The aim of this research is to investigate the burnout level among the primary school principals and to determine whether the burnout level in the primary school principals varies significantly according to the some variables or not. The research is descriptive. The population of the research consists of the primary school principals who work in the center of İzmir and in the center of the districts of İzmir during the 2002-2003 academic year. In the study, “An Information Form” which includes the socio-demographic situation and occupational information of the principals and “Maslach Burnout Inventory” Educators Form were used. Total 218 questionnaires were evaluated and X and SS scores were found and t test, one way variance analysis and scheffe test were made by using SPSS statistics program. In this research the following findings were obtained: The primary school principals' perceptions of their burnout vary significantly according to their education level, experience, the district they work in and their experience as an administrator. The perception of the burnout does not vary significantly by gender and income of the principals.
Bu araştırmanın amacı, İzmir ilinde görev yapmakta olan ilköğretim okulu müdürlerinin tükenmişlik düzeylerini belirleyerek; ilköğretim okulu müdürlerinin tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenlere göre anlamlı farklılık gösterip, göstermediğini belirlemektir. Araştırma betimsel niteliktedir. Araştırmanın evreninin, 2002–2003 eğitim-öğretim yılında İzmir merkez ilçelerinde görev yapan ilköğretim okulu müdürleri oluşturmaktadır. Çalışmada yöneticilerin sosyo-demografik durumlarını ve mesleki bilgilerini içeren bir “Bilgi Formu” ile “Maslach Tükenmişlik Envanteri” Eğitimci Formu kullanılmıştır. Toplam 218 ölçek değerlendirmeye alınmış, SPSS istatistik programında aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri bulunmuş, t-testi, tek yönlü varyans analizi ve scheffé testi yapılmıştır. Araştırma sonucunda şu bulgular elde edilmiştir: Okul müdürlerinin tükenmişliklerini algılamaları eğitim düzeylerine, kıdemlerine, görev yaptıkları ilçeye ve yöneticilik kıdemlerine göre anlamlı farklılık göstermektedir. Tükenmişliği algılama; okul müdürlerinin cinsiyeti ve ekonomik gelirlerine göre anlamlı farklılık göstermemektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2005 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Cilt: 41 Sayı: 41 |