Amaç: Bu çalışmada üniversite öğrencilerinde hepatit B için bilgi, tutum ve davranışının araştırılması temel amaç olarak planlanmıştır. İkincil amaç ise
belirlenen bu üniversite öğrencilerinin HBsAg ve Anti-HBs yönünden taranması, aşısız sağlıklı bireylerin aşılanması, taşıyıcı ve hasta bireylerin ise takip
ve tedavi için kliniklere yönlendirilmesidir.
Gereç ve Yöntemler: Bu çalışma iki yıllık bir süreçte, randomizasyonla belirlenen 1850 Çukurova Üniversitesi Üniversitesi öğrencisi dahil edilmiştir. An-
kete katılmayı kabul eden 1428 kişi üzerinden değerlendirme yapılmıştır. Öğrencilerin sosyodemografik özellikleri, medikal özgeçmişleri, hepatit B ve aşı
konusunda bilgi, tutum ve davranış düzeylerini araştırmak için 15 sorudan oluşan anket uygulandı. Aşısız sağlıklı bireyler aşılandı. HBsAg pozitif saptanan
bireyler ise tedavi için kliniklere yönlendirildi.
Bulgular: Anket uygulanan 1428 öğrencinin 1395’inden HBsAg ve AntiHBs düzeylerine bakmak için 5cc kan alındı. 193 (%13.8) üniversite öğrencisinde
Anti-HBs (+)’liği, 17 (%1.2) üniversite öğrencisinde HBsAg (+)’liği, bir öğrencide ise hem HBsAg (+)’liği hem de Anti HBs (+)’liği saptandı. Hepatit B
enfeksiyonuna duyarlı olan 1184 öğrenci (% 84.8) en az bir doz Hepatit B aşısı ile aşılandı.
Sonuç: Genel olarak üniversite öğrencilerinin hepatit B ve aşı konusunda bilgi düzeyinin yetersiz olduğu, aşılanma oranının ise çok düşük oranda olduğu
saptanmıştır.
Çalışmamıza destek olan merhum hocamız Prof. Dr. Hasan Salih Zeki Aksu' ya teşekkür ediyorum.
Objective: In this study, the main aim was to investigate the knowledge, attitude and behavior of university students for hepatitis B. The secondary aim is to
screen these university students for HBsAg and Anti-HBs, to vaccinate unvaccinated healthy individuals, and to refer carriers and sick individuals to clinics
for follow-up and treatment.
Materials and Methods: This study included 1850 Cukurova University students determined by randomization over a two-year period. Evaluation was made
on 1428 people who accepted to participate in the survey. A questionnaire consisting of 15 questions was applied to investigate the sociodemographic characteristics,
medical background, knowledge, attitude and behavior levels of the students about hepatitis B and vaccine. Unvaccinated healthy individuals
were vaccinated. HBsAg positive individuals were referred to clinics for treatment.
Results: 5cc of blood was taken from 1395 of 1428 students who were surveyed to check HBsAg and AntiHBs levels. Anti-HBs (+) in 193 (13.8%) university
students, HBsAg (+) in 17 (1.2%) university students, and both HBsAg (+) and Anti-HBs (+) in one student was detected. 1184 students (84.8%) who
were susceptible to hepatitis B infection were vaccinated with at least one dose of hepatitis B vaccine.
Conclusion: In general, it was determined that the knowledge level of university students about hepatitis B and vaccination was insufficient, and the rate of
vaccination was very low.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ocak 2022 |
Kabul Tarihi | 8 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 18 Sayı: 1 |