Social changes often take place when a culture is confronted with the influence of an overpowering, ‘higher’ culture with predetermined sets of values. In Kate Chopin’s The Awakening, the Creole culture is changing due to the influence of the North (of America) and in Halit Ziya Uşaklıgil’s Aşk-ı Memnu, Turkish culture is affected by the West (Europe). The results of these influences are observed best in the characters of women and conceptions about womanhood. Two heroines of these novels, Edna and Bihter, do not conform to the norms of their society, resulting in conflicts in their family and friend circles and leading to their subsequent suicides. They represent the new type of woman or the ‘new woman’, who seeks to set the rules of her own life and enjoys the same social freedom as men do, however, these women cannot manage the overwhelming social changes and eventually falter. The aim of this research is to analyse the periods of big social and political transitions in the communities and the representation of new women in the face of these changes.
New Woman the 19th century Istanbul Creole Kate Chopin Halit Ziya Uşaklıgil Feminism
Bir kültür, kendisinden daha baskın, ‘daha yüksek’ ve önceden belirlenmiş değer yargıları olan başka bir kültür ile karşılaştığında, toplumsal değişimler meydana gelir. Kate Chopin’in Uyanış isimli eserinde, Creole (Amerika Birleşik Devletleri’nin güneydeki Louisiana eyaletine ait, yerel bir kültür) kültürü, ABD’nin Kuzeyinin etkisi altında değişime uğramış ve buna benzer bir şekilde, Halit Ziya Uşaklıgil’in Aşk-ı Memnu romanında Osmanlı-Türk kültürü, Batı’nın (Avrupa’nın) tesirine girmiştir. Bu etkilerin sonuçları, kadın karakterlerde ve kadınlıkla ilgili kavramlarda en iyi şekilde gözlemlenmektedir. Söz konusu eserlerdeki ana kahraman olan kadın karakterler Edna ve Bihter, toplumsal normlara uymayarak aile ve arkadaş çevrelerindeki düzene aykırı davranmış, bunun sonucunda da intihara sürüklenmişlerdir. Bu iki kadın, kendi hayatının kurallarını kendileri koyan ve erkeklerin sahip olduğu özgürlüklerle hareket eden ‘yeni kadın’ tipini temsil etmektedirler. Ancak bu kadınlar, böylesine büyük toplumsal değişimler karşısında tutunamayıp bozguna uğrarlar. Bu araştırmanın amacı, 19. yüzyıl Amerikan Creole ve Osmanlı İstanbul kültürlerindeki toplumsal ve siyasi değişimleri ve bu değişimler karşısında ortaya çıkan yeni kadın tipinin seçilen eserlerdeki temsilini incelemektir.
Yeni Kadın 19. Yüzyıl Aİstanbul Creole Kate Chopin Halit Ziya Uşaklıgil Feminizm
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mayıs 2021 |
Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Dergide yayımlanan tüm çalışmalar, kamu ve tüzel kişilerce, gerekli atıflar verilmek koşuluyla kullanıma açık olup dergide yayımlanmış çalışmaların tüm sorumluluğu yazarlarına aittir.