BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between Attitudes of University Students Towards Critical Thinking and Research Anxieties

Yıl 2005, Cilt: 41 Sayı: 41, 47 - 67, 01.02.2005

Öz

The aim of this study is to determine the relationship between attitudes of university students towards critical thinking and research anxieties. Besides, it is also studied that whether attitudes towards critical thinking and research anxieties become different according to the variables of age, gender and having taken part or not in any previous research activities. The study group of this research which is a scanning model is formed by 128 undergraduates from Ankara University Faculty of Educational Sciences. “California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI”) and “Research Anxiety Scale” are used in the data–gathering of this study. Pearson Moments Product Correlation Coefficient, t test and Kruskall Wallis H Test are used in the analysis of the data. The findings of the research put forth expressive relationships for consideration which are between all the sub-dimensions and total scores of the research anxiety scale and the scale of attitudes towards critical thinking. While the analytical, broad-mindedness and CCDTI total scores differ according to gender of the students, the situation of having taken part or not in any previous research activities causes expressive difference in self confidence sub-scale. Therefore, the comparisons related to the ages of the students bring up expressive differences both in research anxieties and analytical, curiosity, self confidence and CCTDI total scores.

Kaynakça

  • Adler, J. E. (1987). On resistance to critical thinking. Thinking: the second international conference. (Edt: David N. Perkins, Jack Lochead & John C. Bishop). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Aksu, A. ve Yüksel, F. (1999). Kocaeli üniversitesi öğretim elemanlarının kaygı düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 23 (111), 60-68.
  • Aytar, G. ve Erkmen, F. (1986). Bir grup üniversite öğrencisinde yaşam olayları, depresyon ve kaygı araştırması. XXI. Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi Bilimsel Çalışmaları. Adana-Mersin: Mimeray Ofset.
  • Ben-Chaim, D., Ron, S. & Zoller, U. (2000). The disposition of eleventhgrade science students toward critical thinking. Journal of Science Education and Technology, 9 (2), 149-159.
  • Büyüköztürk, Ş. (1997). Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Yönetimi, 3 (Güz), 453-464.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). Araştırmaya yönelik kaygı ile cinsiyet, araştırma deneyimi ve araştırma başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 23 (112), 29-34.
  • Cairns, M. A. (1996). Which should I teach: critical thinking or the facts? can ı do both? a practical thinking. http://www.cewl.com/ cewlol/articles/120003.html. İndirme Tarihi: 12.01.2004
  • Chau-Kiu, C., Rudowicz, E. , Lang, G., Yue, X. D. & Kwan, A. S. F. (2001). Critical thinking among university students: does the family backround matter? College Students Journal http://www.findarticles.com. İndirme Tarihi: 12.01.2004
  • Connolly, M. (2002). What we think know about critical thinking. http://www.asia-u.ac.jp/english/cele/articles/Connolly_ criticalthinking.html. İndirme Tarihi: 12.01.2004
  • Cüceloğlu, D. (1994). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Cüceloğlu, D. (1999). İyi düşün doğru karar ver. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çokluk, B. Ö. (2004). Eleştirel düşünmeyi destekleyici işbirlikli öğrenme ortamında gerçekleştirilen öğretimin eleştirel düşünme ve istatistiğe giriş dersindeki öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Facion, P. (1998). Critical thinking: what it is and why it counts?. www.insightassessment.com/pdf_files/what&why98.pdf. İndirme Tarihi: 12.01.2004
  • Feist, J. (1990). Theories of personality. Chicago: Holt, Rinehart and Winson Inc.
  • Garside, C. (1996). Look who’s talking: a comparison of lecture and group discussion teaching strategies in developing sritical thinking skills. Communication Education, 45, 212-227.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: 3A araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kazancı, O. (1989). Eğitimde eleştirel düşünme ve öğretimi. İstanbul: Kazancı Hukuk Yayınları.
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara:Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Norris, S. & Ernis, R. (1989). Evaluating critical thinking. USA: Thinking Pres and Software.
  • Onwuegbuzie, A. J. & Wilson, V. A. (2003). Statistics Anxiety: nature, etiology, antecedents, effects, and treatments—a comprehensive review of the literature. Teaching in Higher Education, 8 ( 2), 195–209.
  • Pellegrino, J. (1995). Technology in support of critical thinking. Teaching of Psychology, 22, 11-12.
  • Potts, B. (1994). Strategies for teaching critical thinking. ERIC No: ED 385606.
  • Siegel, L. & Carey, H. R. (1989). Critical thinking: a semiotic perspective. ERIC No: ED306554
  • Trimarco, K. A. (1998). The effect of a graduate learning experience on anxiety, achievement, and expectations in research and statistics. ICOTS 5. Singapore. www.stat.auckland.ac.nz/... İndirme Tarihi: 12.01.2004
  • Türk Dil Kurumu (1988). Türkçe Sözlük. Ankara:Türk Dil Kurumu Yayınları.

Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları İle Araştırma Kaygılari Arasındaki İlişki

Yıl 2005, Cilt: 41 Sayı: 41, 47 - 67, 01.02.2005

Öz

Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünmeye yönelik tutumları ile araştırma kaygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Ayrıca yaş, cinsiyet ve daha önce herhangi bir araştırma etkinliğine katılıp katılmama değişkenlerine göre, eleştirel düşünmeye yönelik tutumların ve araştırma kaygılarının farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Tarama modelindeki bu araştırmanın çalışma grubunu, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi'nde öğrenim gören 128 lisans öğrencisi oluşmaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında “Kaliforniya Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutum Ölçeği (CCTDI)” ve “Araştırma Kaygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Toplanan verilerin çözümlenmesinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı, t-testi ve Kruskall Wallis H Testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, araştırma kaygı ölçeği ile eleştirel düşünmeye yönelik tutum ölçeğinin tüm alt boyutları ve toplam puanı arasında anlamlı ilişkiler olduğunu ortaya koymaktadır. Öğrencilerin analitiklik, açık fikirlilik ve CCTDI toplam puanları cinsiyetlerine göre anlamlı farklılıklar gösterirken, daha önce herhangi bir araştırma etkinliğine katılıp katılmama durumları kendine güven alt ölçeğinde anlamlı farka yol açmaktadır. Öğrencilerin yaşlarına ilişkin karşılaştırmalar ise hem araştırma kaygılarında hem de analitiklik, merak, kendine güven ve CCTDI toplam puanlarında anlamlı farklılıklar olduğunu ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Adler, J. E. (1987). On resistance to critical thinking. Thinking: the second international conference. (Edt: David N. Perkins, Jack Lochead & John C. Bishop). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Aksu, A. ve Yüksel, F. (1999). Kocaeli üniversitesi öğretim elemanlarının kaygı düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 23 (111), 60-68.
  • Aytar, G. ve Erkmen, F. (1986). Bir grup üniversite öğrencisinde yaşam olayları, depresyon ve kaygı araştırması. XXI. Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi Bilimsel Çalışmaları. Adana-Mersin: Mimeray Ofset.
  • Ben-Chaim, D., Ron, S. & Zoller, U. (2000). The disposition of eleventhgrade science students toward critical thinking. Journal of Science Education and Technology, 9 (2), 149-159.
  • Büyüköztürk, Ş. (1997). Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Yönetimi, 3 (Güz), 453-464.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). Araştırmaya yönelik kaygı ile cinsiyet, araştırma deneyimi ve araştırma başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 23 (112), 29-34.
  • Cairns, M. A. (1996). Which should I teach: critical thinking or the facts? can ı do both? a practical thinking. http://www.cewl.com/ cewlol/articles/120003.html. İndirme Tarihi: 12.01.2004
  • Chau-Kiu, C., Rudowicz, E. , Lang, G., Yue, X. D. & Kwan, A. S. F. (2001). Critical thinking among university students: does the family backround matter? College Students Journal http://www.findarticles.com. İndirme Tarihi: 12.01.2004
  • Connolly, M. (2002). What we think know about critical thinking. http://www.asia-u.ac.jp/english/cele/articles/Connolly_ criticalthinking.html. İndirme Tarihi: 12.01.2004
  • Cüceloğlu, D. (1994). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Cüceloğlu, D. (1999). İyi düşün doğru karar ver. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çokluk, B. Ö. (2004). Eleştirel düşünmeyi destekleyici işbirlikli öğrenme ortamında gerçekleştirilen öğretimin eleştirel düşünme ve istatistiğe giriş dersindeki öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Facion, P. (1998). Critical thinking: what it is and why it counts?. www.insightassessment.com/pdf_files/what&why98.pdf. İndirme Tarihi: 12.01.2004
  • Feist, J. (1990). Theories of personality. Chicago: Holt, Rinehart and Winson Inc.
  • Garside, C. (1996). Look who’s talking: a comparison of lecture and group discussion teaching strategies in developing sritical thinking skills. Communication Education, 45, 212-227.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: 3A araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kazancı, O. (1989). Eğitimde eleştirel düşünme ve öğretimi. İstanbul: Kazancı Hukuk Yayınları.
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara:Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Norris, S. & Ernis, R. (1989). Evaluating critical thinking. USA: Thinking Pres and Software.
  • Onwuegbuzie, A. J. & Wilson, V. A. (2003). Statistics Anxiety: nature, etiology, antecedents, effects, and treatments—a comprehensive review of the literature. Teaching in Higher Education, 8 ( 2), 195–209.
  • Pellegrino, J. (1995). Technology in support of critical thinking. Teaching of Psychology, 22, 11-12.
  • Potts, B. (1994). Strategies for teaching critical thinking. ERIC No: ED 385606.
  • Siegel, L. & Carey, H. R. (1989). Critical thinking: a semiotic perspective. ERIC No: ED306554
  • Trimarco, K. A. (1998). The effect of a graduate learning experience on anxiety, achievement, and expectations in research and statistics. ICOTS 5. Singapore. www.stat.auckland.ac.nz/... İndirme Tarihi: 12.01.2004
  • Türk Dil Kurumu (1988). Türkçe Sözlük. Ankara:Türk Dil Kurumu Yayınları.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dr. Omay Çokluk Bökeoğlu Bu kişi benim

Arş. Gör. Kürşad Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 41 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Bökeoğlu, D. O. Ç., & Yılmaz, A. G. . K. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları İle Araştırma Kaygılari Arasındaki İlişki. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 41(41), 47-67.
AMA Bökeoğlu DOÇ, Yılmaz AGK. Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları İle Araştırma Kaygılari Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Şubat 2005;41(41):47-67.
Chicago Bökeoğlu, Dr. Omay Çokluk, ve Arş. Gör. Kürşad Yılmaz. “Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları İle Araştırma Kaygılari Arasındaki İlişki”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 41, sy. 41 (Şubat 2005): 47-67.
EndNote Bökeoğlu DOÇ, Yılmaz AGK (01 Şubat 2005) Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları İle Araştırma Kaygılari Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 41 41 47–67.
IEEE D. O. Ç. Bökeoğlu ve A. G. . K. Yılmaz, “Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları İle Araştırma Kaygılari Arasındaki İlişki”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 41, sy. 41, ss. 47–67, 2005.
ISNAD Bökeoğlu, Dr. Omay Çokluk - Yılmaz, Arş. Gör. Kürşad. “Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları İle Araştırma Kaygılari Arasındaki İlişki”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 41/41 (Şubat 2005), 47-67.
JAMA Bökeoğlu DOÇ, Yılmaz AGK. Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları İle Araştırma Kaygılari Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2005;41:47–67.
MLA Bökeoğlu, Dr. Omay Çokluk ve Arş. Gör. Kürşad Yılmaz. “Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları İle Araştırma Kaygılari Arasındaki İlişki”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 41, sy. 41, 2005, ss. 47-67.
Vancouver Bökeoğlu DOÇ, Yılmaz AGK. Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları İle Araştırma Kaygılari Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2005;41(41):47-6.