Bu çalışmada, Türkiye’nin sembol isimlerinden Huysuz Virjin’in sahne gösterisinin niteliğini, drag performanslar içerisindeki özgün konumunu, kabul edilebilirliğinin altında yatan nedenleri ve onun gösterisinin cinsiyet mefhumu üzerindeki etkisini tartışmaya açtım. Çalışmanın teorik çerçevesini queer kuram etrafında şekillendirdim ve tartışmayı iki-yanlı drag kavramı üzerinden yürüttüm. Nitel araştırma yöntemlerinden faydalandığım bu çalışmada, araştırma desenini fenomenolojik desen olarak belirledim. Amaçlı örneklem seçiminde bulunarak örnekleme Huysuz Virjin’e ait dört farklı sahne performansını dahil ettim ve analiz tekniği olarak içerik analizini kullandım. Elde ettiğim bulguları “Başat Unsurlar,” “Norm Yıkıcı Etkiler” ve “Güç İlişkileri” üst başlıkları altında sundum. Huysuz Vijrin’in performansının cinsiyet normları üzerindeki etkisini anlamaya çalışırken, onun kadınlık performansının gerçek-gibi-olma iddiası taşımamasını ve performansın kırılganlığının her fırsatta hatırlatılmasını, Butler’ın işaret ettiği şekilde, yıkıcı etkilerin temel göstergeleri olarak belirledim. Bu çerçevede, ele aldığım performansların cinsiyet normları üzerinde yıkıcı etkilere sahip olduğunu ve bunun Dursunoğlu için niyetlenilmemiş bir sonuç olduğu bulgularına eriştim. Araştırma bulgularından hareketle Huysuz Virjin’in devraldığı ve devrettiği kültürel miras üzerine bir tartışma gerçekleştirdim.
Huysuz Virjin Queer Kuram Drag Queen İki-Yanlı Drag Toplumsal Cinsiyet
Bu makalenin yazım sürecinin başından sonuna dek bana mentorluk yapmış olan sevgili Gamze Gürler'e ve desteklerinden dolayı değerli hocam Füsun Kökalan Çımrın'a içten teşekkürlerimi sunarım.
In this study, I have discussed the quality of the stage show of Huysuz Virjin, one of the symbolic names of Turkey; its unique position in drag performances; the reasons behind its acceptability; and the effect of her show on the notion of gender. I shaped the study's theoretical framework as queer theory and ran the discussion around the idea of ambivalent drag. In this study, I used qualitative research methods and determined the research design as phenomenological. By choosing a purposeful sample, I included four different stage performances of Huysuz Virjin in the sampling and used content analysis as an analysis technique. I presented the findings under the headings of "Major Elements," "Norm Breaking Effects," and "Relations of Power." While trying to understand the effect of Huysuz Vijrin's performance on gender norms, I determined that her femininity performance does not claim to be real-like and that the fragility of the performance is reminded at every chance as the primary indicator of destructive effects, as Butler points out. In this context, I found that the performances I have discussed have devastating effects on gender norms, which is an unintended result for Dursunoğlu. Based on the research findings, I discussed the cultural heritage that Huysuz Virjin inherited and handed over.
Huysuz Virjin Queer Theory Drag Queen Ambivalent Drag Gender
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2022 |
Gönderilme Tarihi | 7 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Dergide yayımlanan tüm çalışmalar, kamu ve tüzel kişilerce, gerekli atıflar verilmek koşuluyla kullanıma açık olup dergide yayımlanmış çalışmaların tüm sorumluluğu yazarlarına aittir.