BibTex RIS Kaynak Göster

An Assessment of the Implementation of New Primary School Social Studies Curriculum

Yıl 2006, Cilt: 47 Sayı: 47, 393 - 421, 01.08.2006

Öz

The purpose of this study is to determine the opinions of primary school teachers about the implementation and effectiveness of the new primary school social studies curriculum. Data were collected by using a 32-item Likert-type Social Studies Curriculum Scale, developed by researchers. Study group were 383 classroom teachers from 64 primary schools in provinces of İstanbul, Ankara, İzmir, Kocaeli, Van, Hatay, Samsun and Bolu where the new primary school social studies curriculum pilot tested. Differences in teachers' assessment of implementation of new social studies curriculum were examined by city, grade level, gender, teaching experience, teachers' education and class size variables. Data were analyzed by independent samples t-test, Kruskal Wallis H test, ANOVA and Mann-Whitney U tests. Teachers' assessment of implementation suggests that the new social studies curriculum has been effectively implemented. Results indicated that teachers' assessment of implementation of new social studies curriculum showed significant differences by provinces in terms of the learning attainments, content, teaching-learning activities and student assessment. However, there were no significant differences in assessment of implementation grade level, gender, teaching experience, teachers' education and class size variables.

Kaynakça

  • Airasian, P. W., ve Walsh, M. E. (1997). Constructivist cautions. Phi Delta Kappan, 78 (6), 444- 449.
  • Applefield, J. M., Huber, R., ve Moallem, M. (2000). Constructivim in theory and practice: Toward a beter understanding. High School Journal, 84 (2), 35-53.
  • Aykaç, N. ve Başar, E. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim programının değerlendirilmesi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 343–361). Ankara: Sim Matbaası.
  • Balcı, A. (2004) Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler (4. Baskı). Ankara:PegemA Yayıncılık.
  • Bodner, G. M. (1986). Constructivism: a theory of knowledge. Journal of Chemical Education, 63 (10), 873-878.
  • Bulut, İ. (2006). Yeni ilköğretim birinci kademe programlarının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (3. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cannon, J. (1997). The constructivist learning environment survey may help halt student exodus from college sciense courses. Journal of College Science Teaching, 27 (1), 67-71.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. ERG (2005).
  • Yeni öğretim programlarını inceleme ve değerlendirme raporu,
  • http://www.erg.sabanciuniv.edu/docs/mufredat_raporu.doc web
  • adresinden 16 Ocak 2006 tarihinde edinilmiştir.
  • Gömleksiz M. N. (2005). Yeni ilköğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (2), 339-384.
  • Gözütok, F. D., Akgün, Ö. E. ve Karacaoğlu, Ö. C. (2005). İlköğretim programlarının öğretmen yeterlilikleri açısından değerlendirilmesi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 17–40). Ankara: Sim Matbaası.
  • Güçlü, M. (2002). İlköğretimde kalabalık sınıflar sorunu ve çözüm önerileri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9, 52-58.
  • Holloway, J. H. (1999). Caution: Constructivism ahead. Educational Leadership, 57 (3), 85-86.
  • Kamii, C., ve Ewing, J. K. (1996). Basing teaching on Piaget’s constructivisim. Childhood Education, 75 (5), 260- 264.
  • Karaçalı, A. (2004). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanı Prof. dr. Ziya Selçuk’la söyleşi. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 54-55, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/sayi54-55/soylesi.htm web adresinden 4 Mart 2005 tarihinde edinilmiştir.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel araştırma yöntemi (6. Baskı). Ankara:3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kutlu, Ö. (2005). Yeni ilköğretim programlarının “öğrenci başarısındaki gelişimi değerlendirme” boyutu açısından incelenmesi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 64–71). Ankara: Sim Matbaası.
  • Lerman, S. (1989). Constructivism, mathematics, and mathematics education. Educational Studies in Mathematics, Vol: 20. 211-223.
  • MEB (2004). İlköğretim sosyal bilgiler dersi (4-5. sınıflar) öğretim programı. Ankara:Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. (2. Baskı). Eskişehir: Kaan Kitapevi.
  • Özdemir, M. S. (2005). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin yeni ilköğretim programlarına (I-V. Sınıflar) ilişkin görüşleri. XIV Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Kitabı içinde (s. 573-581), P.Ü. Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Özden, Y. (1999). Öğrenme ve öğretme (3. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Rodriguez, A. J. (1998). Strategies for counterresistance: toward sociotransformative constructivism and learning to teach science for diversity and for understanding. Journal of Research in Science Teaching, 35 (6), 589-622.
  • Sümbüloğlu, K. ve Sümbüloğlu, V. (2000). Biyoistatistik. Ankara: Hatiboğlu Yayınları.
  • Üstüner, M. (2005). İlköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin öğrenci doğasına ilişkin görüşleri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 18, 202-216.
  • Watson, J. (2001). Social constructivism in the classroom. Support for Learning, 16 (3), 140-147.
  • Yaşar, Ş. (2005). Sosyal bilgiler programı ve öğretimi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 329–342). Ankara: Sim Matbaası.
  • Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkan, B., Yıldız, N. ve Girmen, P. (2005). Yeni ilköğretim programlarının uygulanmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin hazırbulunuşluk düzeylerinin ve eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi (Eskişehir ili örneği). Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 51– 63). Ankara: Sim Matbaası.

Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi

Yıl 2006, Cilt: 47 Sayı: 47, 393 - 421, 01.08.2006

Öz

Bu araştırmanın amacı, yeni ilköğretim birinci kademe Sosyal Bilgiler dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğine ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemektir. Bu amaçla 32 maddeden oluşan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Ölçeği geliştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, yeni Sosyal Bilgiler dersi öğretim programının uygulandığı İstanbul, Ankara, İzmir, Kocaeli, Van, Hatay, Samsun ve Bolu ilindeki 64 deneme okulundan toplam 383 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler, il, sınıf, cinsiyet, kıdem, eğitim düzeyi ve sınıf mevcudu değişkenleri açısından analiz edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, frekans, t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Kruskall-Wallis H testleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, programda öngörülen kazanımlar, kapsam, eğitim durumu ve değerlendirmenin uygula mada ‘çok' düzeyinde etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, il değişkeni bakımından öğretmen görüşleri arasında anlamlı farklılık ortaya çıkarken, sınıf, cinsiyet, kıdem, eğitim düzeyi ve sınıf mevcudu değişkenlerine göre ise anlamlı farklar çıkmamıştır.

Kaynakça

  • Airasian, P. W., ve Walsh, M. E. (1997). Constructivist cautions. Phi Delta Kappan, 78 (6), 444- 449.
  • Applefield, J. M., Huber, R., ve Moallem, M. (2000). Constructivim in theory and practice: Toward a beter understanding. High School Journal, 84 (2), 35-53.
  • Aykaç, N. ve Başar, E. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim programının değerlendirilmesi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 343–361). Ankara: Sim Matbaası.
  • Balcı, A. (2004) Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler (4. Baskı). Ankara:PegemA Yayıncılık.
  • Bodner, G. M. (1986). Constructivism: a theory of knowledge. Journal of Chemical Education, 63 (10), 873-878.
  • Bulut, İ. (2006). Yeni ilköğretim birinci kademe programlarının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (3. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cannon, J. (1997). The constructivist learning environment survey may help halt student exodus from college sciense courses. Journal of College Science Teaching, 27 (1), 67-71.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. ERG (2005).
  • Yeni öğretim programlarını inceleme ve değerlendirme raporu,
  • http://www.erg.sabanciuniv.edu/docs/mufredat_raporu.doc web
  • adresinden 16 Ocak 2006 tarihinde edinilmiştir.
  • Gömleksiz M. N. (2005). Yeni ilköğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (2), 339-384.
  • Gözütok, F. D., Akgün, Ö. E. ve Karacaoğlu, Ö. C. (2005). İlköğretim programlarının öğretmen yeterlilikleri açısından değerlendirilmesi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 17–40). Ankara: Sim Matbaası.
  • Güçlü, M. (2002). İlköğretimde kalabalık sınıflar sorunu ve çözüm önerileri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9, 52-58.
  • Holloway, J. H. (1999). Caution: Constructivism ahead. Educational Leadership, 57 (3), 85-86.
  • Kamii, C., ve Ewing, J. K. (1996). Basing teaching on Piaget’s constructivisim. Childhood Education, 75 (5), 260- 264.
  • Karaçalı, A. (2004). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanı Prof. dr. Ziya Selçuk’la söyleşi. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 54-55, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/sayi54-55/soylesi.htm web adresinden 4 Mart 2005 tarihinde edinilmiştir.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel araştırma yöntemi (6. Baskı). Ankara:3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kutlu, Ö. (2005). Yeni ilköğretim programlarının “öğrenci başarısındaki gelişimi değerlendirme” boyutu açısından incelenmesi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 64–71). Ankara: Sim Matbaası.
  • Lerman, S. (1989). Constructivism, mathematics, and mathematics education. Educational Studies in Mathematics, Vol: 20. 211-223.
  • MEB (2004). İlköğretim sosyal bilgiler dersi (4-5. sınıflar) öğretim programı. Ankara:Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. (2. Baskı). Eskişehir: Kaan Kitapevi.
  • Özdemir, M. S. (2005). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin yeni ilköğretim programlarına (I-V. Sınıflar) ilişkin görüşleri. XIV Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Kitabı içinde (s. 573-581), P.Ü. Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Özden, Y. (1999). Öğrenme ve öğretme (3. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Rodriguez, A. J. (1998). Strategies for counterresistance: toward sociotransformative constructivism and learning to teach science for diversity and for understanding. Journal of Research in Science Teaching, 35 (6), 589-622.
  • Sümbüloğlu, K. ve Sümbüloğlu, V. (2000). Biyoistatistik. Ankara: Hatiboğlu Yayınları.
  • Üstüner, M. (2005). İlköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin öğrenci doğasına ilişkin görüşleri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 18, 202-216.
  • Watson, J. (2001). Social constructivism in the classroom. Support for Learning, 16 (3), 140-147.
  • Yaşar, Ş. (2005). Sosyal bilgiler programı ve öğretimi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 329–342). Ankara: Sim Matbaası.
  • Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkan, B., Yıldız, N. ve Girmen, P. (2005). Yeni ilköğretim programlarının uygulanmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin hazırbulunuşluk düzeylerinin ve eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi (Eskişehir ili örneği). Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 51– 63). Ankara: Sim Matbaası.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Nuri Gömleksiz Bu kişi benim

İlhami Bulut Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 47 Sayı: 47

Kaynak Göster

APA Gömleksiz, M. N., & Bulut, İ. (2006). Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 47(47), 393-421.
AMA Gömleksiz MN, Bulut İ. Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Ağustos 2006;47(47):393-421.
Chicago Gömleksiz, Mehmet Nuri, ve İlhami Bulut. “Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 47, sy. 47 (Ağustos 2006): 393-421.
EndNote Gömleksiz MN, Bulut İ (01 Ağustos 2006) Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 47 47 393–421.
IEEE M. N. Gömleksiz ve İ. Bulut, “Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 47, sy. 47, ss. 393–421, 2006.
ISNAD Gömleksiz, Mehmet Nuri - Bulut, İlhami. “Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 47/47 (Ağustos 2006), 393-421.
JAMA Gömleksiz MN, Bulut İ. Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2006;47:393–421.
MLA Gömleksiz, Mehmet Nuri ve İlhami Bulut. “Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 47, sy. 47, 2006, ss. 393-21.
Vancouver Gömleksiz MN, Bulut İ. Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2006;47(47):393-421.