlerinin yeniden şekillendirilmesini zorunlu kılmaktadır.
Küresel dijital ekonomide ortaya çıkan gelişmelere münhasır dünya ülkelerinde vuku bulan gelişmeleri takip ederek dijital hizmet vergisi (DHV) gibi vergi türlerini uygulamaya koyan Türkiye de bu noktada dijital platformlarda sağlanan arama motoru hizmetleri, sosyal medya hizmetleri, dijital reklam hizmetleri, dijital içerik satışı gibi dijital hizmetleri vergi kapsamına alarak gelir elde etmek istemektedir. Çalışmanın istihdafı bu çerçevede, dijital hizmet vergisinin Türkiye’deki etkilerini uluslararası örneklerle karşılaştırarak, bu verginin ekonomi ve rekabet ortamı üzerindeki olası sonuçlarını değerlendirmek, öneriler sunmak ve tahminlerde bulunmaktır.
Vergilendirme Dijital Hizmet Vergisi (DHV) Dijital Hizmetler
E-commerce and digital services stand out as areas that are rapidly transforming traditional commerce methods. With its ever-expanding structure, the opportunity to access all kinds of goods and services marketing in digital environments, from banking transactions to expert applications, from advertising and software services to security transactions, from graphics and electronic learning to reservation sales, is increasing. In this context, the digital economy, which differs from the classical economy with the opportunities it offers, also affects the current taxation regimes. This transformation in economic relations necessitates the erosion of tax bases and revenues of states, the fair sharing and taxation of the value created, the elimination of inadequacies in tax legislation, the conflicts in tax systems, the erosion of authority of tax administrations, and the structuring of tax policies and systems.
Turkey, which has implemented taxes such as digital service tax (DHV) by following the developments in the global digital economy and the developments in the countries of the world, wants to tax digital services such as search engine services, social media services, advertising services and content sales provided on digital platforms. The aim of the study is to compare the effects of the digital service tax in Turkey with international examples, to evaluate the possible consequences of this tax on the economy and the competitive environment and to offer suggestions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomik Kalkınma Politikası, Küreselleşme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 29 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 2 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.