Gender inequality and discrimination in Turkey have reached serious dimensions in all areas of social life including education, health, business life and decision making mechanisms and they do not only influence women and girls but also form an important barrier for the democratization and development of the country. Education, especially adult education, which has an important role in creating a breaking point in these areas of inequality, is an influential field in raising individuals' awareness of gender equality and empowering women. Public Education Centers, which are the most common public practice area of adult education in Turkey, are especially important in empowering women in cognitive, psychological, economic and political fields. Starting from such a starting point, the aim of this study is to understand in which areas social interaction takes place in the courses attended by women; to reveal the perspectives of adult educators and adult learners on gender inequality and to try to understand how the learning process plays a role in empowering women. This study, which was planned in line with the qualitative research design and feminist methodology, was carried out using semi-structured in-depth interview technique with female adults and adult educators attending the courses in Isparta PEC, and the analysis of the data was made with the perspective of categorical content analysis. As a result of the study, it can be seen that together with the patriarchal ideology, women internalize the phenomenon of "being a woman", which they see as a natural destiny, without questioning them, and reproduce them in the field of social interaction and limit their empowerment to economic empowerment.
Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitsizliği ve ayrımcılığına bakıldığında eğitimden sağlığa, iş yaşamından karar verme mekanizmalarına kadar toplumsal yaşamın her alanında ciddi boyutlara ulaşarak yalnızca kadınları ve kız çocuklarını etkilemekle kalmayıp ülkenin demokratikleşmesinin ve kalkınmasının önünde de önemli bir set oluşturmaktadır. Söz konusu eşitsizlik alanlarında kırılma noktası yaratmada önemli bir rolü olan eğitim, özellikle de yetişkin eğitimi, bireylerin toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda bilinçlenmesinde ve kadınların güçlenmesinde etkili bir alandır. Türkiye’de yetişkin eğitiminin en yaygın kamusal uygulama sahası olan Halk Eğitimi Merkezleri ise özellikle kadınların bilişsel, psikolojik, ekonomik ve politik alanlarda güçlenmesinde oldukça önemlidir. Böyle bir çıkış noktasından hareketle bu çalışmanın amacı: kadınların katıldığı kurslarda toplumsal etkileşimin hangi alanlarda gerçekleştiğini anlamak, yetişkin eğitimcilerin ve yetişkin öğrenenlerin toplumsal cinsiyet eşitsizliğine yönelik bakış açılarını ortaya koymak ve öğrenme sürecinin kadınların güçlenmesinde nasıl bir role sahip olduğunu anlamaya çalışmaktır. Nitel araştırma deseni ve feminist metodoloji doğrultusunda planlanan bu çalışma, Isparta HEM’de kurslara katılan kadın yetişkinlerin ve yetişkin eğitimcilerle yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşme tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiş olup, verilerin analizi ise kategorik içerik analizi perspektifi ile yapılmıştır. Çalışmanın sonucu olarak ise ataerkil ideolojiyle birlikte kadınların sorgulamadan, doğal yazgı olarak gördükleri “kadın olma” olgusunu içselleştirerek sosyal etkileşim alanında da yeniden ürettikleri ve güçlenmeyi, ekonomik güçlenme ile sınırlandırdıkları görülebilmektedir.
Yetişkin Eğitimi Toplumsal Cinsiyet Güçlenme Organik Entelektüeller
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2022 |
Gönderilme Tarihi | 3 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Dergide yayımlanan tüm çalışmalar, kamu ve tüzel kişilerce, gerekli atıflar verilmek koşuluyla kullanıma açık olup dergide yayımlanmış çalışmaların tüm sorumluluğu yazarlarına aittir.