Bu araştırmanın amacı, otantiklik ve öznel iyi oluş arasındaki ilişkide öz-bilincin (alt faktörleri kendini düşünme, içsel öz-farkındalık, stil bilinçliliği, görünüm bilinçliliği ve sosyal anksiyete) aracı rolünü incelemektir. Araştırmaya 20-40 yaş aralığında 305 genç yetişkin (182 kadın ve 123 erkek) katılmıştır. Katılımcılara Google Forms aracılığı ile ulaşılmıştır. Verileri toplamak amacıyla bu araştırmada Demografik Bilgi Formu, Otantiklik Ölçeği, Öznel İyi Oluş Ölçeği ve Öz-bilinç Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi aşamasında ise öncelikle değişkenler arası ilişkileri incelemek amacıyla Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Analizi yapılmıştır. Ardından çalışmanın temel amacını test etmek için PROCESS Macro kullanılarak aracılık analizleri yapılmıştır. Beklentilerle tutarlı olarak çalışmanın değişkenleri arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Sonuçlar incelendiğinde bireyin otantiklik düzeyi ile öznel iyi oluş düzeyi arasındaki ilişkide içsel öz-farkındalık, stil bilinçliliği, görünüm bilinçliliği ve sosyal anksiyetenin kısmi aracılık ettiği sonucuna varılmıştır. Sonuçlar alan yazın temelinde tartışılmıştır.
The purpose of this study is to examine the mediating role of self-consciousness (sub-factors of self-reflectiveness, internal state awareness, style consciousness, appearance consciousness and social anxiety) in the relationship between authenticity and subjective well-being. 305 young adults (182 female and 123 male) between the ages of 20-40 participated in the study. Participants were reached via Google Forms. Demographic Information Form, Authenticity Scale, Subjective Well-Being Scale and Self-Consciousness Scale were used in this study to collect data. In the analysis of the data, Pearson Moments Multiplication Correlation Analysis was performed to examine the relationships between variables. Then, mediation analysis was performed using PROCESS Macro to test the main purpose of the study. Consistent with the expectations, significant relationships were found between the variables of the study. When the results were examined, it was concluded that internal self-awareness, style consciousness, appearance awareness and social anxiety partially mediated the relationship between the individual's authenticity level and subjective well-being. The results are discussed on the basis of the literature.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Gelişim Psikolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2022 |
Kabul Tarihi | 27 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 4 |