The aim of this study is to determine the relationship between attitudes of university students towards critical thinking and research anxieties. Besides, it is also studied that whether attitudes towards critical thinking and research anxieties become different according to the variables of age, gender and having taken part or not in any previous research activities. The study group of this research which is a scanning model is formed by 128 undergraduates from Ankara University Faculty of Educational Sciences. “California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI”) and “Research Anxiety Scale” are used in the data–gathering of this study. Pearson Moments Product Correlation Coefficient, t test and Kruskall Wallis H Test are used in the analysis of the data. The findings of the research put forth expressive relationships for consideration which are between all the sub-dimensions and total scores of the research anxiety scale and the scale of attitudes towards critical thinking. While the analytical, broad-mindedness and CCDTI total scores differ according to gender of the students, the situation of having taken part or not in any previous research activities causes expressive difference in self confidence sub-scale. Therefore, the comparisons related to the ages of the students bring up expressive differences both in research anxieties and analytical, curiosity, self confidence and CCTDI total scores.
critical thinking critical thinking disposition research anxiety university students
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünmeye yönelik tutumları ile araştırma kaygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Ayrıca yaş, cinsiyet ve daha önce herhangi bir araştırma etkinliğine katılıp katılmama değişkenlerine göre, eleştirel düşünmeye yönelik tutumların ve araştırma kaygılarının farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Tarama modelindeki bu araştırmanın çalışma grubunu, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi'nde öğrenim gören 128 lisans öğrencisi oluşmaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında “Kaliforniya Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutum Ölçeği (CCTDI)” ve “Araştırma Kaygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Toplanan verilerin çözümlenmesinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı, t-testi ve Kruskall Wallis H Testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, araştırma kaygı ölçeği ile eleştirel düşünmeye yönelik tutum ölçeğinin tüm alt boyutları ve toplam puanı arasında anlamlı ilişkiler olduğunu ortaya koymaktadır. Öğrencilerin analitiklik, açık fikirlilik ve CCTDI toplam puanları cinsiyetlerine göre anlamlı farklılıklar gösterirken, daha önce herhangi bir araştırma etkinliğine katılıp katılmama durumları kendine güven alt ölçeğinde anlamlı farka yol açmaktadır. Öğrencilerin yaşlarına ilişkin karşılaştırmalar ise hem araştırma kaygılarında hem de analitiklik, merak, kendine güven ve CCTDI toplam puanlarında anlamlı farklılıklar olduğunu ortaya koymaktadır.
eleştirel düşünme eleştirel düşünmeye yönelik tutum araştırma kaygısı üniversite öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2005 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Cilt: 41 Sayı: 41 |