Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Önce “Güzel”, Sonra “Anne”: Influencer Annelerin Güzellik Söylemi

Yıl 2023, , 570 - 598, 30.11.2023
https://doi.org/10.33708/ktc.1359624

Öz

Dijitalleşmiş bir dünya içerisinde hem dijitalleşmeden hem de sosyal medya platformlarından uzak kalmak neredeyse imkânsız hale gelmiştir. Bu nedenle tüm pazarlama stratejileri için önemli olan reklam ve tanıtım işbirlikleri, sosyal medya platformlarında popüler olan ve influencer olarak adlandırılan kişilere yönelmiştir. İdeolojileri yaymak için var olan influencerların dışında çoğu influencer, dijital medya platformlarını yeni kazanç kapısı olarak gördükleri ve bu mecralardan yüksek meblağlar kazandıkları açıktır. Çalışmada incelenen takipçi sayısı yüksek 3 influencer annenin; Instagram, YouTube ve Blog sayfalarında yaptıkları içeriklerde kadın ve kadın bedenine dair güzellik söylemleri analiz edilmiştir. Yapılan analizlerde influencer annelerin, kadınların koşullar ne olursa olsun güzel ve bakımlı olması gerektiği söylemlerine rastlanılmıştır. Birer reklam aracı haline gelen influencer annelerin kendi tanıttıkları ürünleri kullanmalarına karşın, takipçilerinin güzel birer anneye dönüşeceklerini savunmuşlarıdr. Bu düşünceyi desteklemek adına da kendileri her koşulda (hastalık, temizlik, uyku vs.) takipçilerine bakımlı görünmekle yükümlü hale gelmişlerdir. Ev içi veya ev dışı yaptıkları her faaliyette her anlarını güzel görünme gayesi gütmektedirler. Bu bağlamda influencer annelerin kadın ve bedeni üzerindeki söylemlerinde, ataerkil söylemin egemenliği gözlemlenmektedir.

Kaynakça

  • Abidin, C. (2015). Micromicrocelebrity: Branding babies on the internet. m/c Journal, 18(5).
  • Aktan, E., & Kayış, H. H. (2018). Sosyal medya ve değişim: Bloglar aracılığıyla anneliğin evrimi üzerine netnografik bir analiz. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 9(32), 39-54.
  • Archer, C. (2019). How influencer ‘mumpreneur’bloggers and ‘everyday’mums frame presenting their children online. Media International Australia, 170(1), 47-56.
  • Baudrillard, J. (2003). Tüketim Toplumu (3.). Ayrıntı; ÇEv. Hazal Deliceçaylı&Ferda Keskin.
  • Baumann, Z. (2007). Consuming Life. Polity Press.
  • Birol, M., & Bakır, Z. N. (2019). A Semiotical Analysis on The Sharing of Instagram Phenomenes. The Journal of International Scientific Researches, 195-221. https://doi.org/10.23834/isrjournal.530556
  • Bozkır, B. & Taylan, Ahmet. (2020). Medyada annelik temsili: Anaakım ve alternatif medyada anneliğin sunumuna yönelik karşılaştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 34, 45-65.
  • Bulut, S. (2020). Via Social Media–The Effect of Influencer on Marketing Process. İnsan ve Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 520-541.
  • Creswell, W. J. (2023). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (3. Baskı'dan Çeviri. 7. Baskı). Siyasal Kitabevi; Çev. Mesut Bütün & Selçuk Beşir Demir.
  • Cunningham, S., & Craig, D. (2017). Being ‘really real’on YouTube: Authenticity, community and brand culture in social media entertainment. Media International Australia, 164(1), 71-81.
  • Ekinsmyth, C. (2014). Mothers’ business, work/life and the politics of ‘mumpreneurship’. Gender, Place & Culture, 21(10), 1230-1248.
  • Entwistle, J., & Wissinger, E. (2021). Dress like a mum/mom: Instagram style mums and the fashionable ideal. Fashion Theory, 27(1), 5-42.
  • Entwistle, J., & Wissinger, E. (2023). Dress like a mum/mom: Instagram style mums and the fashionable ideal. Fashion Theory, 27(1), 5-42.
  • Ergül, G., & Yıldız, S. (2021). Sosyal medyada sosyal annelik: Instagram anneliği. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 611-627.
  • Ersöz, A. G. (2010). Tüketim toplumunda" sıfır beden" söylemi: Neden ve sonuçları üzerine sosyolojik bir değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 27(2).
  • Gawrońska, M., & Sikorska, M. (2023). Snapshots of Family: Family Representations and Practices of Mothering Displayed by Instamothers. Sociological Research Online, 13607804231195550.
  • Gurbetoğlu, A. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. http://www.agurbetoglu.com/. Erişim Tar.12.05.2023 13.35.
  • Güzel, E. (2013). Güzellik Dayatmasi Altinda Tüketim Nesnesine Dönüşen Kadin. Global Media Journal: Turkish Edition, 4(7).
  • İnceoğlu, Y., & Kar, A. (2016). Kadın ve Bedeni (2.). Ayrıntı.
  • Jorge, A., Marôpo, L., Coelho, A. M., & Novello, L. (2022). Mummy influencers and professional sharenting. European journal of cultural studies, 25(1), 166-182.
  • Kalaitzandonakes, M. (2019). Mother Knows Best: Understanding Mom Blogs’ Influence on Moms’ Nutrition Beliefs and Habits.
  • Karakuş, Ö. (2019). Sosyal Medyada “Güzellik Algısının” Temsili. https://www.academia.edu/44503710/SOSYAL_MEDYADA_G%C3%9CZELL%C4%B0K_ALGISININ_TEMS%C4%B0L%C4%B0, Erişim Tarihi: 28.11.2023.
  • Köktener, A., & Akgün, N. (2020). Mahremiyet Algısının Dönüşümü: Instagram Anneleri Üzerinden Bir Analiz. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(9), 235-247.
  • Lopez, L. K. (2009). The radical act of’mommy blogging’: Redefining motherhood through the blogosphere. New media & society, 11(5), 729-747.
  • McDaniel, B. T., Coyne, S. M., & Holmes, E. K. (2012). New mothers and media use: Associations between blogging, social networking, and maternal well-being. Maternal and child health journal, 16, 1509-1517.
  • Oğuz, G. Y. (2010). Güzellik Kadınlar İçin Nasıl Vaade Dönüşür: Kadın Dergilerindeki Kozmetik Reklamları Üzerine Bir İnceleme.
  • Orton-Johnson, K. (2017). Mummy blogs and representations of motherhood:“Bad mummies” and their readers. Social Media+ Society, 3(2), 2056305117707186.
  • Ouvrein, G. (2022). Mommy influencers: Helpful or harmful? The relationship between exposure to mommy influencers and perceived parental self-efficacy among mothers and primigravida. New Media & Society, 14614448221086296.
  • Ömer, Ö. (2022). Eleştirel Söylem Çözümlemesi: Haber Örnekleri Üzerinden Bir İnceleme. Etkileşim, 9, 36-54.
  • Özgen, İ. (2017). Tüketim kültürü ve medyada güzellik söylemi: Bir alımlama çalışması. Global Media Journal TR Edition, 8(15), 1-28.
  • Özkan, H. & Uzun, Betül. (2022). Sosyal medyada annelik. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 16(1), 222-229.
  • Ranzini, G., Newlands, G., & Lutz, C. (2020). Sharenting, peer influence, and privacy concerns: A study on the Instagram-sharing behaviors of parents in the United Kingdom. Social Media+ Society, 6(4), 2056305120978376.
  • San Cornelio, G. (2021). Bad mothers, good mothers and professional mothers: A study on narratives on maternity in Spanish Instagram spaces. Revista Observatorio (OBS*), 15(2).
  • Schwemmer, C., & Ziewiecki, S. (2018). Social media sellout: The increasing role of product promotion on YouTube. Social Media+ Society, 4(3), 2056305118786720.
  • Stephen, T. A. (2016). The role of digital and social media marketing in consumer behavior. Current Opinion in Psychology, 10. www.sciencedirect.com.
  • Topateş, A. K. (2015). Tüketim Toplumunda Tükenen Bedenler: Kozmetik Reyonu Çalışanları ve Estetik Emek.
  • Van Dijk, T. A. (1993). Principles of critical discourse analysis. Discourse & society, 4(2), 249-283.
  • Van Dijk, T. A. (2001). Multidisciplinary CDA: A plea for diversity. Methods of critical discourse analysis, 1, 95-120.
  • Waqas, M., Hamzah, Z., Laili, & Salleh, N. A. M. (2022). Branded content experience in social media settings: A consumer culture theory perspective. Journal of Brand Management, 29. https://link.springer.com/article/10.1057/s41262-021-00268-0
  • Yılmaz, K., Y. (2021). Tüketici marka katılımı teorisi çerçevesinde sosyal medyada tüketici katılımı: Instagram Anneleri örneği [Doktora tez]. Selçuk Üniversitesi.

“Beautiful” First, Then “Mom”: The Beauty Discourse Of Mumfleuncers

Yıl 2023, , 570 - 598, 30.11.2023
https://doi.org/10.33708/ktc.1359624

Öz

: In a digitalized world, it has become almost impossible to stay away from both digitalization and social media platforms. For this reason, advertising and promotional collaborations, which are important for all marketing strategies, are directed to people who are popular on social media platforms and are called influencers. Apart from the influencers who exist to spread ideologies, it is clear that most influencers see digital media platforms as a new source of income and earn high amounts from these channels. The 3 influencer mothers with a high number of followers examined in the study; The beauty discourses about women and the female body were analyzed in the content they made on their Instagram, YouTube and Blog pages. In the analyzes made, it was found that influencer mothers said that women should be beautiful and well-groomed regardless of the conditions. They argued that although influencer mothers, who have become an advertising tool, use the products they promote, their followers will turn into beautiful mothers. In order to support this idea, they have become obliged to look well-groomed to their followers under all circumstances (illness, cleanliness, sleep, etc.). They aim to make every moment look beautiful in every activity they do inside or outside the home. In this context, the dominance of patriarchal discourse is observed in the discourses of influencer mothers on women and their bodies.

Kaynakça

  • Abidin, C. (2015). Micromicrocelebrity: Branding babies on the internet. m/c Journal, 18(5).
  • Aktan, E., & Kayış, H. H. (2018). Sosyal medya ve değişim: Bloglar aracılığıyla anneliğin evrimi üzerine netnografik bir analiz. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 9(32), 39-54.
  • Archer, C. (2019). How influencer ‘mumpreneur’bloggers and ‘everyday’mums frame presenting their children online. Media International Australia, 170(1), 47-56.
  • Baudrillard, J. (2003). Tüketim Toplumu (3.). Ayrıntı; ÇEv. Hazal Deliceçaylı&Ferda Keskin.
  • Baumann, Z. (2007). Consuming Life. Polity Press.
  • Birol, M., & Bakır, Z. N. (2019). A Semiotical Analysis on The Sharing of Instagram Phenomenes. The Journal of International Scientific Researches, 195-221. https://doi.org/10.23834/isrjournal.530556
  • Bozkır, B. & Taylan, Ahmet. (2020). Medyada annelik temsili: Anaakım ve alternatif medyada anneliğin sunumuna yönelik karşılaştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 34, 45-65.
  • Bulut, S. (2020). Via Social Media–The Effect of Influencer on Marketing Process. İnsan ve Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 520-541.
  • Creswell, W. J. (2023). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (3. Baskı'dan Çeviri. 7. Baskı). Siyasal Kitabevi; Çev. Mesut Bütün & Selçuk Beşir Demir.
  • Cunningham, S., & Craig, D. (2017). Being ‘really real’on YouTube: Authenticity, community and brand culture in social media entertainment. Media International Australia, 164(1), 71-81.
  • Ekinsmyth, C. (2014). Mothers’ business, work/life and the politics of ‘mumpreneurship’. Gender, Place & Culture, 21(10), 1230-1248.
  • Entwistle, J., & Wissinger, E. (2021). Dress like a mum/mom: Instagram style mums and the fashionable ideal. Fashion Theory, 27(1), 5-42.
  • Entwistle, J., & Wissinger, E. (2023). Dress like a mum/mom: Instagram style mums and the fashionable ideal. Fashion Theory, 27(1), 5-42.
  • Ergül, G., & Yıldız, S. (2021). Sosyal medyada sosyal annelik: Instagram anneliği. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 611-627.
  • Ersöz, A. G. (2010). Tüketim toplumunda" sıfır beden" söylemi: Neden ve sonuçları üzerine sosyolojik bir değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 27(2).
  • Gawrońska, M., & Sikorska, M. (2023). Snapshots of Family: Family Representations and Practices of Mothering Displayed by Instamothers. Sociological Research Online, 13607804231195550.
  • Gurbetoğlu, A. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. http://www.agurbetoglu.com/. Erişim Tar.12.05.2023 13.35.
  • Güzel, E. (2013). Güzellik Dayatmasi Altinda Tüketim Nesnesine Dönüşen Kadin. Global Media Journal: Turkish Edition, 4(7).
  • İnceoğlu, Y., & Kar, A. (2016). Kadın ve Bedeni (2.). Ayrıntı.
  • Jorge, A., Marôpo, L., Coelho, A. M., & Novello, L. (2022). Mummy influencers and professional sharenting. European journal of cultural studies, 25(1), 166-182.
  • Kalaitzandonakes, M. (2019). Mother Knows Best: Understanding Mom Blogs’ Influence on Moms’ Nutrition Beliefs and Habits.
  • Karakuş, Ö. (2019). Sosyal Medyada “Güzellik Algısının” Temsili. https://www.academia.edu/44503710/SOSYAL_MEDYADA_G%C3%9CZELL%C4%B0K_ALGISININ_TEMS%C4%B0L%C4%B0, Erişim Tarihi: 28.11.2023.
  • Köktener, A., & Akgün, N. (2020). Mahremiyet Algısının Dönüşümü: Instagram Anneleri Üzerinden Bir Analiz. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(9), 235-247.
  • Lopez, L. K. (2009). The radical act of’mommy blogging’: Redefining motherhood through the blogosphere. New media & society, 11(5), 729-747.
  • McDaniel, B. T., Coyne, S. M., & Holmes, E. K. (2012). New mothers and media use: Associations between blogging, social networking, and maternal well-being. Maternal and child health journal, 16, 1509-1517.
  • Oğuz, G. Y. (2010). Güzellik Kadınlar İçin Nasıl Vaade Dönüşür: Kadın Dergilerindeki Kozmetik Reklamları Üzerine Bir İnceleme.
  • Orton-Johnson, K. (2017). Mummy blogs and representations of motherhood:“Bad mummies” and their readers. Social Media+ Society, 3(2), 2056305117707186.
  • Ouvrein, G. (2022). Mommy influencers: Helpful or harmful? The relationship between exposure to mommy influencers and perceived parental self-efficacy among mothers and primigravida. New Media & Society, 14614448221086296.
  • Ömer, Ö. (2022). Eleştirel Söylem Çözümlemesi: Haber Örnekleri Üzerinden Bir İnceleme. Etkileşim, 9, 36-54.
  • Özgen, İ. (2017). Tüketim kültürü ve medyada güzellik söylemi: Bir alımlama çalışması. Global Media Journal TR Edition, 8(15), 1-28.
  • Özkan, H. & Uzun, Betül. (2022). Sosyal medyada annelik. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 16(1), 222-229.
  • Ranzini, G., Newlands, G., & Lutz, C. (2020). Sharenting, peer influence, and privacy concerns: A study on the Instagram-sharing behaviors of parents in the United Kingdom. Social Media+ Society, 6(4), 2056305120978376.
  • San Cornelio, G. (2021). Bad mothers, good mothers and professional mothers: A study on narratives on maternity in Spanish Instagram spaces. Revista Observatorio (OBS*), 15(2).
  • Schwemmer, C., & Ziewiecki, S. (2018). Social media sellout: The increasing role of product promotion on YouTube. Social Media+ Society, 4(3), 2056305118786720.
  • Stephen, T. A. (2016). The role of digital and social media marketing in consumer behavior. Current Opinion in Psychology, 10. www.sciencedirect.com.
  • Topateş, A. K. (2015). Tüketim Toplumunda Tükenen Bedenler: Kozmetik Reyonu Çalışanları ve Estetik Emek.
  • Van Dijk, T. A. (1993). Principles of critical discourse analysis. Discourse & society, 4(2), 249-283.
  • Van Dijk, T. A. (2001). Multidisciplinary CDA: A plea for diversity. Methods of critical discourse analysis, 1, 95-120.
  • Waqas, M., Hamzah, Z., Laili, & Salleh, N. A. M. (2022). Branded content experience in social media settings: A consumer culture theory perspective. Journal of Brand Management, 29. https://link.springer.com/article/10.1057/s41262-021-00268-0
  • Yılmaz, K., Y. (2021). Tüketici marka katılımı teorisi çerçevesinde sosyal medyada tüketici katılımı: Instagram Anneleri örneği [Doktora tez]. Selçuk Üniversitesi.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kadın Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çilem Tuğba Koç 0000-0002-3479-4035

Yasemin Aktaş 0000-0002-8560-8503

Erken Görünüm Tarihi 30 Kasım 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2023
Gönderilme Tarihi 13 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Koç, Ç. T., & Aktaş, Y. (2023). Önce “Güzel”, Sonra “Anne”: Influencer Annelerin Güzellik Söylemi. Akdeniz Kadın Çalışmaları Ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi, 6(2), 570-598. https://doi.org/10.33708/ktc.1359624

Dergide yayımlanan tüm çalışmalar, kamu ve tüzel kişilerce, gerekli atıflar verilmek koşuluyla kullanıma açık olup dergide yayımlanmış çalışmaların tüm sorumluluğu yazarlarına aittir.